“Valhalla Rising” er et prisværdigt og til tider fascinerende middelalder-road trip, der dog ikke efterlader én tavs og grublende ligesom Mads Mikkelsens upåklageligt spillede One Eye. Dertil er indholdet for let overfladisk og tonen for tung og træg. Nicolas Winding Refn har utvetydigt vist, at han mestrer den hårdkogt stramme fortælling med “Pusher” og senest “Bronson”, men om han også mestrer den modernistisk flydende filmform giver “Valhalla Rising” ikke noget klart svar på, dertil er den for, ja, flydende.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 myshkin 14 år siden

Der skal også være plads til de artsy-fartsy anmeldelser synes jeg. Når det er sagt synes jeg at Nihilisten er lidt hård i sin dom, men nuvel.
"also it's a movie don't be a cunt."
- internet anonymous
Gravatar

#12 evermind 14 år siden

Jeg tror også, jeg vil give denne et kig, selv om den næppe slår A Viking Saga: Son of Thor. :P
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#13 Nicki52 14 år siden

evermind (12) skrev:
A Viking Saga: Son

Hvor kan man købe den? Synes ikke jeg kan finde den.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#14 fubar 14 år siden

#13

Stereo studio har den vidst til 25kr
Gravatar

#15 evermind 14 år siden

#14 Nemlig, det var dér, jeg fandt den. Måtte da ha' Taxa-Mike som mean viking bastard! ;)
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#16 filmkorn.dk 14 år siden

#10 Jeg synes sjovt nok Det Hvide Bånd var ulidelig kedelighed om end dens temaer var super velskrevne.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#17 Riqon 13 år siden

Jeg fandt denne amerikanske anmeldelse ret interessant:

http://www.pajiba.com/film_reviews/review-valhalla...
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#18 filmz-Bruce 13 år siden

Så fik jeg set den engelske blu-ray udgave og jeg må give anmelderen ret. Jeg har svært ved at ryste ret meget ud af vikinge klæderne og skulle der falde lidt ud, er det vist mere fortænkt end egentlig intelligent.

Det er sgu flotte billeder. Mads Mikkelsen er en mean mother af en viking og formår uudtalte ord til trods, at give karakteren rigeligt med udtryk. Jeg har ikke noget imod filmens langsommelige pace, men det irriterer mig, at jeg ikke er i stand til at finde ind til en dybere mening med fortællingen, nogen fortolkning af religion/hedninge temaet og at navngivningen af kapitlerne føles umådeligt simplistiske. Kigger jeg alle de positive anmeldelser af top kritikere på Rottentomatoes igennem, så er der heller ikke noget her at blive klog på.

Anmelderne lirer en masse film af, som VR åbenbart henter inspiration i og er imponerede over billedsiden, men åbenbart fatter de heller ikke en bjælde af, hvad der foregår. De tør ihvertfald ikke grave dybere.

Jamen så vil jeg også erklære mg imponeret over filmens billedside og Refns mod på at give sig i kast med "nye verdener", men hvis det var en spirituel session jeg var ude efter, så vil jeg hellere se "Die Grosse Stille".

Der er heftige problemer med banding på denne udgivelse, hvor tåge og himmel og op- og nedtoning af lys, fremprovokerer banding i spandevis. Synd for en ellers glimrende HD billedside. Lyden er virkelig potent, men vist afspillet 8-10 dB over normalen. Der er dog fine detaljer, god bund og fremragende surround atmosfære.

Film: 5/10
Video: 6/10
Audio: 8/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#19 filmkorn.dk 13 år siden

Jeg kommer ind på, hvad filmen handler om på min blog (se link i signatur).

Uddrag:

'Valhalla Rising' er et æstetisk voldsdigt og et i mine øjne ganske vellykket indspark i religionsdebatten. Et opgør mellem kristendommens (og andre religioners) nonsens og de hedenske moralbegreber. En film om hvad der får nogle mennesker til at følge en bestemt tro eller leder, hvad der kan få dem til at skifte mening, og hvad de kan finde på, når de mister troen. Perfekt timet til at have premiere i påskedagene, hvor nogen fejrer Jesu genopstandelse, mens andre bare holder fri.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#20 macel 13 år siden

Den mest underlige splatter film, jeg har set, fattede slet ikke meningen med den.

Skriv ny kommentar: