Den politiske filmgren må siges at nyde lidt af en renæssance i dette årti, men det er også en genre, der formår at trives, når der er mest brug for den. “Syriana” er uden tvivl et af de mest spændende blade på denne voksende gren. Filmen kunne godt have brugt en kort omgang med trimmeren, men det er sjældent at se en film, hvor underholdning og idérigdom går så godt hånd i hånd.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 filmz-Kaae 18 år siden

Dette er en meget sølle filmisk oplevelse...De politiske og menneskelige pointer er rigtig gode, men fortællingen fungerer overhovedet ikke. Man føler aldrig rigtig at man forstår figurernes motivationer. Det er alt i alt en elendigt fortalt historie om nogle vigtige pointer.
-------

"You gotta tell 'em. Soylent Green is people!"
Gravatar

#12 filmz-Mezzrow 18 år siden

Er det kun mig som bliver møg irreteret over at der flere steder er hvid baggrund når de tekster.

Jeg må sige at der er mange steder hvor jeg faldt af hesten, fordi jeg simpelthen ikke kan Arabisk - samt læse hvid tekst på hvid baggrund (ex. hvidt sand.) - Dette er for mig en af de mest frustrerende oplevelser, udelukkende fordi jeg i mange sammenhæng ikke kunne følge handlingen 100%. Og fik følelsen af at være uvidenden / mindre begavet.

Mvh, Gorm
Gravatar

#13 chronaden 18 år siden

#11 ku ik være mere enig.

den laver nogle gode pointer men er overhovedet ikke oscarværdig i nogen kategorier.
http://www.lebowski.dk/film.html
Gravatar

#14 filmz-grev_michal 18 år siden

nu er filmen jo heller ikke nomineret som sådan nok af samme årsag.

Syriana var også en blandet oplevelse for mig må jeg indrømme

Den har en masse gode twist, samt det er forfriskende ikke at se en film der ikke er let fordøjelig og appellerer til laveste fællesnævner.

Når det er sagt så er der for meget af det gode, når man skal tænke så meget over filmen(mens man ser den) at det ødelægger oplevelsen.

Synes at nomineringen til George C er helt fortjent og tror også han vinder den.

En meget aktuel og udspekuleret film 4/6
Gravatar

#15 chronaden 18 år siden

#14 vil gerne høre hvorfor du mener clooney skal vinde den orscar?.. for det første syns jeg ikke han har nok screen time til overhovedet at blive nomineret, for det andet syns jeg det er en middelmådig rolle som bliver middelmådigt spillet, kunne nævne en håndfuld andre der ku ha spillet den rolle ligeså "godt" - er simpelthen ikke de store skuespillerpræstationer over den performance imo.
http://www.lebowski.dk/film.html
Gravatar

#16 jessup 18 år siden

#16 jeg tror det er helt bevidst at der ikke er nogle "store" skuespiller præstationer i filmen. Der er en hvis tradition i film der aspirerer til at være politiske at at der er mange hovedpersoner og at ingen må stjæle billedet fordi det fjerner opmærksomheden fra filmen. Derfor er der ingen skuespillerer i Syriana der er "sceen stealers" der er ingen der holder "greed" taler (Walls Street) "u can't handle the truth" (A Few Good Men) "contender" (On The Waterfront) osv.. Syriana har aspirationer om "Slaget om Algirs" dimensioner hvad den fejler.
This is just until June
Gravatar

#17 loki 18 år siden

Så vidt jeg husker, så nævner de end ikke "Peak Oil", hvilket er ærgeligt, og ville havde gjort filmen endnu mere interessant. En skam, for muligheden var der.
www.peakoil.dk
Gravatar

#18 filmz-Angel Eyes 18 år siden

#15: Tror nu nok Clooney skal gå hen og ta' en Oscar for den rolle alligevel - og når vi snakker screen time, så tænk lige på at Dame Judy Dench var med i ca 5 min i "Shakespeare in Love", som hun vandt en Oscar for...
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#19 The Insider 18 år siden

Oscaren havde været stensikker, hvis det ikke var fordi at akademiet fuldstændig ignorerede Giamatti derfor og derved giver ham en statuette i år som skulderklap for en standardpræstation i en standardrolle. Men udeluk ikke Clooney. Eftersom han hverken vinder for instruktør eller manuskript vil en birolle-Oscar også være en ganske fin og fortjent hyldest af mandens solide arbejde indenfor filmmediet i 2005.
War. War never changes.
Gravatar

#20 chandler75 18 år siden

Jeg tror ikke Giamatti vinder vinder en trøst-Oscar - i hvert fald ikke i år. Hans rolle i "Cinderella Man" er god men for rutinepræget, og det er for mange stærke konkurrenter.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert

Skriv ny kommentar: