I John Fords mesterværk “The Searchers” fra 1956 slutter filmen med, at John Wayne vender sig bort fra sin genforenede familie og går ud mod de store stepper, indtil døren smækker i bag ham. Et smukt billede på, at der ikke længere var plads til en mand af hans støbning i samfundet.

Det samme kan siges om Jeff Bridges’ afdankede US Marshall i “True Grit”, der lever i en tid, hvor det gamle vesten langsomt drager sit sidste suk. Ironisk, når man tager i betragtning, at Coen-brødrene ikke blot puster nyt liv tilbage i den hensygnende westerngenre, men også har begået det bedste værk inden for genren siden “De nådesløse”.

Se også: Filmz TV: Fokus på Coen-brødrene – fra The Dude til det vilde westen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 Kruse 13 år siden

Og jeg er helt enig med jer andre angående slutningen :)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#42 Betelgeuse 13 år siden

Så blev filmen set og den var suveræn. De to mærkelige Coen-brødre bliver bare bedre og bedre og har med True Grit lavet endnu en fabelagtig film.

Filmen er meget "dæmpet" i sin fortællestil og tager sig dermed god tid til at fortælle sin historie. Dette betyder på ingen måde, at filmen er kedelig - tværtimod - man er som publikum stærkt underholdt hele vejen igennem. Dertil indeholder filmen en masse herlig humor, en smuk billede- og lydside, og blændende skuespillerpræstationer.

En virkelig god film som man absolut ikke må snyde sig selv for!

5/6
Gravatar

#43 nwinther 13 år siden

Jeg synes det var en rigtig god film, men den ligger sig utrolig tæt op af originalen. Jeg har svært ved at genkende den kritik bl.a. Coen-brødrene har været ude med, omkring John Waynes præstation. Især set i lyset af, at Bridges præstation er nærmest kalkeret af John Waynes oprindelige.

Filmen er mere kynisk i sin tilgang til "virkeligheden", i tråd med f.eks. Unforgiven, og skuespillet er da også fremragende hele linjen over - måske med et lille minus til Matt Damon. Man kunne have placeret en række andre - mindre - skuespillere i den rolle som ville gøre det lige så godt.

Jeg mener dog langt fra at Coens har "genoplivet western-genren", som nogle anmeldere har udtalt. Der har været mange gode det seneste 10-år, så mon ikke det mere handler om at gnubbe sig op af Coen-brødrenes politiske ståsted, end egentlig udtryk for filmens "episke" kvaliteter?
"I, for one, welcome our new insect overlords" - Kent Brockman
Gravatar

#44 gi-jones 13 år siden

Jeg har lige set den her til aften, og var blæst væk. Jeg er dog enig i at slutningen ikke falder helt heldigt ud. Det er som om den bryder lidt med filmens form i øvrigt, og springer ud af det etablerede univers for at sætte en pointe op, der ikke rigtigt hænger sammen med resten. Jeg må trække en stjerne fra der, men ellers er den fandme til topkarakter.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#45 RasmusFL 13 år siden

4/6

En nydelig film i et dejligt tempo og med skuespil i verdensklasse. Personligt synes jeg Jeff Bridges her yder sin bedste (i hvert fald mest imponerende) præstation til dato og kan sagtens se for mig, at han skulle blive lige så legendarisk for denne som for 'The Big Lebowski'. Hailee Steinfeld er fabelagtig som pigen, der binder hele historien sammen, og hendes fremtidige karrierer lover godt.

Slutningen trækker ned - det samme gør Josh Brolin der slet ikke fungerer og virker som en substitut for en skuespiller, der i virkeligheden skulle have spillet Chaney
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#46 BN 13 år siden

RasmusFL (45) skrev:
Personligt synes jeg Jeff Bridges her yder sin bedste (i hvert fald mest imponerende) præstation til dato


Har du set ham i 'Star Man'?
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#47 Penny 13 år siden

nwinther (43) skrev:
Filmen er mere kynisk i sin tilgang til "virkeligheden", i tråd med f.eks. Unforgiven, og skuespillet er da også fremragende hele linjen over - måske med et lille minus til Matt Damon. Man kunne have placeret en række andre - mindre - skuespillere i den rolle som ville gøre det lige så godt.


Jeg synes faktisk tvært imod at Matt Damon gjorde det godt i den role. Jeg synes han holdt sin figur pænt en som bifigur, som man alligevel føler har noget pondus i sig hvis man fik lov at grave mere i hans figur end filmen selvfølgelig kan tillade og stadigvæk uden at det blev en karrikatur. I modsætning til en del andre af hans andre film hvor jeg gang på gang har krumet tæer over ham, synes jeg han er kommet med en kanon præstation og jeg vil lægge mærke til hans næste filml for at se om han holder linien.

Skriv ny kommentar: