I John Fords mesterværk “The Searchers” fra 1956 slutter filmen med, at John Wayne vender sig bort fra sin genforenede familie og går ud mod de store stepper, indtil døren smækker i bag ham. Et smukt billede på, at der ikke længere var plads til en mand af hans støbning i samfundet.

Det samme kan siges om Jeff Bridges’ afdankede US Marshall i “True Grit”, der lever i en tid, hvor det gamle vesten langsomt drager sit sidste suk. Ironisk, når man tager i betragtning, at Coen-brødrene ikke blot puster nyt liv tilbage i den hensygnende westerngenre, men også har begået det bedste værk inden for genren siden “De nådesløse”.

Se også: Filmz TV: Fokus på Coen-brødrene – fra The Dude til det vilde westen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 BN 13 år siden

Thomas E. Nielsen (30) skrev:
It takes one to know one;)


Exactly! ;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#32 Bruce 13 år siden

Thomas E. Nielsen (27) skrev:
Det kan jeg også (that makes me old). Så den i Imperial i sin tid.


Yeah :) Samme her. God spas!
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#33 Antlion 13 år siden

Udmærket film, men hvis den ses i forhold til Coen-brødrenes seneste bedrift ("A Serious Man", er det en skuffende affære. Den forholder sig mærkværdigt til genren, og forsøger at etablere sin kunstneriske seriøsitet via konventionerne. Dette kunne have fungeret, hvis tilgangen var mere simpel, men Coen-brødrene er for desperate i deres tilgang til "det klassiske" kontra "det moderne", resulterende i fyld uden dybde.
Gravatar

#34 Bruce 13 år siden

#33 Jeg er ikke helt enig (og jeg skal nok udelade, at jeg personligt udskiftter "A Serious Man" med No Country For Old Men ... ups ... det gjorde jeg så alligevel).

Modsat f.eks. Shutter Island, så jeg slet ikke True Grit som en kunstnerisk seriøsitet via konventionerne, men nærmere som rendyrket leg med selvsamme. Jeg oplever ikke Coen brødrene som værende "i gear", men som hyggende sig med western genren og som med "Burn After Reading", i en slags "mellemstade", inden de prøver kræfter af med noget mere krævende.

De hylder de gamle westerns episke storhed på de åbne vidder og tilsætter deres uundgåelige stempel, de tvetydige og karismatiske karakterer og den selvfølgelig aldrig mindre end spiddende og alligevel letlevende dialog. Det kommer selvfølgelig aldrig op på David Milch niveau, men det er underholdende og vil jeg mene, en western som John Ford og William Wyler ville have sat pris på.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#35 Eraserhead 13 år siden

Bedste western siden The Propesition
Gravatar

#36 Collateral 13 år siden

Super underholdning, og godt skuespil hele vejen rundt. Er dog nødt til at sige at jeg er enig med de der kritiserer slutningen en smule. Den er en smule overflødig.

og den voksne udgave af pigen har ligeså meget personlighed som et bræt.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#37 davenport 13 år siden

Fed film!
Men:
Den slutning var frygtelig!!
Jeg sad faktisk og tænkte "hvis han løfter hende op, og løber det sidste med hende, så rejser jeg mig og går.." (Det gjorde jeg så ikke :))
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#38 Skeloboy 13 år siden

Apropos slutningen...så er det en af de værste til en ellers fed film, jeg nogensinde har set
Gravatar

#39 Wangsgaard 13 år siden

Jeg var heller ikke særlig vild med slutningen

De skulle have undladt en sekvens hvor hun er blevet voksen
http://c.mymovies.dk/wangsgaard/group:owned
Gravatar

#40 Skeloboy 13 år siden

#39 - enig

synes også de skulle have undladt hele svineriet fra hun bliver bidt til hun bliver reddet. Eller i det mindste lave den meget anderledes.

Skriv ny kommentar: