Andrei Tarkovskys “Spejlet” er en af filmhistoriens mest overvældende værker – et rendyrket mesterværk, der kryber ind under huden og forplanter sig i underbevidsthedens korridorer. Denne unikke, russiske kunstfilm vil formentlig ikke falde i alles smag. Men nysgerrige sjæle og dem, der ved nøjagtig, hvad de giver sig i kast med, bør øjeblikkeligt tilføje denne fine dvd-udgivelse til deres samling. Transferet er hæderligt, lydsporet er glimrende, og især et par medfølgende interviews vækker interesse.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 king b 16 år siden

Rigtig velskrevet anmeldelse, Insider. Godt at se noget Tarkovsky-hype på filmz - manden er jo genial.

Det er sjovt, at der pludselig kommer en udgivelse af Spejlet på dansk dvd med 5.1-lyd og hele pivetøjet. Kommer alle hans film i en samlet pakke - eller kun udvalgte? Og er udgivelsen en "kopi" af en udenlandsk udgivelse? Jeg synes bare ikke, jeg ellers har hørt om 5.1-udgaver af Spejlet...

Åhja, alle disse spørgsmål til professoren :-) For alle dem, der stadig mangler at se Spejlet: Skynd jer!
Gravatar

#2 The Insider 16 år siden

#1, yo yo - tak for rosen :-) Mig bekendt udkommer der ikke en Tarkovsky-boks herhjemme, men mange af hans film udkommer dog seperat i øjeblikket. Flere anmeldelser er på trapperne :-) Tror faktisk heller ikke, en 5.1-udgave er blevet udgivet andetsteds end i Rusland, men jeg kan ikke huske det med sikkerhed... husker blot, at et 5.1-spor ikke blot er forbeholdt den danske udgivelse.
War. War never changes.
Gravatar

#3 filmz-Le Samouraï 16 år siden

#1 - De danske Tarkovskij-dvd'er er næsten direkte ports af Russian Cinema Councils udgivelser. Det samme gælder for det meste af verdens Tarkovskij-udgivelser, fx. Artificial Eyes i UK og Images i US. Criterions udgave af SOLARIS er en af de få undtagelser.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#4 Benway 16 år siden

Enig i anmeldelsen. Det er et fantastisk værk. Nærmest en filmatisering af en sjæl.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#5 JannikAnd 16 år siden

God anmeldelse af en fantastisk film. Tarkovskij står for mig som den absolut største, så det er en glæde, at Danmark endelig tager fornuftig hånd om hans perler.
Gravatar

#6 Bates 16 år siden

Den lyder utrolig spændende! Den ryger i kurven.
Gravatar

#7 filmz-Crystalstar1200 15 år siden

Rigtig god anmeldelse af denne fantastiske film. Man må håbe, at der kommer flere Tarkovskij-udgivelser med dansk tekst, så flere danskere får kendskab til denne filmskaber.

Hmmm jeg ved ikke om den vil gøre sig på en lille skærm fremfor biografens mørke, men genses skal den helt sikkert :)
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#8 filmz-Le Samouraï 15 år siden

#7 - Der er kommet en hel stribe. Mit danske favoritselskab Another World Entertainment har - udover Spejlet - udgivet Solaris, Vandringsmanden (Stalker), Ivans barndom og Den yderste dom (Andrej Rublev).
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#9 filmz-Crystalstar1200 15 år siden

# 8 Takker for info :)

Man må sandelig sige at Another World Entertainment virkelig gør noget for de smalle film - Dejligt :)
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#10 filmz-keyser 15 år siden

En af de største filmoplevelser jeg har haft. Har den selv i samlingen, det er dog Artificial Eyes versionen.

Scenen hvor kamaraet bevæger sig i en drømmende slo-mo tilstand, igennem stuen, uden et egentligt focus, er nok noget af det mest fangende filmmageri, jeg har set til dato. Dette gælder i øvrigt også, scenen hvor kvinden bevæger sig ind i den mere eller mindre forlatte bygning (det er lidt for lang tid siden jeg har set den).

On a slightly different note, er blevet optaget på EFC fra 1. september af, juhu:)
Everything begins and ends at exactly the right time and place.

Skriv ny kommentar: