Ved udelukkende at holde sig til de historiske facts, undgås mange af de moralske implikationer, et mere frit portræt af Adolf Hitler ville have medført. Det her er hvad der skete, om man så bryder sig om det eller ej. En fremgangsmåde som også har konsekvenser for fortællestilen, hvor man i stedet for at placere hovedpersonen i alle scener veksler mellem karaktererne. Traudl dukker kun op i situationer, som stemmer overens med hendes egne og de andre øjenvidners erindringer. Hun befandt sig ikke tæt på Hitler, mens han planlagde sine sidste militære strategier, og den del af historien fortælles derfor af en anden. Vi ser aldrig Hitler for sig selv. At Hirschbiegel bryder med en mere traditionel struktur, spiller ingen rolle for dramaet i filmen, der er lige så sydende intenst, som man forventer det af de anspændte forhold i bunkeren.
Selvom filmen i den trange realisme nærmer sig et kammerspil, optræder der ikke et eneste kedeligt øjeblik. Det skyldes først og fremmest de formidable skuespillere med Bruno Ganz som Hitler i spidsen. Hans lighed med Føreren er slående, ikke alene hvad angår udseendet men også stemmeføring, og den til tider velkendte, heftige gestikuleren. Til trods for at det kun kan være en lidet påskønnet hæder, er Ganz om nogen anden skabt til at spille djævlen selv, og havde det ikke været for hans medvirken, ville filmen formodentlig ikke have været helt så effektiv. I “Der Untergang” viser han os, at Hitler var et menneske ligesom alle andre og ikke noget uhyre. En både foruroligende og fascinerende erkendelse der, ligesom resten af filmen, er umulig at ryste af sig.
#71 chuck 19 år siden
#72 Scherlund 19 år siden
Det må være dagens bedste nyhed
#73 filmz-herskegut 19 år siden
Det kan det godt :) har selv siddet og spillet for ikke saa laenge siden i xp, uha det giver minder tilbage ;)
Skal ned i centrum og se om jeg ikke kan finde den dobbelt dvd udgave af Der Untergang, mener kun jeg saa den almindelige dernede.. det maa jeg se om senere :)
The next sentence is fake,
The previous sentence is true.
#74 filmz-712 19 år siden
5/6!
#75 Hive 19 år siden
Den står til 9/10 på min skala.
#76 jessup 19 år siden
Alt i alt en film der desværre ikke kommer til at modstå ælde ret længe - tør man sige hurtigt glemt.
#77 filmz-Bruce 19 år siden
Det kan du godt :) Lad os mødes om 30 år. Jeg forudser den kommer til at rangere ligeså højt indenfor WW2 genren som "Patton" og George C. Scotts fremragende skuespil og nævnt i samme åndedrag som Das Boot :)
"Heller ikke det tyske folks grund til at følge Hitler kommer vi nærmere på"
Korrekt. Hvis man vil vide mere om dette, så vil jeg foreslå BBC's "World at War" og slutte med Triumph Des Willens. Intet sted er tyskernes vilje til at gå over afgrunden portrætteret bedre i billeder, end her. Det ses i hvert et ansigt og burde ha' været et hint til Chamberlain og vesten.
Filmen lever op til dens titel. Et ufattelig detaljeret portræt af livet de sidste 10 dage i fører bunkeren i Berlin. Ville gerne selv ha' haft de ting du nævner belyst. Men så havde man nok været ude i en TV serie (savle savle savle)
#78 filmz-john doe 19 år siden
Jeg havde nok foretrukket Christopher Walken, for så havde rollen helt sikkert været mindre 'animeret'. Han var suveræn i "The Rundown" sammen med The Rock - en i sandhed tidløs film.
#79 jessup 19 år siden
Jeg venter i spænding på en film om Hitlers "storhedstid" fra 30'erne og opefter en periode i hans liv, der i sandhed vil være svært at skildre uden at der vil blive sagt meget væmmelige ord om instruktøren.
#80 jessup 19 år siden