“Stolthed og fordom” er desuden særdeles flot filmet og har mange fine øjeblikke spredt rundt omkring. Særligt en flot sekvens hvori Darcy og Elizabeth danser sammen mens de konverserer imponerer. Samtalen bliver hele tiden afbrudt af trinene, samtidigt med at omverden mere og mere forsvinder for parret, indtil de er helt alene tilbage i salen.

Trods alle de gode elementer så er det først og fremmest Kiera Knightleys blændede spil der bærer filmen. Hun giver uden tvivl en af de mest indtagende og sødefuld præstationer jeg nogensinde har set på lærredet. At hun er et stort talent bliver fastslået med syvtommersøm her. “Stolthed og fordom” er slet og ret en fremragende film på niveau med Ang Lees “Fornuft og følelse”. Der er nok substans i filmen til at den burde underholde dem der ellers ikke bryder sig om genren. Dette er en film, hvor man bør kaste alle sine fordomme væk.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 filmz-Aras 16 år siden

Jeg har personligt aldrig selv set BBC's serie, men jeg er helt vild med filmen Pride and Predujice! Jeg synes både Keira Knightley og Matthew MacFadyen gør en forrygende indsats! Generelt er skuespillet højt, og filmens intensitet er suveræn! Helt klart min yndlings kærligheds-film! :-)
Frodo: "What news of the outside world? Tell me everything".
Gandalf: "Everything? You are far too eager and curious for a hobbit. Most unnatural".
Gravatar

#22 piazorro 16 år siden

Poppet, dårlig og lang fra nær så god som hverken bogen eller tv-serien. Keira synes jeg var for snobbet og desuden alt for tynd til hvad man burde være for 200 år siden og hvad Elisabeth er i bogen (det samme problem har de andre også). Kjolerne kunne jeg heller ikke lide - det så ud som om de havde det snit de havde til ære for Keira. Desuden havde jeg et stort problem med Darcy's og Bingley's frisurer - de lignede et par nutidige drengerøves.

Forøvrigt er der en alternativ, amerikansk, slutning på DVD'en - og den stinker grænseløst!


Og forresten hed forfatteren Austen - ikke Austin:-)
Bevar Hundeprutter, Mågeklatter, Ørevoks, Andemad og Kloakslam
- meld jer ind i gruppen på Facebook

Skriv ny kommentar: