“Valhalla Rising” er et prisværdigt og til tider fascinerende middelalder-road trip, der dog ikke efterlader én tavs og grublende ligesom Mads Mikkelsens upåklageligt spillede One Eye. Dertil er indholdet for let overfladisk og tonen for tung og træg. Nicolas Winding Refn har utvetydigt vist, at han mestrer den hårdkogt stramme fortælling med “Pusher” og senest “Bronson”, men om han også mestrer den modernistisk flydende filmform giver “Valhalla Rising” ikke noget klart svar på, dertil er den for, ja, flydende.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 filmz-ab 13 år siden

Er ret enig med anmelderen. Der er ikke meget plot og skuespil at komme efter her, men billederne er til tider som et abstrakt maleri. Det er en stemningsmættet film, optaget på flotte locations. Stemningen og musikken er konstant trykkende og man fornemmer hele tiden, at der er fare på færde. Jeg er ikke sikker på, hvad Refn ville med denne film. Nogen stor fortæller er han ikke, men stedvis ganske fascinerende at overvære. Ikke den form for kunst jeg værdsætter, men filmen er heller ikke for alle – det bliver den så heller ikke bedre af.

3/6
You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#22 Skeloboy 13 år siden

Valhalla Rising, 2009

Om jeg forstår den voldsomme kritik, filmen har fået! Mange kalder den langsom, jeg vil kalde en dragende, betagende og hypnotisk. I en tråd herinde skrev jeg, at den lød lidt a la The Proposition: lange, æstetiske klip krydret med pludselige voldsomme scener. Det passer meget godt - og det virker. Ligesom man bliver fuldstændig opslugt af billedsiden bliver man revet ud igen.

Den kræver, at man selv tænker en mening ind i filmen, og det er mere stil over substans - eller rettere: atmosfære over handling. Valhalla Rising er en af de film, hvor det virker.

Er der noget at forstå? Måske, måske ikke, men siden hvornår er det blevet et krav for en film? Handlingen er ret simpel, dialogen er sparsom, og man er overladt til sig selv meget af tiden. Men det sætter også tankerne igen.

En utrolig god filmoplevelse og især fedt at se sådan noget fra dansk side!

9/10

Skriv ny kommentar: