“Twilight” er baseret på Stephenie Meyers bog af samme navn, som er den første i en serie. Det forklarer formodentlig også, hvorfor så mange af karaktererne dukker op for at introducere sig selv for blot igen at forsvinde ud af historien. Det samme kan siges om fortællingen, der standser så brat et mere eller mindre vilkårligt sted, at man næsten forventer at se ordene ”To be continued” på lærredet.

Ikke desto mindre er “Twilight” ikke en dårlig film. Den er ganske fermt instrueret og filmet og vil utvivlsomt gøre lykke hos målgruppen, der kan svælge hen i drømme om en mystisk fremmed, der tørster efter dem som ingen anden før. På vejen ud af biografen fortalte pigen ved siden af mig til sin veninde, at ”hun glædede sig til at se den igen på fredag.” For mig var et syn nu rigeligt.

Læs mere om vampyrfilm i artiklen Vampyrfilm – fortællinger med bid i.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 filmkorn.dk 15 år siden

1 ud af 6

Filmen havde alle odds med sig, men tabte det hele på gulvet. Den er simpelthen for kedelig og triviel (banal). Det er muligt, at den kan rykke noget hos de 12-15 årige, men der er intet at komme efter for os andre. Kærlighedshistorien er én lang kliché, men lad nu det være, hvad det er - det er jo trods alt ikke en kærlighedshistorie for voksne. Vampyrelementet virker overhovedet ikke. Det er ikke det fjerneste uhyggeligt, og så er den renset for alt, hvad der kan minde om gore, som kunne gøre filmen bare lidt farlig. Tjek den svenske film 'Lad den rette komme ind' og se hvordan det skal gøres.

Det visuelle udtryk i filmen er ganske overbevisende. Ligeledes er effekterne.

Det mest positive jeg kan sige om skuespillet, er at hovedrolleindehaverne leverer varen. Der er ganske fint og subtilt skuespil fra deres side.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#12 Lady Arwen 15 år siden

#11 Hvis den skulle rykke hos de 12-15 årige ville alle ligne Jacob (der efter min mening er virkelig grim (og lille)) det er jo heller ikke meningen at den skal være uhyggelig det er bogen jo heller ikke! (problemet er at de i traileren har præsenteret filmen som værende en actionfilm, og er kategoriseret (nogle steder) som gyser)
Doctor Who <3
Gravatar

#13 Wangsgaard 15 år siden

Synes Robert er røv lækker i filmen og uden for filmen.

MEN det er dårlig skuespil hele vejen igennem fra næsten alle parter. Historien er dårlig og der er ikke noget spænding da det meste er forudsigelig. Har dog heller aldrig haft det så sjovt i en biografsal før, tak til de meget unge pige, som jeg kunne grine af og følte mig meget gammel!!!
http://c.mymovies.dk/wangsgaard/group:owned
Gravatar

#14 Winniepooh 15 år siden

Filmen er visuelt flot, men mange af replikkerne kommer til at virke utroligt kliche. Og som så mange gange før er bogen langt mere underholdende (for piger der enten er teeangere eller i fin kontakt med deres indre teenager).

Men en ting er helt sikkert. Robert Pattison er nice!
You talk to God, you´re religious. God talks to you, your psychotic" --Dr. House
Gravatar

#15 Bardoboy 15 år siden

Pretty Woman møder Romeo & Julie plus lidt buffy.. I love it!
Må sige jeg blev ret overrasket over filmen, måske også fordi jeg gik ind uden nogle forventninger. Glæder mig meget til 2'ern.

5 her fra
Gravatar

#16 mbk 15 år siden

6 stjerner.

Er lige vendt hjem fra biffen og synes at den var absolut fantastisk - elsker også film hvor de bare længes efter hinanden og overhovedet ikke kan leve uden hinanden... suk! Meget romantisk.

Synes overhovedet ikke at Edward var lækker inden jeg så filmen, men når først man har set hvordan han kigger på Bella, så er han slet ikke til at stå for. Mums :-)
Gravatar

#17 wimmie 15 år siden

...Og pludselig vrimler det med kvinder på Filmz forum ;p
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#18 tiany 15 år siden

#17 Ja meget mystisk - jeg troede kun vi var dig, mig og Lagoni - men åbenbart er der et par stykker der gemmer sig i hjørnerne
Valar morghulis
Gravatar

#19 Lady Arwen 15 år siden

#17 ja pludselig synes jeg også, at der er mange flere end der plejer. Det må være Rob der gør det. :D
Doctor Who <3
Gravatar

#20 Wangsgaard 15 år siden

We are taking over filmz!
http://c.mymovies.dk/wangsgaard/group:owned

Skriv ny kommentar: