På mange måder er “The Hurt Locker” en fantastisk kraftpræstation fra instruktør Kathryn Bigelow, der skildrer Irakkrigen nådesløst og så virkelighedstro, at flere scener ligner optagelser taget direkte fra slagmarken. Bestræbelserne på at forene dokumentarisk realisme med en egentlig spillefilm bliver desværre ikke forenet helt efter hensigten, simpelthen fordi det ikke lykkes at skabe et ordentlig filmisk narrativ. Resultatet er en intens og chokerende krigsfilm, der er mere dokumentarisk end en spillefilm med en rød tråd. Dette er stadig en rigtigt god film, der dog mangler det ekstra for at komme helt op af skyttegraven – hvilket er ærgerligt.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#71 filmz-Bruce 14 år siden

Michael Andersen (70) skrev:
Selv går jeg ikke meget op i om en film er realistisk (det skal i hvert fald være ret galt før det irriterer mig), men hvis en film forsøger at være realistisk og den så selv ødelægger det billede, synes jeg det helt okay at man som PredatorX siger: arh hør nu lige her.

Kunne ikke være mere enig. Jeg er så blot ikke enig i, at dette forhold er tilstede i HL.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#72 filmz-ab 14 år siden

Men TDK er ikke realistisk. Den udspiller sig i realistiske rammer, men alt andet kan ikke just forekomme :-) Grundlæggende er jeg helt enig med dig. Men så meget spiller tdk heller ikke på realisme, udover at vi blot skal føle os i realistiske rammer. Men når man tænker over det, så er tdk ligeså urealistisk som die hard :-) Greengrass spiller også på realisme i Bourne Ultimatum, men den er jo hamrende utroværdig. Men det kan da ikke være kritik, at bare fordi filmene udspiller sig i realistiske rammer og er alvorlige, ja så skal hændelserne også være det?

mht. Hurt Locker, så spiller den på realisme, og jeg køber helheden, fordi jeg tror på, at det sagtens kunne lade sig gøre i virkeligheden. Muligt at det ikke hænder sådan, det ved vi ikke en kæft om, men det kunne godt ske.
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#73 Michael Andersen 14 år siden

Den udspiller sig i realistiske rammer

Det vil jeg så sige er som at spille på realisme, men okay :) Jeg er som sagt også ligeglad :)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#74 filmz-ab 14 år siden

hehe jamen vi kan kalde det hvad vil vil. Filmen foregår i realistiske rammer, og er alvorlig i sin tone, så ja. Den spiller på en slags realisme, men den realisme er bare alligevel begrænset. Da det er en Batman film. Men det kan for mig ikke være en kritik, at bare fordi den foregår/spiller på realisme i form af stemning og tone, ja så skal den par.definition også "opføre" sig sådan i alle henseender - så havde vi nok sikket fået Brokeback Mountain ud af filmen, hvis den skulle følge den retningslinie :-) Og så havde det alligevel fremstået hamrende urealistisk, hvis alt i Batman vare nede på jorden og kunne ske i virkeligheden :-)
Gravatar

#75 BN 14 år siden

a@babo (72) skrev:
Men TDK er ikke realistisk. Den udspiller sig i realistiske rammer, men alt andet kan ikke just forekomme :-) Grundlæggende er jeg helt enig med dig. Men så meget spiller tdk heller ikke på realisme, udover at vi blot skal føle os i realistiske rammer.

Lige præcist. Film 'The Dark Knight' og 'The Bourne Supremacy & Ultimatum' foregår i realistiske rammer eller i et realistisk miljø og personerne agerer (mere eller mindre) realistisk, altså fremstår som "rigtige" mennesker med fejl og svagheder - men de overordnede hændelser er ikke realistiske; snarere lidt fantastiske.

Jeg kan dog ligesom Michael Andersen "godt sætte mig ind i at det for nogle ødelægger oplevelsen af filmens egen realisme", at Batman i 'The Dark Knight' kan overvåge alle mobiltelefoner i Gotham. Det hele afhænger nok af den enkeltes opfattelse af realismen ved eller sandsynligheden af alle de andre ting, der foregår i filmen. ... For mig personligt rangerer Batmans overvågning af mobiltelefonerne på linje med hans udspring fra et højhus, hans bil der forvandles til en motorcykel og hans evne til at flyve omkring som en anden flagermus m.m.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#76 filmz-ab 14 år siden

BN (75) skrev:
For mig personligt rangerer Batmans overvågning af mobiltelefonerne på linje med hans udspring fra et højhus, hans bil der forvandles til en motorcykel og hans evne til at flyve omkring som en anden flagermus m.m.

Her er så grunden til, hvorfor jeg ikke kan sætte mig ind i den kritik, som du og Michael. For så kunne man kritisere stort set ALT ved både TDK, Ultimatum og andre (især) actionfilm, der kører på samme præmisser, som nævnte. Med lad os da bare antage, at Ultimatum kan kritiseres, fordi den skyder sig selv i foden (mht realisme). For at filmen skulle opfylde realistiske mål, så skulle den jo være et drama i stil med Michael Clayton som jeg ser det, for så kunne man acceptere realismen. Med andre ord; en actionfilm forvandles til et drama. Eller hvad. Hvor meget skal der skæres ned på, før man køber realismen i sådanne film?

Som Michael skrev, så skulle der satme også meget til, før det kan irritere mig. I sådanne film. Hvis du har set filmen A-Team, så begynder man måske at blive irriteret :-)
Gravatar

#77 BN 14 år siden

a@babo (76) skrev:
Her er så grunden til, hvorfor jeg ikke kan sætte mig ind i den kritik, som du og Michael. For så kunne man kritisere stort set ALT ved både TDK, Ultimatum og andre (især) actionfilm, der kører på samme præmisser, som nævnte.

I mit tilfælde skal du så lige huske, at det, at jeg "kan sætte mig ind at det for nogle ødelægger oplevelsen af filmens egen realisme", blot betyder, at jeg er på det rene med, at de SKELNER mellem "realistisk", "mindre realistisk" og "meget/vildt urealistisk", når de ser 'The Dark Knight'. ... Jeg accepterer det som et faktum, at andre ser anderledes på filmen end JEG gør - men det betyder ikke, at jeg forstår deres synspunkt. Faktisk undrer det mig, at nogle overhovedet kan finde på at stille krav om realisme til en superhelte-film, og at de som sagt skelner mellem "realistisk", "mindre realistisk" og "meget/vildt urealistisk" i en film, der UDELUKKENDE sigter efter realistiske RAMMER og en forholdsvis realistisk fremstilling af sine personer, og som derudover aldrig har påberåbt sig realisme.

a@babo (76) skrev:
Med lad os da bare antage, at Ultimatum kan kritiseres, fordi den skyder sig selv i foden (mht realisme). For at filmen skulle opfylde realistiske mål, så skulle den jo være et drama i stil med Michael Clayton som jeg ser det, for så kunne man acceptere realismen. Med andre ord; en actionfilm forvandles til et drama. Eller hvad. Hvor meget skal der skæres ned på, før man køber realismen i sådanne film?

Hvis du spørger MIG, så skal der ikke skæres ned på noget som helst i hverken 'Ultimatum' eller 'The Dark Knight', eftersom ingen af dem nogensinde har påberåbt sig andet end en RELATIV form for realisme, der begrænser sig til miljø- og og personskildringen. Hvis man i stort eller småt kritiserer disse film for mangel på realisme, har man ganske enkelt ikke forstået de præmisser, filmene er lavet på.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#78 filmz-Bruce 14 år siden

Jeg havde det på samme vis, som Michael udtrykker omkring TDK. Jeg kan sagtens leve mig ind i de præmisser, en given film nu udstiller sig selv på og TDK ændrede fundamentalt en masse ifht. Batman Begins. En masse grundlæggende fra Batman universet var "pillet ud" og gotiske Gotham blev reduceret til en standard storby. Alt "vistnok" for at gøre det hele "mere realistisk".

Nolan gør sig umage ud af at forklare sig. Batmans teknologi har basis i Morgan Freemans og "enhedens" studier og som sådan var alt fryd og gammen. Mobilteknologi scenen vendte dog alt på hovedet, for her var absolut intet forklaret. Blot lige at Bruce Wayne "tog" Morgan Freemans lille prototype og på en uges penge, hvor der var andre aktiviteter til stede, lavede han et realtids mobiltelefoni sonar system, som jeg ikke engang vil komme ind på hvor meget tid og penge, et sådan system ville koste, selv i en urealistisk verden.

Jo, havde det været Frank Drebin som havde fået idéen i Naked Gun 3, så havde jeg absolut slugt den :)
Gravatar

#79 filmz-ab 14 år siden

Så er vi enige.

Rigtigt nok, at den scene du omtaler, ikke bliver forklaret grundigt nok, men hvor meget tid det tager i filmen, er lidt underordnet, ligesom det er underordnet, hvor lang tid det tager for Renner at ordne en bombe :-) Penge har Wayne nok af. Men scenen fungerer også som et moralsk dilemma, og jeg ser ærligt ikke problemer med den, som jeg ikke kan finde ved stort set samtlige film.

Den snak om stilen fra Begins og TDK har vi været inde på. Man forsøgte ligesom også at fornye sig, og det fungerede vist for de fleste. TDK er alligevel næppe mere realistisk end Begins, når det kommer til stykket. Og jeg er glad for, at stemning i TDK føles big city agtigt, som løfter filmen på et episk grand scal niveau.
Gravatar

#80 filmz-Bruce 14 år siden

#79 Nu ved jeg godt du er tilhænger udi den seksuelle akt med insekter, men sammenligningen med demontering af en bombe i et ikke angivet tidsinterval og hvorledes en mand konstruerer et realtids mobiltelefonis sonar system af Echelon størrelse indenfor et afgrænset tidsinterval, nærmer sig i den grad gang bang med hele Jurassic Park :)

Jeg tager altid hatten af for en idrætsmand, som går en vægtklasse eller to op! :)

Skriv ny kommentar: