“Turbo” er en drøncharmerende familiefilm, der indimellem bevæger sig i sneglefart, men som for det meste er både sød, sjov og knaldhamrende flot at se på. Netop filmens billedside ser fuldkommen fantastisk ud på Blu-ray (og den gør endnu større indtryk i 3D), og lydsporet er lige så fremragende. Ganske vist rummer udgivelsen ikke meget ekstramateriale, men man er godt nok en sær snegl, hvis man hælder til genren og ikke vælger at prøve kræfter med “Turbo”.

Se også: Filmz TV møder verdens hurtigste dyr: Turbo!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 wildtmand 10 år siden

Fin anmeldelse - jeg er meget enig. MEN, nu har jeg set dig kommentere ghosting på for mange 3D Bluray udgivelser til at jeg kan lade være med at oprette en konto og forstælle dig at det er dit udstyr, ikke kildematerialet.

Nogle titler vil naturligvis have scener der er mere krævende for udstyret (TV'et, projektoren, brillerne etc) end andre, men jeg synes det er irrelevant at nævne ifm. bedømmelse af en Bluray udgivelses billedkvalitet.
Gravatar

#2 The Insider 10 år siden

Først og fremmest tak for de pæne ord! :-)

Derudover er det helt afgjort en interessant diskussion, du tager op. For som du netop pointerer, er det ofte udstyret, der er synderen, når der forekommer ghosting. Men ikke altid. Og jeg har netop sørget for at tjekke mange af de samme 3D-skiver på flere forskellige monitors/projektorer for at få et indtryk af, hvor meget der kan skyldes mit 63" 3DTV, og hvor ofte selve skiven er "problemet".

Og generelt har jeg oplevet, at de samme ghosting-tilfælde er forekommet på de forskellige skærme mv., og eksempelvis en titel som "Gravity", der ellers stiller større krav til udstyret end de fleste 3D-titler, bød kun på ét eneste ghosting-tilfælde: der hvor den lille tegnefilmsfigur flyver rundt i rumfærgen. Jeg bed netop mærke i dét skud, fordi jeg også bemærkede i biffen, at skuddet var plaget af ghosting (og jeg så den i øvrigt fire gange i to forskellige biografer), så jeg føler mig sikker på, at min monitor er rimelig "træfsikker" i forhold til at afsløre ghosting, når det skyldes skiven og ikke udstyret. Men, igen, det er ikke en exact science! :-)
War. War never changes.
Gravatar

#3 wildtmand 10 år siden

Min påstand er det at det ER en exact science ;-)

Med mindre der er gået et eller andet HELT galt i encoding/decoding, så vil det billede der skal vises til højre øje ikke have spor af billedet til venstre øje. Det kan nemt testes hvis du kan få dit display device til at vise begge billeder samtidigt i 2D (side-by-side eller over/under) og så pause afspilningen.

Det passive 3D koncept, der bruges i biografferne (polariseret lys) er faktisk meget ringe i relation til ghosting sammenlignet med et godt plasma TV med aktiv 3D TV. LCD TV er typisk noget langsommere og har derfor mere ghosting (men det kan selvfølgelig ikke helt generaliseres).
Gravatar

#4 The Insider 10 år siden

Min påstand er det at det ER en exact science ;-)

Ah, okay. Jeg havde ellers et klart indtryk af - også ovenpå megen research (og mange andre store sites nævner også ofte ghosting og cross-talk i deres 3D-bedømmelser) - at den slags sker, hvis 3D'en simpelthen ikke er blevet helt toptunet på et stadie under encodingen/3D-processen/etc. Mit indtryk er også, at det primært sker i scener, hvor der er virkelig mange forskellige dybde-forskelle i billedet, hvorfor 3D'en opererer på mange planer, hvilket gør, at der forekommer ghosting i ét eller flere, mens andre objekter/figurer/osv. i samme billede ser helt fine ud.

Har i øvrigt et 3D Plasma TV af højeste karat fra Samsung og deres egne aktive 3D-briller :-)
War. War never changes.
Gravatar

#5 Michael Andersen 10 år siden

Det er også mit indtryk at det afhænger af udstyret. På mit LED 3D tv oplever jeg fra tid til anden ghosting, men på arbejdet, hvor vi bruger vi en DLP-fremviser, har jeg aldrig oplevet det på 3D-film.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#6 wildtmand 10 år siden

På en 3D bluray er den primære video stream den til venstre øje (A), og så er der en betydeligt mindre delta stream (B), som bygger ovenpå den til venstre, og danner den til højre (C).

Så hvis denne proces fejler, således at A+B<>C, og måske istedet giver C+(0,1*A) så kan det ses ved at du kigger på et freezeframe af billedet til højre øje (C).

Har du links til artikler som beskriver at de A/B data på en 3DBD ikke er tilstrækkelige til at danne et perfekt C?
Gravatar

#7 The Insider 10 år siden

Jeg må prøve dit freezeframe-forslag af, wildtmand! :-) Jeg har ikke tidligere overvejet noget i de baner. Men bare en hurtig søgning på HighDefDigest afslørede talløse 3D-anmeldelser, der nævner ghosting-issues på udvalgte skiver. Jeg tænker, at det fortsat er relevant at fremhæve de tilfælde, hvor en encode udløser så mange ghosting-tilfælde, at det vil være et issue for mange med 3D-afvikling (men jeg vil bestemt ikke længere lade det spille en væsentlig afgørende rolle i bedømmelsen, medmindre jeg kan finde en slags dokumentation på, at det skyldes et encoding-problem). Jeg har ikke et link til en artikel lige ved hånden, desværre...
War. War never changes.
Gravatar

#8 Sweetiebellefan 10 år siden

Det lyder som en OK film.
Twilight Sparkle: "Real friends don't care what your cover is. Friendship is a wondrous and powerful thing.

Skriv ny kommentar: