De afsluttende scener runder både filmens og instruktørens historie fint af. Nils Malmros har udtalt, at “Sorg og glæde” bliver hans sidste film, og i så fald er det en værdig afsked med Danmarks mest personlige instruktør – et stærkt og til tider grænseoverskridende drama om at blive rigtig voksen. Men helt så ikonisk som nogle af hans ungdomsfilm bliver den aldrig.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Skeloboy 10 år siden

Har næsten lige fået set alle Malmros' film, og glæder mig utrolig meget til denne.

Hvis man læser anmeldelsen(som er godt skrevet), tror jeg også lige det er noget for mig.

Hvordan har du det generelt med Malmros? For jeg synes mere din oplevelse lyder som en 5-stjernet af slagsen :)
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Skeloboy
Gravatar

#2 Outbound Sith 10 år siden

Generelt er jeg lidt Malmros-lunken, så det forklarer nok, at det ikke blev til en ekstra stjerne. Jeg er sikker på, at du vil få dine høje forventninger indfriet. :)
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#3 Fredag 10 år siden

Jeg ved ikke helt om jeg tør se den, eller den gør for ondt når jeg er jubellykkelig far til en næsten 4 måneder smuk pige. Jeg ville i hvert fald aldrig kunne bedømme den på lige vilkår med andre film.
Gravatar

#4 raylewis 10 år siden

jeg så filmen mandag i sidste uge og den bobler fortsat rundt i mine tanker. de andre kvinder,der bliver nomineret kan godt nøjes med at træne i at klappe og smile på samme tid,når fagralid vinder en god bunke filmpriser.
Gravatar

#5 Buck Rogers 10 år siden

Fin anmeldelse, Thomas, og enig i vurderingen! Det gav jo en lidt anden dimension at kunne tale med Malmros om filmen efter visningen, og jeg er da sikker på, at det har løftet min samlede vurdering af den.
For mit vedkommende var der nogle få mislyde i Helle Fagralids præstation, og jeg kunne heller ikke altid følge Jakob Cedergrens nærmest stoiske ro, midt i de kaotiske tilstande. Men derudover en stærk film.
"Now, what can a man do with his clothes off for twenty minutes?"
Gravatar

#6 Jb-film 10 år siden

Hvad Niels Malmros kun næsten turde i ”Kærlighedens smerte”, det er vist ført mere personligt ud i ”Sorg og glæde” - den film skal jeg også se!

Bille August har gjort lidt af det samme i nogle af sine film - som f.eks. ”Honningmåne” – men Niels Malmros vil blive savnet, hvis det er hans sidste film?
- Det er så er det sikkert en fin afrunding af hans filmværk.

Skriv ny kommentar: