Heldig er heller ikke filmens noget sterile udseende, der leder tankerne hen på skoleforestillinger og tv-kanalen Hallmarks bibelfilmatiseringer, og yderligere understreger dens kunstighed. På skuespilfronten er kvaliteten svingende. Keisha Castle-Hughes, der ellers blev nomineret til en Oscar for sin rolle i “Whale Rider” er jævnt kedelig som Maria. Så er Josef, i skikkelse af Oscar Isaac, trods alt mere habil og Ciarán Hinds tilføjer en del karisma til den ellers ret firkantede Kong Herodes. Undervejs afbrydes historien af de tre vise mænds rejse, der fungerer som comic relief, bortset fra, at de hverken giver meget comic eller relief. Latteren kommer snarere fra de ufrivillig komiske øjeblikke, der dukker op gennem filmen – ikke mindst i scenen hvor Maria bliver gravid og må forklare for Josef, at det var Helligånden der bestigede hende.
“Vejen til Betlehem” er en film af den slags man kalder lærerig, eftersom man ikke i ramme alvor kan finde på at rose dens dramatiske kvaliteter eller mangel på samme. Jeg tvivler på den gør kristendommen nogen særlig tjeneste. Gud ser muligvis alt, men selv han trækker nok grænsen ved denne film.
#1 squee 18 år siden
Desuden en fin anmeldelse!
#2 Riqon 18 år siden
#3 Yoda 18 år siden
Og ja, fin anmeldelse.
#4 Benway 18 år siden
#3 Ja, det har jeg også bemærket. :)
#5 MTK 18 år siden
#6 thomasegebaek 18 år siden
julen handler sgu da ikke om kristendom længere... den handler om nisser, flæsk og hygge
før julen blev kristen var et en 'lysfest' eller et eller andet lort
men det er jo også bare mig som synes religion er noget l**t!
#7 hey now 18 år siden
Rolig nu mester..
#8 Riqon 18 år siden
Sjov påstand, altså den at kristne ikke findes.
#9 filmz-mrhands 18 år siden