The Hurt Locker
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 2. apr 2010 | Af: kaduffo | Set på Blu-Ray
Den seksdobbelte Oscarvinder “The Hurt Locker” var tæt på at gøre rent bord ved den nyligt afholdte Oscaruddeling i Kodak Theatre. Så vidt gik det ikke, og man kan med rette diskutere, om den tildelte hæder er fortjent, eller om filmen var oppe mod et svagt felt. Dog må “The Hurt Locker” anerkendes for sit nærværende helteepos, der bringer nyt ind i den aktuelle krigsdebat, om end den påklistrede skabelon synes altmodisch.
Mer vil have mere. Og for William James bliver det en regulær sportsdisciplin at demontere bomber på mere eller mindre gangbare måder. “The Hurt Locker” viser indirekte, at de fleste historier grundlæggende er fortalt før. Også på film. Om afhængigheden skyldes det ene eller det andet medikament er ligegyldigt. Og det er her, “The Hurt Locker” adskiller sig nævneværdigt fra den store mængde af efterkrigsfilm, som for tiden lanceres. Relevancen er bemærkelsesværdig, for der har ikke tidligere været fokus på bomberydningsprocessen, som er en naturlig del af enhver moderne krig. Desværre mangler Bigelows seneste film både udvikling og konflikt i alarmerende grad. Efter de første indledende manøvrer, hvor teknikken ved det farlige hverv understreges, indtræder filmen i en tomgang, hvor arbejdets monotoni bliver en drænende faktor.
Kathryn Bigelow er ikke noget ubeskrevet blad, når det kommer til storproportionerede Hollywood-film. Alligevel er “The Hurt Locker” et noget bedre bidrag, end hun kan siges tidligere at have været garant for. “The Hurt Locker” er endnu en systemkritisk film oven på amerikanernes intervention i Mellemøsten, men her er stemningen imidlertid mere subtil og anklagerne mere nuancerede. Om man er for eller imod den seneste Irak-krig er underordnet, for den nærværende film handler om mere end krig. Den handler om mennesker på livets kant og de laster, vi påfører og selv eller påføres af andre.
Filmen fremstår med et indbydende og skarpt look, der dog skæmmes en smule af en del gryn. Edge-enhancement, udtværinger og digitale forstyrrelser er der til gengæld ingen af, og både den stabile kontrast og ditto farvetemperatur samt den frapperende billedstil gør “The Hurt Locker” til en fryd for øjehulerne.
Også de to engelsksprogede Dolby Digital 5.1- og DTS-HD Master Audio 5.1-lydspor er fortræffelige. Dialogen er hele tiden tydelig og uden overstyringer, mens en detaljerig atmosfære, veldefinerede lydpanoreringer og sublime effektlyde skaber det nødvendige fundament for en film af denne kaliber.
Ekstramaterialet er mere vakkelvornt, men består dog af et par trailere, en kort ‘behind the scenes’ og et dygtigt snedkereret kommentarspor med instruktør Kathryn Bigelow og manuskriptforfatter Mark Boal. De to sidstnævnte stiller skarpt på filmens handling, den aktuelle konflikt og karaktertegningerne. Et lidt skrabet udbud, særligt nu hvor filmen blev den helt store Oscarsluger for ganske nyligt.
Trods det kortvarige ægteskab med James Cameron har instruktør Kathryn Bigelow altid befundet sig i skyggen af gemalens meritter. Med “The Hurt Locker” er der kommet andre boller på suppen, og det blev fint illustreret ved den nylige Oscar-uddeling, hvor hun netop ryddede bulen for priser for næsen af eksmandens visuelt overlegne “Avatar”. “The Hurt Locker” er ikke noget unikt værk, men rummer stærke kvaliteter i dramaet, skuespillet og ikke mindst tematikken.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet