Ved udelukkende at holde sig til de historiske facts, undgås mange af de moralske implikationer, et mere frit portræt af Adolf Hitler ville have medført. Det her er hvad der skete, om man så bryder sig om det eller ej. En fremgangsmåde som også har konsekvenser for fortællestilen, hvor man i stedet for at placere hovedpersonen i alle scener veksler mellem karaktererne. Traudl dukker kun op i situationer, som stemmer overens med hendes egne og de andre øjenvidners erindringer. Hun befandt sig ikke tæt på Hitler, mens han planlagde sine sidste militære strategier, og den del af historien fortælles derfor af en anden. Vi ser aldrig Hitler for sig selv. At Hirschbiegel bryder med en mere traditionel struktur, spiller ingen rolle for dramaet i filmen, der er lige så sydende intenst, som man forventer det af de anspændte forhold i bunkeren.

Selvom filmen i den trange realisme nærmer sig et kammerspil, optræder der ikke et eneste kedeligt øjeblik. Det skyldes først og fremmest de formidable skuespillere med Bruno Ganz som Hitler i spidsen. Hans lighed med Føreren er slående, ikke alene hvad angår udseendet men også stemmeføring, og den til tider velkendte, heftige gestikuleren. Til trods for at det kun kan være en lidet påskønnet hæder, er Ganz om nogen anden skabt til at spille djævlen selv, og havde det ikke været for hans medvirken, ville filmen formodentlig ikke have været helt så effektiv. I “Der Untergang” viser han os, at Hitler var et menneske ligesom alle andre og ikke noget uhyre. En både foruroligende og fascinerende erkendelse der, ligesom resten af filmen, er umulig at ryste af sig.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#71 chuck 19 år siden

Godt nyt til jer i Esbjerg, der var skuffede over, at Untergang ikke blev vist der. Sandrew Metronome har fået 9 ekstra kopier af filmen. Efter påske bliver de vist i Næstved, Svendborg, Holstebro, Slagelse, Kolding, Køge, Hillerød, Viborg og ej at forglemme Esbjerg. Bedre sent end aldrig.
How far does a girl have to go to untangle her tingle? Deep Throat (1972)
Gravatar

#72 Scherlund 19 år siden

/me hugs chuck

Det må være dagens bedste nyhed
Gravatar

#73 filmz-herskegut 19 år siden

Det kan det godt :) har selv siddet og spillet for ikke saa laenge siden i xp, uha det giver minder tilbage ;)

Skal ned i centrum og se om jeg ikke kan finde den dobbelt dvd udgave af Der Untergang, mener kun jeg saa den almindelige dernede.. det maa jeg se om senere :)
Ifølge DR, Danmarks 8.-største filmnørd! ;P
The next sentence is fake,
The previous sentence is true.
Gravatar

#74 filmz-712 19 år siden

Så den da jeg var et smut ovre i København. En rigtig rigtig god film som har et fantastisk skuespil. Uhyggelig, skræmmende og interessant. Dog syntes jeg at den mistede en smule den sidste halve time, måske fordi Hitlers (kan ikke lige huske skuespilleren) person var så stærk del af det.

5/6!
Gravatar

#75 Hive 19 år siden

En fremragende film, den bedste jeg har set længe. Ganz spiller forrygende, en Oscar værdigt. Eneste fejl ved filmen er at den er en anelse for lang, men det kan sagtens tilgives.

Den står til 9/10 på min skala.
Gravatar

#76 jessup 19 år siden

Jeg synes at Untergang er en udmærket film. Men Ganz tilgang med hans fysiske deroute gør at det til tider virker overmåde animeret. Derudover er filmen så fyldt med pathos i en uendelighed at jeg personlig bliver lidt træt i længden - lidt ligesom en actionfilm udelukket med eksplosioner. Derudover er jeg ikke helt overbevist om at man kommer meget nærmere manden Hitler i filmen, grundet filmens præmis som er de sidste 10-15 dage i bunkeren. Heller ikke det tyske folks grund til at følge Hitler kommer vi nærmere på, kun Junges "dokumentar" reflekteringer kommer klart ud og det kan vi se i den glimrende dokumentarfilm om hende.

Alt i alt en film der desværre ikke kommer til at modstå ælde ret længe - tør man sige hurtigt glemt.
This is just until June
Gravatar

#77 filmz-Bruce 19 år siden

#76 "tør man sige hurtigt glemt."

Det kan du godt :) Lad os mødes om 30 år. Jeg forudser den kommer til at rangere ligeså højt indenfor WW2 genren som "Patton" og George C. Scotts fremragende skuespil og nævnt i samme åndedrag som Das Boot :)

"Heller ikke det tyske folks grund til at følge Hitler kommer vi nærmere på"

Korrekt. Hvis man vil vide mere om dette, så vil jeg foreslå BBC's "World at War" og slutte med Triumph Des Willens. Intet sted er tyskernes vilje til at gå over afgrunden portrætteret bedre i billeder, end her. Det ses i hvert et ansigt og burde ha' været et hint til Chamberlain og vesten.

Filmen lever op til dens titel. Et ufattelig detaljeret portræt af livet de sidste 10 dage i fører bunkeren i Berlin. Ville gerne selv ha' haft de ting du nævner belyst. Men så havde man nok været ude i en TV serie (savle savle savle)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#78 filmz-john doe 19 år siden

Jeg havde nok foretrukket Christopher Walken, for så havde rollen helt sikkert været mindre 'animeret'. Han var suveræn i "The Rundown" sammen med The Rock - en i sandhed tidløs film.
Gravatar

#79 jessup 19 år siden

# 76 Nu er det ikke viden jeg ser efter i filmen men perspektiv som man kan forholde sig til på den ene eller den anden måde. Scotts karakter er fuld af lune og humor ikke noget Ganz præstere og skal vel heller ikke. Das Boot er vel først og fremmest en krigsfilm i al almindelighed og dernæst en film om WW2 - så hvad den så fremragende viser om WW2 har jeg svært ved at se. Generelt vil jeg sige at i selskab med de to andre film du nævner så er Der Untergang da ikke en ringe film, men det ændre næppe ved min kritik som er generel om "filmen som film" og som en film om Hitlers sidste tid i bunkeren.

Jeg venter i spænding på en film om Hitlers "storhedstid" fra 30'erne og opefter en periode i hans liv, der i sandhed vil være svært at skildre uden at der vil blive sagt meget væmmelige ord om instruktøren.
This is just until June
Gravatar

#80 jessup 19 år siden

jeg mente selvfølgelig #77 og til #79 er det godt gættet at jeg elsker Walken, men her ville selv det bedste fra hans side ikke være godt nok - måske lige på nær hvis han gentog hans performance fra The Communion.
This is just until June

Skriv ny kommentar: