Jeg ville gerne fremhæve flere fra det grundige ensemble, der graver så grundigt her i “Spotlight”. Men det ville ikke være rigtigt. Det ligger ikke i dens ånd. Det er en holdfilm. Alle arbejder for sagen, der er den mest sobre journalistfilm, jeg har set, siden Hoffman og Redford gravede præsidentstolen væk under Nixon. Årets Cavling for film burde gå til ensemblet i “Spotlight”.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Stetso-G 8 år siden

Der ligger helt sikkert en stor kvalitet i, at man har valgt at holde næsen i sporet og holde sig til at følge journalistdetektiverne i stedet for at presse dramaet op ved at følge ofrene eller gerningsmændene. Præsterne er ikke gjort overflødigt onde og diabolske, og de få ofre, vi får at se, er troværdige.
Men jeg mangler noget mere film. Jeg mangler en bedre grund til at indlæse de knap hundrede kroner for at sætte mig i sædet og se den på det store lærred.
Det er ligesom om, man har været for bange for at dreje på cinematografiens knapper, fordi det kunne være med til at misrepræsentere nogen eller på anden måde styre historien væk fra den sobre måde, den er præsenteret.
Det ville have været en fantastisk TV-film, men den mangler noget vilje og udtryk fra instruktørens og fotografens side til at være helt oppe og ringe som FILM.


God anmeldelse ellers, Morten. Næsten lige så god som din anmeldelse af Deadpool ;-p
Gravatar

#2 Wayne 8 år siden

Når man, mod menneskets natur, forlanger totalt cølibat - så vil det uværgeligt gå galt. Det er et af den katolske kirkes helt store problemer - de skal gøre op med den del for at komme videre, så deres præster kan gifte sig og indgå forhold på normal vis.
I virkeligheden har den katolske kirke jo været skjulested for pædofile i flere århundrede.
Selve filmen er troværdigt produceret, så godt faktisk, at man ikke på noget tidspunkt stiller spørgsmål ved om det var sådan det foregik. Men det er også en film, blottet for overraskelser og den helt store dramatik. Har man bare fulgt lidt med i medierne, så vidste man det meste i forvejen.
Der er flere vigtige pointer i filmen, den vigtigste er måske at det kræver en "udefra" for at kunne se at der er noget galt. Sådan er det utvivlsomt i mange andre sammenhænge.
Hvis jeg skal kritisere noget, så må det være at den næsten er for "pæn" og strømlinet. Man burde måske have pointeret ofrenes situation tydeligere - også de præster som også har været ofre, og som i virkeligheden bar sygdommen videre, i et sygt system.
Det var spændende af følge arbejdet i en nyhedsredaktion, og hvor vigtigt det er med timing - på trods af at man står med en rygende pistol.
Filmen er vigtig, og har et utroligt vigtigt emne - men på mange måder er den for sent ude, og for pæn.
Jeg forstår ikke at den endte som Oscarvinder, men den er absolut interessant - og der kan ikke sparkes for ofte til den katolske kirke - så den systematiske og skjulte udnyttelse af børn kan fjernes, og så kirken ikke længere er en del af det.

Skriv ny kommentar: