Trods det kortvarige ægteskab med James Cameron har instruktør Kathryn Bigelow altid befundet sig i skyggen af gemalens meritter. Med “The Hurt Locker” er der kommet andre boller på suppen, og det blev fint illustreret ved den nylige Oscar-uddeling, hvor hun netop ryddede bulen for priser for næsen af eksmandens visuelt overlegne “Avatar”. “The Hurt Locker” er ikke noget unikt værk, men rummer stærke kvaliteter i dramaet, skuespillet og ikke mindst tematikken.
#1 Wookien 14 år siden
#2 filmz-jonasgr 14 år siden
Jeg synes da netop at filmen viser hvor intenst og ophidsende det er. Især for den ene hovedperson William James, som ikke kan få nok af det. Jeg synes heller ikke at en historie om bomberydere (som er et farligt, men ikke desto mindre vigtigt job) er banal. Tværtimod.
'Cause I'm evil"
#3 elwood 14 år siden
Where is Jeff Bridges, when you need him, or that guy from Live Wire
Billede 2
Efter tragedien under sidste Fødselsdag, tager Bent ingen chancer når kagen skal skæres for
Billede 3
Kathryn Bigelow's Toyota
Billede 4
Sååå ehmm hvaaa hørt om den dersens Avadar?
Shhhh hun kan høre høre dig
Billede 5
Oh ohhh I gotta Sneeze...
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#4 filmz-Bruce 14 år siden
Læser man artikler omkring danske udsendte styrker i Afghanistan, så fremhæver soldaterne stolt, at de "gør en forskel". Dette element har de fleste nyere krigsfilm med fokus på Afghanistan/Irak konflikterne, så grumt negligeret at portrættere, men det klarer Bigelow med bravour i Hurt Locker, sat i relief af et fremragende billedsprog og stærke skuespilspræstationer og vigtigst af alt, uden at glorificere krigens væsen.
Det er forfriskende at være vidne til en Bush æra film, som ikke omhandler den evindelige politiske korrekte systemkritik, men alene betragter de menneskelige konsekvenser set gennem øjnene af konfliktens direkte kombattanter, som udfører deres hverv i et ekstremt psykisk krævende arbejdsmiljø.
Hurt Locker er så sandelig en af 2009's bedste film.
#5 JannikAnd 14 år siden
#6 filmz-jonasgr 14 år siden
'Cause I'm evil"
#7 Baby Strong 14 år siden
En af de ting den gør det så godt i, er tingenes udvikling og følelser, den formå at fortælle så godt. Dens realistiske og ikke overdrevne tilgang gør den mere intens.
Desværre dæmper nogle scener, for mit vedkommende, den ellers stabile spænding.
#8 Ehmsen 14 år siden
#9 cyberzed 14 år siden