I John Fords mesterværk “The Searchers” fra 1956 slutter filmen med, at John Wayne vender sig bort fra sin genforenede familie og går ud mod de store stepper, indtil døren smækker i bag ham. Et smukt billede på, at der ikke længere var plads til en mand af hans støbning i samfundet.
Det samme kan siges om Jeff Bridges’ afdankede US Marshall i “True Grit”, der lever i en tid, hvor det gamle vesten langsomt drager sit sidste suk. Ironisk, når man tager i betragtning, at Coen-brødrene ikke blot puster nyt liv tilbage i den hensygnende westerngenre, men også har begået det bedste værk inden for genren siden “De nådesløse”.
Se også: Filmz TV: Fokus på Coen-brødrene – fra The Dude til det vilde westen.
#31 BN 13 år siden
Exactly! ;-)
#32 Bruce 13 år siden
Yeah :) Samme her. God spas!
#33 Antlion 13 år siden
#34 Bruce 13 år siden
Modsat f.eks. Shutter Island, så jeg slet ikke True Grit som en kunstnerisk seriøsitet via konventionerne, men nærmere som rendyrket leg med selvsamme. Jeg oplever ikke Coen brødrene som værende "i gear", men som hyggende sig med western genren og som med "Burn After Reading", i en slags "mellemstade", inden de prøver kræfter af med noget mere krævende.
De hylder de gamle westerns episke storhed på de åbne vidder og tilsætter deres uundgåelige stempel, de tvetydige og karismatiske karakterer og den selvfølgelig aldrig mindre end spiddende og alligevel letlevende dialog. Det kommer selvfølgelig aldrig op på David Milch niveau, men det er underholdende og vil jeg mene, en western som John Ford og William Wyler ville have sat pris på.
#35 Eraserhead 13 år siden
#36 Collateral 13 år siden
#37 davenport 13 år siden
Men:
Jeg sad faktisk og tænkte "hvis han løfter hende op, og løber det sidste med hende, så rejser jeg mig og går.." (Det gjorde jeg så ikke :))
#38 Skeloboy 13 år siden
#39 Wangsgaard 13 år siden
#40 Skeloboy 13 år siden