Hovedrollerne bæres glimrende af Josh Hutcherson og Annasophia Robb, der bringer betydeligt liv og troværdighed til historien. Som den økonomisk klemte fader ses Robert Patrick, hvis rolle vækker minder om hans fremragende præstation i “Walk the Line”. Han er et godt menneske, hvis tyngende ansvar har gjort ham små-tyrannisk. Patrick er brillant i denne slags roller, muligvis fordi hans skuespil ikke undskylder de personer, han spiller, og øjeblikkene mellem faderen og sønnen er blandt filmens mest potente.

De lidt for eksplicitte CGI-dele samt enkelte lige lovlig klichefyldte scener (en familie-malingsmontage komplet med popmusik stikker særligt i øjnene) gør “Terabithia – et hemmeligt land” god i stedet for fremragende, men der er ikke desto mindre tale om et glimrende værk, der indeholder dybder, som man næppe vil forvente udfra pr-materialet. Tilskuere, der ser den i håb om en ny “Narnia”, bliver muligvis skuffede, men til gengæld har den andre kvaliteter, og som filmen udvikler sig, bliver den langt mere bevægende, end man skulle tro. “Terabithia – et hemmeligt land” er et vidnesbyrd om, at vores liv bestemmes mindst lige så meget af vores fantasi, som af vores “ægte” oplevelser. Den er dog også en påmindelse om, at der er visse aspekter af livet, som intet magisk land kan beskytte os fra.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 duuk74 16 år siden

Jeg kan ikke mindes, at jeg før har set sådan en børnefilm (læs: film med børn i hovedrollerne) komme ud fra US før.
Den er en hyldest til det forunderlige, kreative og fantasien, og det var virkelig en film der gjorde et meget stærkt indtryk på mig.
Lidt synd den er blevet markedsført helt forkert.
Virkelig godt spillet hele vejen rundt, og med 3 herlige "piger", Annasophia robb, Zooey Dechanel og Bailee Madison (som den henrivende May Belle) Josh Hutcherson gør det også rigtig godt.
Filmen ser ikke ned på sit publikum og undgår en masse klichéer og lette løsninger.
Er cgi'en dårlig? Nej ikke direkte, men jo - det er en smule malplaceret og kunne sikkert gøres bedre. Men det var ikke noget der skurrede i mine øjne og trak ikke ned i det samlede helhedsindtryk.
Resten må vist komme i spoilermarkering :)

For mig var filmen utrolig bevægende og rørende, og jeg er ikke bange for at indrømme at jeg græd da jeg så den. (Det er ellers utrolig sjældent jeg gør det når jeg ser en film)
Jeg synes specielt at det er flot, hvordan filmen skildrer Jesse's karakterudvikling, og tager temaer op som død, sorg, og afsavn op.
Leslie var en fantastisk pige, med så meget potentiale, og det er en tragisk hændelse hun udsættes for, men samtidig er filmen også opløftende og indeholder løftet om håb, i og med at hun har ændret Jesse's liv med deres venskab. Hvad kalder man det? Bittersød?


nb:
Filmen har på imdb, skabt en del debat om hvorvidt filmen er egnet for børn. Det mener jeg bestemt den er!
Jeg kan godt forstå hvis publikum har følt sig snydt. (Kan lige se for mig, en tilsyneladende hyggelig familie aften ende i gråd) Men det er markedsføringens skyld. Jeg tror på at børn kan forstå meget mere end mange pylrede forældre bilder sig ind. Filmen ville desuden miste meget af sin kraft hvis Leslie f.eks. dukkede op i Terabithia i slutningen af filmen(som nogen foreslår på imdb)


Anbefales til alle

9/10
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#2 filmz-grev_michal 16 år siden

Dette er ikke rigtig en eventyr film, men egentlig mere en blanding af My Girl og Pans labyrinth. Filmen er lavet over bogen af samme navn skrevet af Katherine Paterson tilbage i 70'erne. Har ikke selv læst bogen så kan ikke sætte den i kontrast den vej.

Plot:

En ung dreng (Jesse) kommer fra en fattig familie med 5 børn, hvor han mere eller mindre bliver overset. En ny pige (Leslie) flytter til byen og de knytter et venskab med hinanden. Sammen skaber de et opdigtet kongerige i den nærliggende skov hvor de to enspændere kan drømme og være fri for deres problemer.

Filmen er ikke direkte dårlig men den mangler stadig lidt og det virker lidt som om man har set den før. Uden at give for mange spoilers er der en del elementer der passer på My Girl og tematikken bag at flygte ind i en fantasi verden ligger tæt op ad den nyligt udkommet Pans Labyrinth.

Filmen kan ikke kaldes et rip off af disse film da forlægget jo var skrevet før disse film overhovedet var tænkt på, men ligheden er dog ret stor none the less.

Desværre kommer filmen til kort imod begge af disse film, meningen med filmen og historien er ret ligetil men man føler ikke rigtig med skuespillerne og det virker til tider ret søgt. My girl er uden tvivl en bedre film end denne.

Jeg tror dog stadig at filmen vil være populær blandt jeres børn - så nok et godt valg at få på dvd med tiden, men en biograf billet kan bestemt spares.

5/10
Gravatar

#3 NOWhere 16 år siden

Jeg blev overhovedet ikke revet med.
Jeg havde det lidt, som jeg har der, når jeg zapper forbi 7th Heaven.
Hvem er disse personer??? Sådan er der da ikke nogen mennesker, der er i virkeligheden. Dertil kommer så et "state of mind" eller et værdisæt, som bli'r trukket ned over historien. "Nu skal vi se, hvad folk gør, når de er alene", men så er det alligevel støvet af og redigeret.
Hvornår har børns fantasi været så tandløs?
Og hende dér "the bully" i skolen er da overhovedet ikke rigtig farlig og bare en direkte personificering af begrebet "mobber". Igen, hvem tér sig sådan??

Det eneste, der var positivt, var det negative i filmen, og folk der har set den, ved hvad jeg mener. Hér bli'r det pludselig seriøst, men too little too late imo.
Gravatar

#4 Slettet Bruger [2440420967] 16 år siden

Det var en utrolig god historie, men som denne anmeldelse også nævner, så ødelægger klichefyldte scener og overdrevne effekter (nærmest parodiagtige) den en del. Herudover så mener jeg faktisk ikke at de to børns skuespil (især drengen) var noget at råbe hurra for - mens der dog var andre skuespillere der gjorde det rigtig godt i den, som fx Zooey Deschanel.

Men en ganske fin film, også for børn - som jeg dog følte kunne have været en helt fantastisk film, hvis den ikke havde været så "børnevenlig".
PLEASE DELETE THIS ACCOUNT!
Gravatar

#5 duuk74 16 år siden

Grunden til at den ramte mig var nok, at jeg kunne drage en del paralleller til min egen barndom.
Sjovt som nogle film deler vandene. I sidste ende skal man jo bare være glad for den oplevelse man selv har fået.
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#6 filmz-Bruce 16 år siden

Jeg må lægge mig på linie med duuk74. Havde regnet med noget andet, men blev gladeligt overrasket over stilen. Kunne godt li' skuespillet fra de to teenagere.

Film: 8/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#7 davenport 16 år siden

..Og jeg synes dette var en rigtig god anmeldelse.
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#8 Benway 16 år siden

#7 Tusind tak. :)
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#9 loki 16 år siden

Kan absolut anbefales til alle med en smule fantasi :)
And it made me cry.
www.peakoil.dk
Gravatar

#10 colaholic 16 år siden

De unger burde da ikke have de store problemer når en T-1000 er på deres side.

Skriv ny kommentar: