Igennem filmens første halve time formår man stadig at holde fast i håbet om, at noget substantielt vil dukke op og tilføre en form for vægt til stiløvelsen, men langsomt forsvinder håbet, og man må erkende, at det øjeblik aldrig kommer til at indtræffe. Tilbage sidder man så med en film, der fremstår fuldkommen blottet for tyngde og kreative ideer. Malick skulle efter sigende være undervejs med hele tre film mere, hvilket pludselig ikke virker som en helt så lovende tanke, som det engang gjorde. “To the Wonder” antyder, at selvom han fortsat er en filmskaber med en smuk stemme, så har han så godt som intet af betydning tilbage at sige.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Muldgraver 10 år siden

Jeg giver den nok lidt mere, fordi jeg synes den klarede godt en time, før den gik helt op i limningen. Og så for at være så gennemført enfoldig.

På den anden side burde den ligegyldige skildring af præstens "sjælens mørke nat" trække mindst en karakter ned. Samt dens overgang fra hvirvel til motivational.
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#2 BN 10 år siden

Der er en del af anmelderens indvendinger, jeg ikke helt kan forstå:

"Neil er efter sigende en miljøinspektør af en slags, men der er svært at afgøre, eftersom han så godt som aldrig lader til at bestille noget."

Nå, man ser ham da ellers op til flere gange være på arbejde og inspicere og lytte til klager fra de lokale beboere. Han har tydeligvis et job der indebærer et overordnet opsyn.

"Det samme gør sig gældende for resten af filmens hovedrolleindehavere, der tilsyneladende har oceaner af tid til rådighed og driver endeløst rundt i supermarkeder, baghaven, sletter og hømarker. Ingen lader nogensinde til at være i gang med noget som helst af betydning, hvilket også gør det utroligt svært for tilskueren at interessere sig i deres selvforgabte, eksistentielle luksusproblemer."

The Tree of Life viste os også primært scener fra familiens fritid i form af afslappede stunder i hjemmet og haven og nabolaget, foruden byture, familieudflugter, spadsereture, børnenes leg ude i naturen og lignende.

Men i To the Wonder ser vi da også steddatteren gå i skole og blive hentet af Neil, ligesom vi i et par scener ser Marina fordrive tiden (med at snakke med nabokvinden og gå tur alene i byen), mens Neil er på arbejde. Og ham præsten er jo nærmest hele tiden på arbejde.

Jeg tilhører i øvrigt den her kategori:

"så er der dem, der – som undertegnede – betragter ham som en ekstraordinær filmmager, men som alligevel slet ikke på samme måde er forgabt i alt, hvad han rører ved."

Der er ikke og har aldrig været nogen instruktør der kun laver fantastiske film.

Min største uenighed skal dog findes i denne kommentar:

""To the Wonder" antyder, at selvom han fortsat er en filmskaber med en smuk stemme, så har han så godt som intet af betydning tilbage at sige."

The Tree of Life (filmen som helhed) og To the Wonder (dens bedste sider) vidner for mig om en instruktør, der er bedre og mere interessant end nogensinde før. Han laver film om selve livet og det at være. Film, der fanger nuet og undrer sig over eller stiller eksistentielle spørgsmål omkring livets mening, Guds hensigt, ondskabens eksistens, mennesket som skabning betragtet (dets gode og dårlige sider), kærlighedens betydning m.m. Så for mig har Malick utroligt meget at sige, ihvertfald med hans seneste to film og The Thin Red Line. Jeg er mere forbeholden overfor hans øvrige film, især The New World.
http://beautifulnight.aurovine.com/
Gravatar

#3 Lehrmann 10 år siden

Tror denne film skal tages lidt ligesom en B-side til et godt album, hvor ideer, der ikke kom med på albummet, får plads.

Tror Malick har lagt mere vægt i den kommende ydermere stjernebesatte film med Gosling, Fassbender, Portman, Blanchett, Del Toro, Bale etc.
Gravatar

#4 BN 10 år siden

Lehrmann (3) skrev:
Tror denne film skal tages lidt ligesom en B-side til et godt album, hvor ideer, der ikke kom med på albummet, får plads.


En meget god sammenligning! :-)

Jeg synes godt om To the Wonder, som efter min mening både har stærke momenter af stor filmkunst og ret svage momenter af ren ligegyldighed. Jeg giver den 8/10, fordi dens styrker trods alt er flere end dens svagheder. Hvis jeg skal sige det med andet end tal, så vil jeg nok sige, at filmen bliver lidt for rodet/ujævn eller ufokuseret henimod slutningen, og at flere af scenerne med præsten godt kunne have været undværet - faktisk kunne jeg måske endda godt have undværet dem ALLE, pånær de scener der inkluderer Neil og Marina.

Jeg tror i øvrigt, at slutningen skal forstås sådan, at Neil
vælger Jane alligevel, efter at have vraget hende. Kvinden, som man ser tilsidst ved Neils hus, ligner ihvertfald ikke Marina.
Men jeg ved ikke, om jeg har fået galt fat i dette?
http://beautifulnight.aurovine.com/
Gravatar

#5 MMB 10 år siden

Super anmeldelse, Benway! Vi ligger helt på linje og har mange af de samme kritikpunkter.
Gravatar

#6 BN 10 år siden

Skeloboy, hvis du læser det her, så vil jeg bare sige, at jeg glæder mig til at høre DIN vurdering af filmen. Selvom den efter min mening slet ikke nærmer sig 'The Tree of Life', synes jeg stadig, den har sine kvaliteter.
http://beautifulnight.aurovine.com/
Gravatar

#7 Skeloboy 10 år siden

#6 - min vurdering kommer først, når den koster under 100 kr på DVD eller BD ;)

EDIT: Hvilket den så allerede gør...
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Skeloboy
Gravatar

#8 Ispep 10 år siden

Jeg har desværre bange anelser for Malick denne gang. Men den skal afgjort ses.
Gravatar

#9 BN 10 år siden

Ispep (8) skrev:
Jeg har desværre bange anelser for Malick denne gang. Men den skal afgjort ses.


Jeg er ret sikker på, at du ihvertfald ikke vil synes ligeså godt om den som om 'The Tree of Life'.
http://beautifulnight.aurovine.com/
Gravatar

#10 Ispep 10 år siden

#9

Med lave forventninger, så kan den formentlig overraske mig positivt.

Skriv ny kommentar: