Den politiske filmgren må siges at nyde lidt af en renæssance i dette årti, men det er også en genre, der formår at trives, når der er mest brug for den. “Syriana” er uden tvivl et af de mest spændende blade på denne voksende gren. Filmen kunne godt have brugt en kort omgang med trimmeren, men det er sjældent at se en film, hvor underholdning og idérigdom går så godt hånd i hånd.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 The Insider 18 år siden

#20, javist, men han har vundet masser af hæder og bl.a. en S.A.G.-award for den. Som folk der har studeret Screen Actors Guild vil vide, er det EKSTREMT sjældent (mellem 10-20% chance) at den samme person ikke får Oscaren. Især fordi S.A.G. priserne uddeles af skuespillerne selv, og 60% af Oscar-akademiet er skuespillere. Check for øvrigt diverse betting-sites. Giamatti har klart bedste odds. Som jeg også skrev, synes jeg det er en standardpræstation og en kedelig rolle, men det faktum vil næppe have nogen indflydelse i dette tilfælde. Og de andre konkurrenter er ligegyldige, enten vinder Clooney eller Giamatti den.
War. War never changes.
Gravatar

#22 king b 18 år siden

#21 Man kan jo så bare håbe, at de 40% af Akademiet, der tilhører andre fag, har bedre smag end de satans skuespillere...

Som Hitchcock så smukt udtrykte det: Skuespillere er kvæg...

(Go, Clooney!)
Gravatar

#23 filmz-grev_michal 18 år siden

Ja der er ingen tvivl om at birollen er dømt som en "skulderklap/trøste" præmie i år.

Selvom Giamatti åbenbart er favorit på papiret er jeg ret overbevist om Clooney får den alligevel.

Dette er primært fordi goodnight and.... ikke vinder i år. Ikke fordi filmen ikke er værdig til det - det er en fantastisk film, men det er en af de film der får roser af alle kritikerne, men ikke falder i god jord hos den størstedelen af biografgængerne.

glæder mig til oscar uddelingen - bliver spændene at se om ens teorier holder stik hehe




Gravatar

#24 jessup 18 år siden

Der er en grund til at "Good night...." er af speciel interesse for akadamiets medlemmer især de ældre som jeg mener at kunne huske der er en overvægt af. I 1997(50 år efter The Hollywood Temn) var der en revision hos de forskellige guilds af deres rolle i Mcarthy perioden - deres produktion af anti-kommunist film som der blev produceret ca. 47 af, industriens selvinstallerede blacklistninger af personer der var ment som havende været med i undergravende organsationer. "Good night..." er den nyere film der bedst beskriver perioden ikke med hensyn til de forskellige Guilds men perioden generelt. Hvis der er flere af akadamiets medlemmer der mener at de stadigt skulle skamme sig kan den gå hen og blive en overraskende vinder - den er dog stadigt en dark horse lettere perifært omhandlende en af Hollywoods mørkeste perioder.
This is just until June
Gravatar

#25 filmz-Angel Eyes 18 år siden

Clooney tar for bedste birolle, og henter også en Oscar hjem på manuskriptet for "Good Night and Good Luck" :)
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#26 The Insider 18 år siden

#25, nej, den får Crash, selvom jeg ikke synes den har fortjent det.
War. War never changes.
Gravatar

#27 filmz-harald123 18 år siden

Hold da kæft hvor er den her film bare god! Hvor måtte den gerne have skubbet Capote af pinden i løbet om Oscaren for bedste film.

Og hvor er det trist at se at når der endelig er en film som ikke taler ned til sit publikum - ja, så er det åbenbart for meget at kapere for det danske publikum en lørdag aften i Kinopalæet, for de eneste kommentarer som folk kunne mønstre efter filmen var:

"Det var lige 2,5 time på øjet dér!"
eller
"Skal vi ikke tage hjem og se noget med noget mere Bang i?

Hvor kan man blive sur på den dumme gennemsnitsdansker over sådanne udtalelser!!!
For her er en film, der er stramt klippet og fortalt, meget velspillet, og UHYRE relevant for den verdenspolitiske scene. Jeg fik det personligt nærmest dårligt da man i slutningen ser
Den ældste af prinserne til kåringen af årets oliemand
. Det er koldt, kynisk, og, desværre, mere realistisk end behageligt er.
En fantastisk film - der er langt mere sprængfarlig en Spielberg's München eller Brokeback Mountain.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
Gravatar

#28 filmz-Kaae 18 år siden

#27

En film bliver ikke bedre af at være aktuel. Den bliver bare aktuel.
-------

"You gotta tell 'em. Soylent Green is people!"
Gravatar

#29 MTK 18 år siden

Endelig en film der tager sit publikum seriøst, og kræver at de sætter sig ind i situation 100 % for at være med, er forfriskende..

Endvidere var det dejligt at se en film der ikke kørte efter Hollywoods typiske, og noget slidte, skabelon..

5/6 herfra..

#30 18 år siden

Jeg synes den var slet og ret kedelig. Så kan de caste den nok så godt. En sammenlignelig film er Traffic, der til gengæld underholder samtidig med, at den bringer sit budskab. Vi var tre, der kedede os bravt i biffens mørke over George & Co. En film må ALDRIG være kedelig, hvilket ikke er ensbetydende med, at den partout skal være action packed, PeeWee!!!

2/6

Skriv ny kommentar: