På mange måder er “The Hurt Locker” en fantastisk kraftpræstation fra instruktør Kathryn Bigelow, der skildrer Irakkrigen nådesløst og så virkelighedstro, at flere scener ligner optagelser taget direkte fra slagmarken. Bestræbelserne på at forene dokumentarisk realisme med en egentlig spillefilm bliver desværre ikke forenet helt efter hensigten, simpelthen fordi det ikke lykkes at skabe et ordentlig filmisk narrativ. Resultatet er en intens og chokerende krigsfilm, der er mere dokumentarisk end en spillefilm med en rød tråd. Dette er stadig en rigtigt god film, der dog mangler det ekstra for at komme helt op af skyttegraven – hvilket er ærgerligt.
Skriv ny kommentar:
#61 filmz-Bruce 14 år siden
Det får du mig så aldrig overbevist om. Der er sket tusindvis af "det KAN bare ikke lade sig gøre" hændelser og i den henseende er Hurt Lockers det rene vand ifht. den uladsiggørlige sandfærdighed.
Ja og din argumentation bider blot ikke på mig :) (undskyld brugen af ordet affeje, hvis reelle betydning jeg lige havde glemt)
Nej det er ikke snævert, når man retrospektivt netop ser nærmere på, hvad der faktisk er foregået og stadig foregår inden de militære rammer. Om det har været Korea, Vietnam, Balkan, Israel/Libanon, Afghanistan eller Irak, så har alle konflikter haft deres del af hændelser og menneskelig opførsel, som det ikke var tiltænkt, indenfor de udstukne snævre militære rammer. Det er fordi teori og praksis ikke er det samme og bøjes blot få parametre eller en uforudset situation opstår, så ændres den menneskelig adfærd og det enkelte individs potentiale.
#62 PredatorX 14 år siden
Nej, jeg tror der skal mere end en gulerød til at rykke dette æsel ;)
Bortsat fra at det jeg siger er rigtigt. Basta!
Hvis du kigger nærmere på det enkelte individ så ja. Men ikke hvis du kigger på de generelle retningslinjer. Og det er dem min kritik går ud på... Det er de generelle retningslinjer og regler som gør, at Renner ikke kan gøre som han gør i filmen :) Desuden tager det mere end 2 sekunder at disarmere en bombe, men det er en anden og ikke så væsentlig sag :)
#63 filmz-ab 14 år siden
Du kan jo måske starte med at udspecificere din argumentation. Fremhæv scener/hændelser eller opførsel i filmen, som ikke ville kunne finde sted? Eller mener du, at al opførsel i filmen er under al kritik og dermed urealistisk. I så fald må Bigelow intet tid ha' brugt for at sætte sig ind i den slags, og det tror jeg ærligt ikke på.
#64 filmz-ab 14 år siden
Don't bullshit a bullshitter :-)
#65 PredatorX 14 år siden
Nej nej jeg mener ikke at AL opførsel er urealistisk. Overhovedet ikke... Jeg kunne jo rent faktisk godt lide filmen :)
Men jeg gide ikke lige sidde i detaljer og argumentere. Det er jeg alt for doven til :) I så fald ville jeg blive nødt til at se filmen igen, så jeg kunne gøre min kritik mere præcis. Det en film jeg kun har set en enkelt gang. Og det er ved at være et godt stykke tid siden... Men nu er det jo heller ikke sådan jeg slet ikke har forklaret, eller givet min kritik en grund :)
#66 PredatorX 14 år siden
#67 filmz-Bruce 14 år siden
And I'm all out of carots :)
Jamen jeg kigger heller ikke på de generelle retningslinier, for det er jo netop dem, man har set brudt gang op gang, når der er krig og mennesker pludselig placeres i omgivelser og situationer, som påvirker dem mentalt.
Nu er jeg så af den overbevisning, at instruktører godt må tage sig nogle frihedsgrader med den eksakte skildring, hvis deres vision skal indkapsles på 120 minutters film og i den henseende er det mig ganske ligegyldigt, om tiden der bruges svarer overens med den faktiske. Det vigtigste er portrætteringen af situationerne, så publikum får indblikket i instruktørens vision. Og så er der altid spørgsmålet om ti sekunder i en given sekvens, svarer overens med 10 sekunder i virkeligheden. Jeg mener Sean Connery brugte 1 minut eller mere, i de 10 sekunder uret skulle tikke ned til 0.07 i Goldfinger, sjovt nok også i en bombe sekvens :)
#68 filmz-Bruce 14 år siden
Hvad Hurt Locker fokuserer på, er resultatet af soldaternes udførsel af pligter. Når man former i krig, så deformerer man i civil og Renner forstår ikke at demontere de traumaer, som besætter hans sind, dagligdagen og giver ham et enten et forvansket billede af, hvad der egentlig kæmpes for eller måske står det blot lysende klart for ham, at forvanskningen, illusionen, er derhjemme, og det eneste sted, hvor livet giver mening, er ved frontlinien.
#69 filmz-ab 14 år siden
Okay. Jeg tænkte også bare på, om du kunne fremhæve nogle bestemte hændelser/opførsel fra filmen, for så kunne jeg bedre sætte mig ind i din kritik. Men så skal man også huske filmen bedre, så du slipper i denne omgang :-)
#70 Michael Andersen 14 år siden
På samme måde som når Nolan satser på realisme i "The Dark Knight", og Batman så lige laver et fantastisk overvågningsanlæg af alle mobiltelefoner i Gotham. Den slags er jeg som sagt ligeglad med, men kan godt sætte mig ind i at det for nogle ødelægger oplevelsen af filmens egen realisme.