I det engelske filmmagasin Empire var der engang en læser, der spurgte, hvorfor anmeldere aldrig brugte ordet kedelig. Tillad mig at bryde med denne uskrevne tradition. “Skytten” er en ganske kedelig oplevelse. Den tager udgangspunkt i et vigtigt, aktuelt emne, men det ændrer ikke det faktum, at det altså er et svagt fundament for en thriller. Anette K. Olesen er en god instruktør, men hendes force har altid været dramaet, hvorfor det formentlig havde gavnet filmen, hvis man havde lagt mere vægt på den mere personlige del af Mias historie og det knugende arbejdsforhold mellem hende og udenrigsministeren. Dette sker bare ikke, og tilbage sidder man ligeglad og uengageret. Lidt ligesom filmen selv.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Jb-film 11 år siden

Jeg synes at anmelderen glemmer det originale forlæg – "Skytten" med Jens Okking i hovedrollen fra 1977

Den gamle udgave virker måske i dag lidt langsom i dag – men virker stadig lidt intens, og den var forud for sin tid.
Og så falder den gamle "Skytten" godt i hak med f.eks. den svenske Sjöwall/Wahlöö-filmatisering "Manden på taget"

Selvom tanken er ikke lige falder for, så er det mærkeligt, at genindspilning/remake først nu er blevet interessant for danske film. – Men det jeg har set og hørt til det nye remake, så vil jeg bestemt ikke afvise den.

Og med interessen for den nye "Skytten", så burde den gamle film udkomme på Blu-ray – en passende lejlighed til at ophøje de gamle danske film, som nærmest er fastgroet på DVD.
Gravatar

#2 Jb-film 11 år siden

Tjek den røde tråd her:





Gravatar

#3 Outbound Sith 11 år siden

Nu er det jo en anmeldelse af den nye udgave af "Skytten" - ikke den gamle.
Og fra hvad jeg har læst - også i andre medier, så sætter det ikke ligefrem dette remake i et bedre lys at bringe den oprindelige film ind i diskussionen...
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#4 Jb-film 11 år siden

#3

Du har ret - men i dette tilfælde, så er det ikke svært at komme udenom sammenligningen med den nye "Skytten"

Uden at jeg har set filmen, så tror jeg, at det er et godt valg at bruge Kim Bodnia i Jens Okkings gamle rolle.

Måske er tendensen, at der er en indgroet glæde over amerikanske actionthrillers, at danske forsøg måske er nemme at kritisere blandt nogle anmeldere?

Omvendt, havde vi ikke haft Sjöwall/Wahlöö-filmatiseringer, så havde vi måske haft nordiske bud på genren?
Gravatar

#5 Ispep 11 år siden

Bodnia som Jason Bourne. Noget af et syn :0
Gravatar

#6 Jb-film 11 år siden

Ispep (5) skrev:
Bodnia som Jason Bourne. Noget af et syn :0


Ja, noget af et syn, som lige netop Jason Bourne.
Gravatar

#7 Ericmase 11 år siden

Ispep (5) skrev:
Bodnia som Jason Bourne. Noget af et syn :0


Dog i en dansk udgave...
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#8 Jb-film 11 år siden

Jason Bourne på dansk, er dog lidt sløvt forsøgt - men dog seværdig i filmen ID:A

Som her:
Gravatar

#9 danschier.dk 11 år siden

Er der nogle der kan bekræfte om Allan Simonsen også bliver skudt i denne udgave, ellers tror jeg bare jeg venter med at se den til den kommer på DVD. :)
Gravatar

#10 bjarke 11 år siden

Ja, jeg var bestemt heller ikke begejstret for filmen og slynger mig da også kun op på 2 stjerner.

Det er ganske enkelt en spændingsfilm uden spænding - og ja, så er Bodnias karakter mere hyggebamse en farlig skytte. Kedelig, forudsigelig og flad oplevelse.
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk

Skriv ny kommentar: