“Spider-Man 2” fanger tilskueren i sit net med intelligens, action og humor. Filmen leverer solid, gennemtænkt og eksplosiv underholdning og har langt mere tyngde end etteren. Anden del i filmserien om superhelten med de mange problemer træder ind i rækken af tegneserie-filmatiseringer som en af de absolut bedste. Lille Peter Edderkop er blevet voksen.

Læs mere om Spider-Man i Spider-Man: Tema og konkurrence.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#51 Munchkim 19 år siden

#46 Jeg ville ønske at folk ville se bort fra tegnefilmene. Den historie der kørte i den var en meget twisted version af den rigtige historie fra tegneserien, og var faktisk mange gange noget der var hevet ud af den blå luft. Som et eksempel er der symbioten der kommer med ned i John Jamersons rumskib. Dum dum fejl...
Gravatar

#52 thile 19 år siden

#51 Undskyld :D

//__**SPOILERS**__\\
Vil give #48 lidt ret. Ideen med den chip er alt for Åbenlys. Men anyway, ellers var der nok ikke blevet nogen film.
Angående togscenen: Han tog vel masken af på toget fordi den brændte? Så ud som om han fik et kæmpe stød.
Gravatar

#53 filmz-Pollux 19 år siden

#52
***SPOILER***
Ja den var da godt nok lidt sveden i den ene side så vidt jeg husker, men han tog den også af på et andet tidspunkt.. Jeg mener at det er der hvor han kræfter svigter og han falder ned på bilerne.. Det virkede bare så dumt og formålsløst..
Ang de andre ting, så kan det jo sagtens være lavet sådan fordi de er sådan i tegneserien og så er det jo ikke et kritikpunkt til filmen men nærmere Spiderman generelt.. Men det ville jeg så ikke vide da jeg ikke har læst det..
Gravatar

#54 filmz-jaykay 19 år siden

Jeg syndes personligt at 2eren lever op til forventningerne, og jeg syndes ikke spider man 1 var så god igen. men i 2eren bliver der virkelig givet igen... Jeg syndes også at skurken i 1eren ikke er spicelt sej. kan 20 gange bedre li' den kære dock ock.
*___SPOILERS___*
Men syndes måske ikke det bliver gjordt så klart hvordan hele det her chip halløj på dock ock's arme fungere. hvis du bare er lidt u opmærksom og ikke lige fanger den sætning rigtig, mister du hele idéen om hvorfor han bliver ond.
Hvad ang- togscenen syndes jeg osgå den er lige til at brække sig over, jeg ved ikke om jeg var den eneste der sadt og fik en eller anden tanke om en rock koncert i mit hovede, under denne scene?! Men alt i alt stadig en fed film! ***** / 6 her fra!
Gravatar

#55 filmz-MartinNH 19 år siden

::Spoilers::

Angående scenen i toget hvor spiderman bliver båret af passagererne.. havde det været i en hvilken som helst anden film tror jeg også jeg ville ha' været tæt på at kaste op. Men i en film som spiderman hvor tingene er meget "tegneserie agtige" syntes jeg at den er helt ok. Derudover syntes jeg at det giver en form for forløsning at hans identitet bliver afsløret og at man virkelig fornemmer hvor stor agtelse han alligevel har hos den almindelige borger. Hvorvidt folk ville være i stand til at holde på hemligheden er så en helt anden ting. Det samme gælder for scenen hvor Mary Jane løber fra sit bryllup, den er også fremstillet som et glansbillede og hvis man vælger at se på det på den måde kan det godt blive kvalmt. I sådan en situation vælger jeg bare at lade mig rive med og glemme den lidt kritiske stemme i mit baghovede :)

Hele den krise Peter Parker har omkring sine superevner syntes jeg ikke behøver nogen videre begrundelse end den man får i filmen. Han har simpelthen alt for meget at tænke på og er i tvivl om hvorvidt han vil være spiderman. Det svarer vel til hvis en professionel sportsudøver ikke tror på sig selv eller ikke kan tænke på andet end en pige han ved han ikke kan få.. tror ikke hans resultater ville være særligt gode!

Samtalen med lægen leder tankerne hen på noget potensrelateret hvor patienten bruger "min ven har det her problem" teknikken :)

Scenen hvor Peter genvinder sine evner er fed, det sekund hvor tiden står stille og man ved at hans spidersense virker igen. I næste sekund biler der smadrerer ruden ind til cafeen, damn.. lækkert lavet!

Angående det at Spiderman får Mary Jane hurtigere end i tegneserien syntes jeg at det er i orden. Jeg tror ikke at folk ville kunne holde ud hvis han blev ved med at afvise hende.. det skulle jo nødigt ende med at hun tog sit eget liv i bar fortvivlelse.

Har lige været inde og se den med familien også.. de elskede den, så det er helt klart en af den slags film der spænder bredt hvad angår målgruppe.
Gravatar

#56 filmz-Proximus 19 år siden

SPOILER:

Til #55

For mig at se fik han nu først alle sine evner igen da MJ blev kidnappet 30 sekunder senere, da han begyndte at tørste efter hævn - også selvom han fornemmede bilen komme flyvende. Desuden var det ret godt klaret at den bil kom flyvende, eftersom Doc Ock ikke engang var i syne på det tidspunkt, men stadig var langt fra bygningen - der er også grænser for hvor langt han kunne kaste ting.
Gravatar

#57 filmz-jaykay 19 år siden

#56

helt enig... men tænk over det er en tegneserie, på film. derfor skal den ikke være realistisk på noget tidspunkt... hvis du først begynder at tænke i de baner bliver hele filmen smadret. man kan jo ikke kravle på væge osv. du kan finde 1000 af ting i filmen så og det gør at den midster lidt af dens glans. Husk på det ;)
Gravatar

#58 filmz-Proximus 19 år siden

Nej, den skal ikke være realistisk - men derfor må tingene gerne hænge sammen. F.eks. at armene ikke var så stærke, og at en bil ikke kan kastes så langt som den blev - det harmonerer ikke med de andre gange vi ser Doc Ock i aktion.
Gravatar

#59 filmz-jaykay 19 år siden

:::SPOILER:::
Ja sådan som du siger det der kan du havde ret # 58.
En anden ting jeg også var helt vild med i filmen var introen, hvor man fik små tegnet billeder fra eteren. på den måde bliver man nærmes suget ind i handlingen fra eteren og fortsætter med toeren!
Gravatar

#60 filmz-Krillo 19 år siden

#55
Du har fat i noget essentielt i filmen der, der for mig for filmen til at gå fra okay til genial. I tog scenen hvor folk ser Spiderman med PPs ansigt. De kommentere på PP, men ser ham kun som Spider(ikke at forveksle med Cronenbergs ;) ) og i noget der nærmest ligner en ceremoni overrækker de ham masken igen, og jeg er overbevist om at de vil overholde deres løfte om ikke at afsløre hans identitet, fordi de ser ham som Spider og ikke som PP. Jeg har lavede en smule research på området (det er mest i forbindelse med min absolut ynglings helt Batman, men jeg mener at det er komparativ i denne forbindelse). Ifølge psykologen Jung har vi som mennesker nogle arketyper vi associere med forskellige situationer eller vi projektere os selv op på, skyggen er en af disse arketyper, skyggen er den del af os der tør og kan alle de ting vi ikke selv tør/kan (der ligger også noget med seksualitet i det, men jeg mener ikke at det er så relevant her som for eksempel i forbindelse med Batman karakteren). Denne skygge arketype er i mine øjne et paraply der kan ligges over de fleste superhelte (dem med alter ego anyways, måske går idéen lidt af fløjten hvis de ikke har en, jeg har ikke lige tjekket det helt endnu), det der er så sweet i den scene er at Sam Raimi udnytter skygge arketypen til fulde, det fremgår også lidt som et tema i filmen, men det er mere indadvendt for PP. Nå det var mine 2 cent, hvis der er nogen der mener jeg tager fejl eller jeg benytter teorien forkert vil jeg være mere end interesseret i at høre respons på det.

Skriv ny kommentar: