Det er i det hele taget en film ganske blottet for sentimentalitet, vi her udsættes for, men samtidig er det også en ekstremt besnærende en af slagsen, hvor kærligheden i mindre grad er en lyksalighed og i højere grad en forbandelse, som tvinger sjæle til at vandre hvileløst omkring. Den klassiske historie fremstår usædvanligt nærværende og uteatralsk, og eneste egentlige anke er den udskiftning af skuespillere, som forekommer midtvejs på grund af alder, og som skaber et lidt unødvendig knæk i fortællingen, som nok kunne være undgået med lidt opfindsom makeup. Ellers er det en noget nær perfekt filmatisering, som endnu engang bekræfter Andrea Arnolds store talent. Efter “Red Road” og “Fish Tank” havde hun allerede to fremragende film under bæltet – nu kan hun så føje endnu en til CV’et.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Outbound Sith 11 år siden

Helt enig med anmelderen! Og glad for, at der er andre end mig, der er meget begejstret for denne film. For den skal nok også få nogle kostume-purister på nakken...
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#2 Nicki52 11 år siden

Tak for spoileren!
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#3 Outbound Sith 11 år siden

HA! Det er svært at spoile en film, der er baseret på en 150 år gammel, klassisk roman. :)
(Alle andre medier har også et fyldestgørende handlingsreferat.)
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#4 Nicki52 11 år siden

#3
Det mere fordi det afsløringen af en scene står på forsiden.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#5 Highland Park 11 år siden

#3: Hvori består det svære?

Jeg tvivler kraftigt på, at flertallet kender til den scene på forhånd, men jeg regner det ikke selv for en decideret spoiler.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#6 Fellaheen 11 år siden

Fuuuuck, jeg havde glædet mig SÅ meget til at blive overrasket over at "Heatcliffs ryg bankes til blods, mens Catherine helt bogstavelig talt slikker hans sår med erotisk nydelse". Nu er alt ødelagt, det var et utrolig vigtigt twist.
Gravatar

#7 Fellaheen 11 år siden

Når film engang bliver accepteret som kunstart kan vi håbe på at spoiler-galskaben holder op. Snakker man måske om spoilers i litteratur? Eller i musik for den sags skyld? Det er simpelthen noget af det mest hjernedøde.
Gravatar

#8 Richard Burton 11 år siden

Nu spoilede du, at man ikke snakker om spoilers i litteratur! :(
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#9 MMB 11 år siden

Fellaheen (7) skrev:
Snakker man måske om spoilers i litteratur?


Ja.
Gravatar

#10 Highland Park 11 år siden

Fellaheen (7) skrev:
Det er simpelthen noget af det mest hjernedøde.
Ja, for mysterier, afsløringer, overraskelser, drejninger, uforudsigelighed, uvidenhed osv. hører naturligvis ikke hjemme i kunstens verden. Ligeså den ubesmittede førstegangsoplevelse; den har ingen værdi i kunstens verden, hvor hvert berigende gensyn bringer en tættere på himlen.
... as surely as there's a mouse behind your ear.

Skriv ny kommentar: