I John Fords mesterværk “The Searchers” fra 1956 slutter filmen med, at John Wayne vender sig bort fra sin genforenede familie og går ud mod de store stepper, indtil døren smækker i bag ham. Et smukt billede på, at der ikke længere var plads til en mand af hans støbning i samfundet.

Det samme kan siges om Jeff Bridges’ afdankede US Marshall i “True Grit”, der lever i en tid, hvor det gamle vesten langsomt drager sit sidste suk. Ironisk, når man tager i betragtning, at Coen-brødrene ikke blot puster nyt liv tilbage i den hensygnende westerngenre, men også har begået det bedste værk inden for genren siden “De nådesløse”.

Se også: Filmz TV: Fokus på Coen-brødrene – fra The Dude til det vilde westen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Bruce 13 år siden

Josey Wales selvfølgelig.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#12 BN 13 år siden

Bruce (11) skrev:
Josey Wales selvfølgelig.


Nix!
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#13 Antlion 13 år siden

#10:

Det fremgår af Andreas Jensens formulering, at der ikke er lavet westerns på højde med Leones siden 1964, udover instruktørens egne film. Leone var ikke den eneste habile instruktør fra denne periode til Eastwoods "Unforgiven". Skal jeg virkelig til at nævne alle mine favorit westerns fra 60erne til nu, eller er Jensens formulering blevet misforstået, således han af mærkværdige årsager ikke nævner samtidens epoke af westerns?
Gravatar

#14 Bruce 13 år siden

#12 Josey Wales slår også nix. Thrasher hele biksen faktisk. Ikke engang en af de dersens dusin quotes med et "Fixed" indsat kan hjælpe. Uomtvisteligt faktum. Står endda på I.C. Lauritzens (fra Filmredaktionen) gravsten.

Orson Welles holdt sig kunstigt i live i over 3 måneder, for at kunne konkludere det i et interview på TV, blot for at dø få timer senere. Hans sidste ord på dødslejet var: "Josey Waaaaaaaales".
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#15 OxxY 13 år siden

Pseeesh I tager alle fejl, intet kommer over Leone, og det eneste der er kommet op på siden er Unforgiven. Sårn er det!

Og Antilion: ja tak til en liste! Jeg har misset en helvedes masse westerns fra 60'erne og frem, og vil da meget gerne høre hvilke af dem der er gode!
Gravatar

#16 Skeloboy 13 år siden

Antlion (9) skrev:
Det var sgu et noget sølle resumé af genren. Der er adskillige mesterlige film i denne periode, på højde med Leones film og bedre end "Unforgiven".

Tror du misforstår sætningen lidt. Han siger jo ikke, at der ikke er lavet mange gode westerns i perioden, men han siger, at da Unforgiven kom, var der ikke udgivet noget ordentligt. Og dertil vil jeg give ham ret, for jeg kan ikke komme i tanke om mange westerns fra 80'erne, der er værd at nævne. Vi er faktisk ude i, at Young Guns er den bedste westernfilm fra 80'erne! Da Unforgiven kom(og hvorfor bliver Danser Med Ulve ikke nævnt før Unforgiven?) var der vitterligt lavvande på westernfronten.

Nuvel, til anmeldelsen:

True Grit
Jeg er faktisk lidt skuffet her. Jeff Bridges er superb, Hailee Steinfeld gør det rigtig godt, Matt Damon er so-so og det er det meste andet skuespil også. Og de sidste 10-15 minutter var jeg dæleme heller ikke tilfreds med. Soundtracket forvirrer lidt også i en blanding af noget nostalgisk klaver og moderne actionmusik.

Men udover det, så er det en rigtig habil western med en generelt fed historie og en dejlig billedside, hvor sammenligningen med John Ford er nærliggende. Det er en rigtig western, næsten som i gamle dage.

7/10
Gravatar

#17 Antlion 13 år siden

#15:

Hvis vi medregner alle westerns nogensinde er der rigtig mange (bare John Fords katalog i sig selv er imponerende), men af spaghettiwesterns er der blandt andet følgende nævneværdige titler:

Bedre end Leone:

"Faccia a faccia"

På højde med Leone:

"10.000 dollari per un massacre"
"El Chucho, quién sabe?"
"Il grance silenzio"
"Il mercenario"
"Keoma"
"La resa dei conti"

Habile kandidater imod Leone:

"Anda muchacho, spara!"
"Blindmand"
"Corri uomo corri"
"Da uomo a uomo"
"E Dio disse a Caino"
"Ehi amico... c'è Sabata, hai chiuso!"
"I giorni dell'ira"
"Il grande duello"
"Il ritorno di Ringo"
"La taglia è tua... l'uomo l'ammazzo io"
"Le colt cantarono la morte e fu... tempo di massacro"
"Se sei vivo spara"
"Tepepa"
"Quella sporca storia nel west"
"Une corde, un Colt..."
"Una nuvola di polvere... un grido di morte... arriva Sartana"
"Vamos a matar, compañeros"

#16:

Så formuleringen skal altså forstås således: Leone genoplivede genren i 60erne, der efterfølgende dør hen i 70erne, hvorefter Eastwood genopliver den endnu engang i 90erne? Det er altså også en svær overdrivelse, at genren lå i koma inden "Per un pugno di dollari" blev udgivet.
Gravatar

#18 Hr. Nielsen 13 år siden

Skeloboy (16) skrev:
Vi er faktisk ude i, at Young Guns er den bedste westernfilm fra 80'erne!
'Pale Rider', som er en slags fortolkning af den gamle western 'Shane', finder jeg altså ret meget bedre end 'Young Guns'.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#19 Skeloboy 13 år siden

Antlion (17) skrev:
der efterfølgende dør hen i 70erne,

Nu står der jo ikke noget årstal, men jeg tolker det som om, da Unforgiven kom, var westerns ikke i høj kurs. Og der vil jeg give ham ret - uden at sætte et decideret årstal på.

Men før 1964 giver jeg dig helt ret. Der var der masser af film. Sergio Leone genoplivede ikke noget, men kom med et friskt pust.

Kender ingen af de film, du har nævnt, men kan du ikke lige nævne de vigigste af instruktørerne?
Gravatar

#20 Antlion 13 år siden

Skeloboy (19) skrev:
vigigste af instruktørerne?


Corbucci og Sollima er de vigtigste, hvis vi ser på hele deres filmografi.

Skriv ny kommentar: