Når der er mange Hollywood penge på spil, så har maskineriet gjort sit til at skabe et glat produkt, der ikke stikker nogen i øjnene. “Superman Returns” er en fin mainstreamfilm. Det er en klassisk historie fortalt i et afstemt tempo, der hverken taber pusten eller kører for hurtigt. Der er spektakulære action-scener med lidt kærlighed på sidelinien. Det eneste, der mangler, er en Superman med lidt kanter, lidt råhed, lidt personlighed. Lad os krydse fingre for en snert mere af det i den opfølger, som filmens slutning så tydeligt lægger op til.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#61 filmz-Stoney 17 år siden

Undskyld, men jeg orker ikke at genskrive min anmeldelse på dansk..:

Okay…I’ve seen it! Twice.

The first time with my best friend Morten – he’s not really a Superman fan, but he still loves the first two films and was excited to see it. (Mainly because I’ve been raving about it for two years!!) The second time with eight family members which actually was a wonderful experience. I guess they all wanted to see how I reacted.

The first night as we sat down, I started breathing a little heavier. It felt strange to me, that I was actually going to see the film. I have followed every piece of production news since the production started in July 2004. I have followed all the other failed attempts since about 1997. Now, here I was…sitting in the cinema. It was surreal.

SPOILERS AHEAD:

The opening titles…Very nicely done and a great homage to Superman The Movie. (STM). Although they seemed a little rushed. Some of it was hard to read.
The opening scene with Luthor swindling the old lady out of her fortune was great. That’s the Lex I know!
But the Kent farm scenes were superficial. His return seemed rushed and the scenes with Martha seemed rushed. We should have seen the ship crash! The pacing was off for me and I started getting worried! But I know about the cuts made in the beginning of the film. Apparently WB wanted Singer to make it shorter. It was 3 hours long at that point. So there are 25 minutes missing! But I guess there’s always DVD.

I was unfortunately seated next to a very noisy kid who was asking his mom to translate parts of the film, which annoyed me so much, that I told them both to shut the hell up! They looked very surprised, but it did the trick and suddenly….:

I was sucked into the movie!! I was loving every minute of it! I totally accepted the movie on its own terms! The baseball stadium/plane rescue was AMAZING. It was MAGIC!! When he looks at Lois that first time... Wow. That was great. I accepted the new actors. I totally bought Lois’ kind of bitchy attitude towards Superman. Him leaving was a devastating blow to her and seeing him save the plane, initially made her faint, but when she sees him again, her defences are up. Who could blame her?

Jimmy was comic relief. And he was wonderfully played by Sam Huntington. Perfect casting.

Perry White was a disappointment. I guess since Sam Raimi stole Perry White and put him in the Spiderman films, Singer felt pressured into changing Perry into a more thoughtful character, which I feel is altering who the guy is. Though I loved the scene where Superman saves the falling globe and Perry looks up saying “Great Caesars ghost”!

Lois was another worry of mine, but I bought Kate’s performance. I would have loved to see Rose Byrne is this role. She would have been perfect. But Kate did an okay job. She was hurting cos the love of her life came back. And convincingly so.

Richard White...Like someone said, it would have been so easy to make him into an *$%#! - someone Lois could easily dump at the end of the film. By not doing that, it made the whole "love triangle" seem a lot more believable. No easy answers there.

Jason White...Like most others, I just love that kid! If someone had told me a couple of years ago that the new film would see the son of Superman, I would have demanded the filmmakers sentenced to death, but whaddaya know....It worked and all praise goes to Singer and the writers, for making such a bold move work!

And Brandon...I was very concerned that I wouldn't be able to enjoy the film, because I would be thinking of Chris all the time! But by God...He pulled it off big time! He added a level of vulnerability to Superman, which felt fresh and original. It was hard to watch him being in pain and because of his wonderful performance, the beating by Lex and his goons was very hard to watch. When he fell from the skies, the theatre was dead silent. People were into the film in a BIG way!

John Ottman’s score was wonderful! His job was never an easy one! He sprinkled the Williams cues throughout the film in all the right places and his “Secrets of The Sun” which was played when Superman and Lois flew together, is an absolutely wonderful piece of music. Romantic and heartfelt. Longing and heartbroken. I welled up during that part! Hats of to Ottman.

The plot...I liked it. Let's be honest. The whole film was a unique kind of remake/sequel anyway. I enjoyed it and only a couple of things annoyed me. I would have liked to see more for Superman to do. All he really did was save a few people falling and put out some fire caused by a gas leak. What about all the floods caused by the new continent? Isn't half of America and Europe under water?! Imagine seeing Superman using his super breath to remove giant waves about to hit the cities!! Some more focus on this would have made it more epic and grand.
A lot of discussion has gone into the fact that Superman is lifting New Krypton to space, even though it's partly made of Kryptonite... I must admit that it didn't ruin anything for me at all. Maybe it was indeed mixed with the crystals and therefore not as powerful as real Kryptonite. Then it would make sense. It's not something I'd let ruin the film for me.

There were too many references to STM though. At first it was fun but it started to irritate me after a bit. Some of the dialogue was xeroxed from STM. Especially Lex Luthor! I know that Singer and the two writers are huge STM fans, but next time, make it more your own film.

Hopefully we'll get an extended version of Superman Returns. The original opening scenes with Superman in space, finding remnants of Krypton and seeing the dome from the first film, floating in space, would add weight to the film and fleshing out why he left.
And the Smallville scenes needs to be fleshed out more too. A wonderful actress like Eva Marie Saint shouldn't end up on the cutting room floor and have this little screen time.

To sum up, the film really connected with me. Like I said, I would be brutally honest about this film! It had a lot to prove to me! And thank God it did! It was so much more than a typical summer blockbuster. It had HEART and lots of it! Superman indeed returned!

8 out of 10.
Gravatar

#62 filmz-putte 17 år siden

filmen var nu meget god synes jeg, det var faktisk godt der ik var så meget drøn på, det er jo lidt ligesom en ny start det her, så det hele skal starte lidt blødt, så til dem der synes den var kedelig er vel også de samme som synes X man 1erne var kedelig. Sku dejligt at de holder filmen i et lidt sløvt tempo og giver hele universet omkring superman meget mere troværdighed som en mulig realtime og ik alt for super helte agtigt, lidt i stil med unbreakable, det lidt sløve tempo kunne jeg nu meget godt lide, giver det meget mere stil og liv.

En mega fejl er der dog i filmen og det er louis lane, som da må være den mest fejl castet til dato, hjælp hun var jo helt super på sin egen måde, hendes var bare at være super kedelig, den bedste i den rolle havede været courtney cox, måske lidt for gammel, men hun ligner virkelig magot kidder og har faktisk meget samme stemme, sådan lidt hæs, så hende skulle det ha været,
nå men fedt superman er tilbage i hvert fald:)
Badabing badabang
Gravatar

#63 wiseguy 17 år siden

IMHO er Superman Returns så afgjort den største skuffelse på filmlærredet i år so far!
Selvfølgelig er det farligt at have høje forventninger til en film, men Bryan Singer og et budget på $204.000.000, det lød sku’ da godt på papiret - det ku’ da ikke gå helt galt!!
Men det gjorde det. Filmen er ganske enkelt kedelig - Ren visuelt pisseflot, men RØØØV KEDELIG!! Det er meget lang tid siden, at jeg har været ved at falde i søvn i biffen, men det var jeg i går aftes!!
Har I aldrig stået og kigget undrende på en pensionist, som bare fortsatte med at køre sin bil i første gear, på trods af at motoren højlydt råber og skriger på, at han skifter gear? Det er det, Bryan Singer gør med Superman. Han kører fra A til B og bruger kun det ene af de 5 gear!! Ud over den visuelle side har filmen intet at byde på, den mangler i den grad kraft og sjæl!
Skuespillet er også en kæmpe skuffelse. Brandon Routh er et ganske godt valg som Superman, men Kate Bosworth som Louis Lane er da nok et af dette århundredes største fejlcastinger!! Udseende er selvfølgelig smag og behag, men jeg synes, at hun er totalt uinteressant og alt alt for mager. Men værst af alt så ejer pigen ikke skyggen af udstråling! Hun er som resten af filmen kedelig og efterlader intet aftryk på min nethinde - Hell !! jeg kan bedre huske sygeplejersken fra hospitalet til sidst!!
Kevin Spacey som Lex var én af grunden til, at jeg glædede mig til filmen, han virkede helt formidabel i traileren. Traileren indeholder desværre hans bedste scene, resten var jeg nu ikke specielt imponeret over. Til hans forsvar skal det nu siges, at manuskriptet ikke giver ham alverden at arbejde med og i bund og grund har han heller ikke ret meget screentime.
Øv hvor er jeg skuffet! 2/6
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Gravatar

#64 wiseguy 17 år siden

PS: Når jeg inden for en overskuelig fremtid bliver verdens mest magtfulde mand, vil kun 2 mænd få lov til at lave filmatiseringer af superhelte-tegneserierne:

Sam Raimi
Christopher Nolan
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Gravatar

#65 filmz-Bruce 17 år siden

#63 Jeg er ret enig. Stor ståhej for ingenting.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#66 jessup 17 år siden

Der er sagt meget om de forskellige skuespilleres præstationer - men med en forholdsvis erfaren instruktør ligger ansvaret hos ham. Vi har to skuespillere i casten som ikke er bange for at give den hele armen - Frank Langella og Kevin Spacey - of selvom Spacey er god kunne han uden tvivl godt have spillet mere "Over" alla Hackman. Når man så som Singer har valgt at give meget plads til de to Lane og Superman kunne han godt have valgt nogle lidt mere interessandte skuspillere - jeg tror godt at Bosworth er mor og alt det der men jeg hepper bare ikke rigtig for hende og hendes afkom. Basalt set er de gode takter der i historien - men Singer har enten fejlcastet eller givet forkert instruktion. Filmen er flad. Parker Posey selvom jeg mindes at have set hende i andet end "Will and Grace" er i stand til at mere end i filmen og kunne godt have fået lidt flere sjove dialoger. Alt i alt når man ikke vil risikere at birollerne stjæler hele filmen må man finde bedre skuespillere eller instruere dem bedre (hovedrollerne).
This is just until June
Gravatar

#67 filmz-fidomuh 17 år siden

Hmm..

Jeg var inde og se filmen her i weekenden og jeg har efterhaanden faaet taenkt igennem om hvad jeg egentligt syntes om filmen..
Som det kan hoeres her, saa var jeg ikke synderligt imponeret..

"Superman Returns" .. Den titel alene burde have givet oplaeg til bare et par smaa indre kvaler i superman..
I smallville serien har Clark selv sine tvivl omkring det han laver.. Her kommer superman hjem efter at have set hans hjemplanet som en kirkegaard, og han er ... ligeglad?
Han virker lidt trist, ja, men hvor kedelig en person er det ikke der bliver afbilledet i denne film? Hvorfor har de ikke gjort ham mere menneskelig?
HVorfor har de ikke givet ham bare et eller to dilemmaer?

You wrote the world didnt need a savior, yet i hear people screaming for one everyday


Hvorfor er det lige at den saetning bare bliver slynget ud.. Godtnok ser han lidt trist ud.. Men hvorfor ikke have lavet ham bare _LIDT_ dybere?
Evt lad ham have nogle tvivl om sig selv og sit formaal..
Fx at han laeser artiklen og bliver vred, skuffet og ked af det.. Hvilket resulterer i at han "forsvinder".. Evt giv Clark en lidt moerkere fremtoning saaledes at man kan se at han har personlige ting at gruble over.. Men ak, nej, en lalleglad "helt" er hvad vi faar..


Kedelig og upersonlig er hvad Superman Returns er.
Et actionbrag vil jeg ikke engang kalde den.. Den formaar ikke at spille paa mine nerver, ej heller formaar den at faa min puls op.. Der er visse scener som fungerer rigtig godt, fx den med bankroeverne, og oejet?.. Nice lavet, lettere spaendende.. Dog alt for forudsigeligt..

Alt i alt en "sober" film, men slet ikke en episk film.. Hvilket er ret soergeligt da man blot har en foelelse af: "It could have been great, so why did they trample it?"..

Jeg giver den dog alligevel 4 stjerner.. Visuelt er den moeghamrende flot lavet.. Lydbilledet er ganske godt, dog lidt for meget af det gamle.. Brandon Routh er en god skuespiller.. Dog alt for lidt at arbejde med.. Kate var, ja, for ung og generelt ikke trovaerdig som Lois Lane.. Jimmy var perfekt castet, Perry var lettere... Anderledes.. Ikke noedvendigvis daarlig, men dog ret anderledes.. :)

Spacet er en af mine yndlingsskuespillere.. Og jeg havde gerne set ham folde sig lidt mere ud.. Luthor er godt portraetteret, men hvorfor ikke lade luthor aendres en smule og lade spacey give et personligt praeg paa ham? :)


Og jeg husker ogsaa sygeplejersken bedre end kate bosworth .. Hvilket siger meget om hende ;)
Did you see a sign on the front lawn saying: "Dead Nigger Storage" ?!
Gravatar

#68 filmz-Plimmer2 17 år siden

Jeg brød mig ikke om påskelignelsen, men ellers var jeg godt underholdt.
Gravatar

#69 filmz-putte 17 år siden

nu skal vi jo også tænke på at mange af skuespillerne lige skal finde deres roller, og det der med at skulle leve op til hvad andre har gjort før dem, kan man ik bruge til noget, alt det der nostalgi pis, kan man ik bruge til noget, det er en ny tid nye skuespillere og en helt ny måde at se filmen på, så mon ik når den næste film i serien kommer, og de har fundet deres roller igennem diveres dårlige og gode anmeldelser så skal den næste supermand film nok blive virkelig fed, det er sku meget svært at tage en virkelig populær film serie og føre den videre i samme ånd 20 eller mere år efter, lidt lige som da starwars skulle tages op igen, sku en meget svær ting at gøre, så på den bagrund synes jeg de har gjort et flot stykke arbejde med en virkelig svær opgave, så vi skal bare være glade for den ik blev det rene ingenting, nu er der da i det mindste noget at bygge på, en ting er dog at kate bosworth er en sjældent set uhyggelig fejtagelse;)
Badabing badabang
Gravatar

#70 filmz-Nuggi 17 år siden

superman 4 life :D
Do`h

Skriv ny kommentar: