Turbo

InstruktionDavid Soren

MedvirkendeRyan Reynolds, Paul Giamatti, Michael Peña, Luis Guzmán, Bill Hader, Richard Jenkins, Ken Jeong, Michelle Rodriguez, Maya Rudolph, Ben Schwartz, Kurtwood Smith, Snoop Dogg, Samuel L. Jackson, Mike Bell, Aidan Andrews

Længde89 min

GenreKomedie, Animation, Familie, Sport

I biografen10/10/2013

Turbo (3D)

4 6
Turbo – den kække snegl

Jeg husker stadig tydeligt, den allerførste gang jeg uforsætligt trådte på en snegl. Det var i haven til mit gamle barndomshjem i Nyborg, hvor jeg spænede formålsløst rundt i ring (som børn nu engang gør), før jeg pludseligt hørte et skarpt knæk. Jeg kiggede ned, indså til min store skræk, hvad der var sket, og så begyndte tårerne ellers at fosse, mens min mor blot rystede misbilligende på hovedet bag et vindue.

Netop dét dybt traumatiske minde kommer nok til at stå levende i min erindring i langt længere tid end “Turbo” – DreamWorks’ seneste computeranimerede opus, der netop beretter om en bitte snegl. Hvorfor? Tjo, sandsynligvis fordi den reelle tragedie (bemærk: mild overdrivelse figurerer formentlig i disse indledende paragraffer) var en enkeltstående, enestående oplevelse, mens næsten alt i “Turbo” føles genbrugt og genkendeligt. Indimellem morede jeg mig helt med at prøve at spotte alle de figurer og plotforløb, jeg kunne genkende fra helt andre film – lige fra den overgearede Jerry Bruckheimer-racerløbsfilm “Days of Thunder” over den p.t. ekstremt succesrige “Fast & Furious”-føljeton og helt frem til “Babe” – den fænomenale familiefilm fra 1995 om en lille gris med et stort hjerte.

Jeg studsede især over lighederne mellem “Turbo” og “Babe”. I den Oscar-belønnede 90’er-perle finder grisens ejer, en lavmælt bondemand, ud af, at Babe har et særligt talent for at dirigere andre dyr, så han tilmelder det lyserøde kræ til en fårehyrdekonkurrence, hvor alle ler af farmeren, der – som den eneste – ikke har medbragt en veldresseret vovse. I “Turbo” bliver den kære, lille Turbo også adopteret af et menneske – her en mexicansk tacosælger – der får den gakkede idé at melde mollusken til Indianapolis 500, et af verdens kendteste Formel 1-racerløb – vel at mærke et racerløb for homo sapiens i toptunede racerbiler. Men efter at Turbo tilfældigvis får en masse motorolie og benzin pumpet ind i blodet (længere historie), kan han faktisk fare lige så hurtigt af sted som menneskernes motorkøretøjer. Hans livslange drøm om at slå motorbanens fartrekorder kan omsider realiseres.

Jeg føler lidt, at jeg lyder som en gnaven, gammel mand, der stædigt nægter at vedkende sig det faktum, at talløse familiefilm – gode såvel som dårlige – er skåret over samme læst. Disney greb jo heller ikke just “Skønheden og udyret” ud af den blå luft… Men jeg havde formentlig tænkt mindre over filmens manglende originalitet og fornøjet mig mere, hvis den havde været lidt dristigere og samtidig haft lidt mere fart over feltet (hvilket forekommer en anelse spøjst med filmens tema in mente). Filmen bruger lidt for lang tid på at komme i gang, og midterdelen halter også en smule, før historien flyttes til væddeløbsbanen og prompte går op i gear.

Men for det meste fløj tiden bare af sted – især fordi instruktøren David Soren, der også står bag historien, har skabt et indtagende persongalleri anført af den vildt charmerende Turbo. Og man bliver faktisk grebet af det hjertevarme sammenspil mellem henholdsvis Turbo og hans langsomme, forsigtige bror, Chet, og den evigt optimistiske tacosalgsmand og hans mere mådeholdne bror. En af fordelene ved filmens (lidt for) langsommelige tempo er, at vi faktisk lærer de her mænd, kvinder og bløddyr temmelig godt at kende, og gudskelov har man også lyst til at lære dem at kende. Vitserne er generelt gode, og filmen truer aldrig med at drukne i to af genrens værste, mest sejlivede suppedaser: Platte popkulturreferencer og product placement.

Derudover kan man ikke sætte en finger på hverken filmens lyd- eller billedside. Christopher Nolans faste lyddesigner, Richard King, leverer massevis af mægtige motorbrøl og altoverdøvende overhalinger, der nok skal få en masse øresnegle derude til at vibrere. Væddeløbsscenerne tager desuden kegler i 3D, hvor man ofte får et sug i maven, når kameraet flyver rundt om de glatte, glødende bildæk. Her er der fuld fart over feltet, mens Turbo zigzagger ud og ind mellem bilerne med lynets hast. Under det sidste løb måtte jeg da også undertrykke en tiltagende impuls til at skråle opmuntrende ord efter den kære Turbo og hans undertippede, karismatiske kammerater. I en tid spækket med familievenlige filmtilbud, er “Turbo” absolut ét af dem, der er værd at kigge nærmere på.

Præsenteret i 1080p/3D-MVC 2.35:1. Ligesom de fleste 3D-animationsfilm ser “Turbo” mere eller mindre perfekt ud på Blu-ray. Billedet er knivskarpt hele vejen igennem, både kontrasten og farvegengivelsen er upåklagelig, og hverken støj, banding eller edge-enhancement forekommer. Desuden blev jeg ofte helt paf over 3D-billedsidens dybde. Man kan tydeligt fornemme afstanden mellem billedets mange figurer og objekter, som aldrig fremstår tilnærmelsesvis flade, og pulsen tvinges for alvor op under scenerne på væddeløbsbanen, hvor de lynhurtige biler nærmest synes at køre ud af skærmen. Jeg bemærkede få sekunders mild ghosting – slet ikke nok til at forhindre en velfortjent topkarakter.

Det engelske DTS-HD Master Audio 7.1-lydspor er også sublimt. Som nævnt ovenfor bugner “Turbo” af mindeværdige lydeffekter, og de kommer alle klokkeklart igennem og leveres altid med den helt rette slagkraft. Selvfølgelig er det især væddeløbssekvenserne, der kræser for øregangene, hvor særligt de toptunede panoreringer og subwooferens dybe brummen indgyder seeren med fornemmelsen af at sidde på Turbos lille sneglehus, mens han kører derudaf. Replikkerne er også tydelige og har en god rumklang, og musikken gengives lige så godt. Her er også et dansk DTS 5.1-lydspor, der selvsagt ikke er nær så effektivt som det engelske mix, da lyden er blevet komprimeret, men de danske skuespillere leverer en brav indsats bag lydstudiets mikrofoner.

Desværre er her ikke særlig meget ekstramateriale, og det, som er her, er først og fremmest rettet mod filmens yngste fans. Sagt med andre ord: Det er ikke voldsomt dybdeborende. “Champions Corner” (5 min.) byder på en sportsjournalists fingerede interview med Turbo. “Team Turbo: Tricked Out” (3 min.) fokuserer på de dingenoter, som filmens snegle er udstyret med. De, der interesser sig for håndtegnet animation, vil formentlig sætte pris på de godt 60 minutters videoklip med en tegner, der møjsommeligt gennemgår, hvordan man tegner karakterer som dem, der medvirker i “Turbo”.

Her er også et interaktivt spil, der lader brugeren skabe og farvelægge ens egne sneglefigurer (baseret på dem, der optræder i filmen). Det er dog formentlig kun de alleryngste rollinger, der vil finde dette ekstremt simple spil sjovt. Her er også en enkelt slettet scene (som ikke er blevet færdiggjort og bestemt ikke savnes i filmen), én storyboard-sekvens, seks musikvideoer (samlet varighed: ca. 13 min.) samt biograftraileren til “Turbo”. Ekstramaterialet præsenteres i 1080p. I øvrigt medfølger dvd-udgivelsen af filmen.

“Turbo” er en drøncharmerende familiefilm, der indimellem bevæger sig i sneglefart, men som for det meste er både sød, sjov og knaldhamrende flot at se på. Netop filmens billedside ser fuldkommen fantastisk ud på Blu-ray (og den gør endnu større indtryk i 3D), og lydsporet er lige så fremragende. Ganske vist rummer udgivelsen ikke meget ekstramateriale, men man er godt nok en sær snegl, hvis man hælder til genren og ikke vælger at prøve kræfter med “Turbo”.

Se også: Filmz TV møder verdens hurtigste dyr: Turbo!

Turbo

4 6
Turbo – den kække snegl

Derudover kan man ikke sætte en finger på hverken filmens lyd- eller billedside. Christopher Nolans faste lyddesigner, Richard King, leverer massevis af mægtige motorbrøl og altoverdøvende overhalinger, der nok skal få en masse øresnegle derude til at vibrere. Væddeløbsscenerne tager desuden kegler i 3D, hvor man ofte får et sug i maven, når kameraet flyver rundt om de glatte, glødende bildæk. Her er der fuld fart over feltet, mens Turbo zigzagger ud og ind mellem bilerne med lynets hast. Under det sidste løb måtte jeg da også undertrykke en tiltagende impuls til at skråle opmuntrende ord efter den kære Turbo og hans undertippede, karismatiske kammerater. Og ja, de danske skuespillere leverer også en solid, kollektiv indsats.

I en efterårsferie spækket med familievenlige filmtilbud, er “Turbo” absolut ét af dem, der er værd at kigge nærmere på.

Turbo er en snegl, der drømmer om at blive verdens bedste racerkører. Hans besættelse af fart har gjort ham til en outsider i det langsomme og forsigtige sneglesamfund. Turbo har et inderligt ønske om at undslippe det langsommelige liv, han lever, og han får netop den mulighed, da en forunderlig ulykke gør ham rasende hurtig. Den nye, lynhurtige Turbo begiver sig ud på en utrolig rejse for at vinde det ultimative racerløb og slå sine idoler. På rejsen får han følgeskab af et dedikeret hold af racersnegle – en broget flok af gadesmarte, storbandende vovehalse med smarte skaller, det ligner små racerbiler.