Den purunge Jamal Malik tager i løbet af et enkelt quizprogram rejsen fra gadedreng til gud. Måske. Om han vinder den store pris og tager hele turen fra fattig til rig, skal her være usagt. Det er egentligt heller ikke så væsentligt. Mere interessant er filmens eminente sammenkædning af eksistentielle tematikker og så dens bemærkelsesværdige brug af overraskelseselementer foruden det imponerende billedsprog. Det gør sammen med en masse andre facetter, der kunne pakkes ind i storladne superlativer, “Slumdog Millionaire” til et absolut must for enhver, der har filmmediet blot det mindste kær.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Frederik 14 år siden

God anmeldelse, enig i karakteren :).


Inc. shitstorm af folk der synes filmen er overvurderet :P

#2 14 år siden

Så den for første gang i dag, jeg synes den er vældig god, men nok kun en 5/6 i min bog - 6/6 er til uovertrufne film. F.eks. er fortælleteknikken ret forstyrrende, den ødelægger lidt flowet i filmen.

Men overvejer bestemt at købe den på BD, og den er helt klart værd at se :)
Gravatar

#3 filmz-Bruce 14 år siden

God film, med en vidunderlig cinematografi, men ikke blandt mine top film fra sidste år og lidt for overstrømmende med en bedste film Oscar.

5/6
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#4 filmz-gofferoffer 14 år siden

Synes, historien emmede af at være konstrueret. Al fiktion er mere eller mindre konstrueret, men når man virkelig sidder med fornemmelsen af, at en forfatter af en art har siddet og stykket historien sammen for at komme med en pointe, så kan jeg desværre ikke leve mig ind i universet.

Godt skuespil, flot instrueret, eminent soundtrack og mesterlig cinematografi - men hvor mange ser manuskriptet som en genistreg, ser jeg desværre kun konstruktion.

4/6
Men at some time are masters of their fates: The fault, dear Brutus, is not in our stars, but in ourselves, that we are the underlings.
Gravatar

#5 Benway 14 år siden

Flot filmet, og den første time er ganske effektiv, men efterhånden som ungerne bliver voksne drukner den i kandis, letbenet sang og romanblads-romantik, og der står jeg fuldstændig af rent følelsesmæssigt. Jeg synes heller ikke, at sammenkoblingen mellem barsk realitet og fantasi fungerer så godt. Der får f.eks. en film som "Pans labyrint" langt mere ud af noget tilsvarende.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#6 jona 14 år siden

Slumdog Millionaire en rigtig god film, ingen tvivl her...men syntes stadig at 28 Days Later er Boyles bedste..
Gravatar

#7 Zabriskie 14 år siden

Meget skuffende film, der netop er en Bollywoodfilm i Hollywoodklæder - den ser fuldstændig fantastisk ud, og er meget filmisk velfortalt, men historien er dybt uinteressant, og skuespillet er allerhøjest middelmådigt. Filmens "barske realiteter" er påklistret og eventyrlige, Hvem vil være millionær-delen er fjollet, filmens moraler er tykt understregede, og helt ærligt, hvad er det for en kærlighedshistorie som er filmens rygrad? Hvorfor er den interessant? Hvem er den pige hovedpersonen er forelsket i, og hvad gør hun interessant, udover at hun er smuk? Hvordan kan folk i 2009 falde for rene klichékærlighedshistorier, der på ingen måde er karaktermæssigt underbyggede, udover selvfølgelig fælleskonceptet om den altid elskelige smukke kvinde. Jeg håber så sandelig ikke dette er Boyle, når han er blevet voksen.

Men for satan hvor er den flot.
Le temps détruit tout
Gravatar

#8 wimmie 14 år siden

Helt enig i anmeldelsen og karakteren :)

"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#9 RFriis 14 år siden

Det er jeg også. Fantastisk film, der kun vokser ved gensyn.
Gravatar

#10 inflector 13 år siden

Genså denne fantastiske film for nyligt, det må Sys Bjerre også have gjort. Prøv lige at lytte omkring 0:50.



Her er Sys Bjerres lige så hæslige sang til sammenligning

selfimprovement is masturbation

Skriv ny kommentar: