Filmen er instrueret af Raja Gosnell, der tidligere har smølfet så elendige sager som “Big Mommas House”, “Scooby-Doo” og “Beverly Hills Chihuahua”. Her demonstrer han en lige så komplet mangel på indsigt i, hvordan man smølfer en god film, og ikke overraskende er den smølfet til med tis og pølle-vitser af den dårligste slags. Det er i det hele taget en deprimerende affære at overvære “Smøferne”, hvor selv de kære blå er berøvet enhver smølfecharme og i stedet fremstår som nogle umådeligt belastende og irriterende størrelser. Man sidder tilbage med en umådelig lyst til at få opklaret den ældgamle smølfegåde: Hvilken farve bliver en smølf egentlig, når man kvæler den?
#51 Andreas Ebbesen Jensen 13 år siden
#52 dewin 13 år siden
Se, det er et pigebarn som er ganske forblændet af sit idol, og den her forestilling hun har om ham. Nu har jeg så været inde og se Smølferne, og må erklære mig komplet uenig med denne anmeldelse. Jeg vil faktisk gå så vidt som at kalde Søren Ildsmølf for pessesmølfisk, og det minder mig lidt om Jennifer, der i totalt blinde vælger at ytret en ganske utroværdig bedømmelse af en forestilling. Denne anmeldelse må været skrevet uden hensyntagen til hvilket publikum den er rettet til, for 1 stjerne og en masse nonsens om hvordan Smølferne er, tyder sq på enten forugående fordomme eller en uimodtagelig holdning overfor hvad den her film er... en BØRNEFILM! Hvis Ildsmølf er gået ind og forventet en film for voksen, så forstår jeg ham. Hvis Ildsmølf har siddet gennem hele filmen og tænkt "HVOR HELVEDE BLIVER BATMAN AF? 1 STJERNE TIL DET LORT!" så forstår jeg ham... Men det er en film om Smølferne og den er for børn, og selvom traileren havde givet mig så bange anelser, at jeg på forhånd tog denne anmeldelse for givet, så kan jeg nu erklære at Ildsmølf har fejlet. Den er ikke et mesterværk, men 1 stjerne er sq for mistænksomt ;-)
#53 Nicki52 13 år siden
Hvad er det for noget sludder? Han skal anmelde efter hans mening, ikke nogen børns. Han forventede nok ikke Batman, men hvad skal man forvente. Og det er hans job at anmelde film.
#54 dewin 13 år siden
Så du mener ikke at der skal tages hensyn til begrebet "målgruppe", eller at det er menneskelig muligt at indbefatte objektivitet i en bedømmelse af et værk, især når dette værk ikke er tiltænkt dig som "målgruppe"? Er du fuldstændig seriøst, for så skulle du også mene at det er fuldstændig retvisende at bede Anton på 109 år om at bedømme en Rammstein koncert! Husk på at det her ikke er en lille privat blog, men et filmsite, hvor man også bør have en professionel indgangsvinkel til sine anmeldelser, og det er en seriøst fejl at pisse på målgrupper som begreb.
#55 Collateral 13 år siden
#56 Muldgraver 13 år siden
#57 Nicki52 13 år siden
Det er ikke det jeg siger. Han anmelder den efter hans mening. Han er jo ikke 1-9 år. Så skal han da ikke give den seks stjerner og sige det er en mega god film - for børn. Altså jeg elsker Ice Age selvom det er en børnefilm også Biler (mere pga. Lars Hjorthøj). Jeg elsker børnefilm, men mange af dem er dårlige. Men børn i den alder har ikke så udvidet smag.
Nu har sgu' helt lyst til at spilde penge på at se lortet, men den er kun på dansk. Big problem.
#58 Hr. Nielsen 13 år siden
#59 dewin 13 år siden
#52 > "Børnefilm skal, i min optik, være lavet på niveau med børnene, og kan når de er allerbedst være charmerende, og også underholdende for voksne"... så du argumenterer med mig nu UDEN at set filmen, og med den indstilling, at en film lavet udelukkende for børnepublikummet også SKAL være velegnet for et voksenpublikum? "Up" og "Wall-E" er da helt klart bedre film end Smølferne, men hvor har jeg gået i sammenligningsdetaljer med sådan massive værker henne? Mit eneste statement er, at Smølferne IKKE er så skide dårlig, og at jeg klart synes anmeldelsen ikke har en form for professionel perspektivering!
#58 > "Filmen pisser så meget på sit publikum. Jovist kan børn lide den, men en god børnefilm er det ikke". Der var voksenstemmen så lige. Hvis børn kan li' filmen er det vel fordi DE synes at den er god? Kan de li' den fordi de synes den er dårlig? Prøv at hør, jeg synes ikke at den film er jublende fantastisk, og efter min egen smag var den ikke direkte god. Men jeg sidder at tager temperaturen på hvordan den egner sig for børnene, og for dem var den ganske god. Der sad en fuld biograf under min forestilling, hvor børnene grinte, jublede og hyggede sig, og så kommer der en voksen stemme og siger at den er noget lort. Den er ikke lavet for dig! Den er ikke lavet for mig! Og den pisser sq da ikke på originalematerialet.
Smølferne er ikke en god film. Jeg ville dog give den 3 stjerner fordi den underholder sin målgruppen UDEN at pisse på originalmaterialet, og alt det fis I påstår. Det kan dog klart gøres bedre!
#60 Lord Beef Jerky 13 år siden