Spotlight
Udgivet 24. feb 2016 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Hvert år uddeles Cavlingprisen til en journalist, der ikke har skabt mange kliks i løbet af året. Derimod har prisvinderen ved grundigt graverarbejde afsløret en betændt sag til samfundets bedste. Svindel med forskningsmidler eller krig på falsk grundlag. Det er den slags journalistik, man henviser til, når der tales om den fjerde statsmagt. Og det er den slags journalistik, der hædres her i “Spotlight”. Her arbejder journalisterne grundigt og systematisk i en film, der er netop dét. Grundig og systematisk.
De to film har en del tilfælles. Arbejdsmetoderne er begge lige uspektakulære. Vidner og mistænkte opsøges. Der noteres på en blok papir. De lytter, spørger og går igen med en lovning om at vende tilbage. De ringer op. Mange gange forgæves. Søger aktindsigt og leder systematisk i gamle kirkejournaler efter spor. Og selv om den katolske kirke ikke er begejstret ved journalisternes opsøgende arbejde, så udvikler det sig aldrig til skjulte fodspor om natten eller knuste ruder. Det bliver ved kaffemøder, hvor katolske venner lige gør opmærksom på, at kirken jo gør så meget andet godt for lokalsamfundet – det skulle nødigt lide skade.
I hvert fald for avisens vedkommende. Tid til at grave den vigtige historie frem, så alt ikke drejer sig om klik og kommentarer på et vildt web. På samme måde tager “Spotlight” sin tid. Graver sig roligt ned i sagerne, hvor der gives meget lidt ved de dramatiske døre. Mark Ruffalos altopofrende journalist bor for en tid på et værelse med to kogeplader. Det går ikke så godt med konen, men en god kollega kommer forbi med en bid pizza og diskuterer sagen. Imens bekymrer Rachel McAdams sig for, hvad hendes troende bedstemor vil sige til historien, når kirken kommer på forsiden.
Jeg ville gerne fremhæve flere fra det grundige ensemble, der graver så grundigt her i “Spotlight”. Men det ville ikke være rigtigt. Det ligger ikke i dens ånd. Det er en holdfilm. Alle arbejder for sagen, der er den mest sobre journalistfilm, jeg har set, siden Hoffman og Redford gravede præsidentstolen væk under Nixon. Årets Cavling for film burde gå til ensemblet i “Spotlight”.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet