“Venus i pels” er hverken en stor eller imponerende film. Til gengæld er den så raffineret og velspillet, at dét frydefulde smil, Polanski planter på ens læber fra første scene, er pokkers svært at tørre af igen. Konstellationen Seigner/Amalric er filmens hovedattraktion. 47-årige Seigner, der i øvrigt er gift med Polanski, har erotisk udstråling som få. Det er svært ikke at se Mathieu Amalrics dramatiker Thomas som en spejling af Roman Polanski selv. Ligheden er i hvert fald slående på flere punkter. Det er måske derfor, at “Venus i pels” føles som Polanskis drilagtige leg med sit eget kunstnerego, sit forhold til kvinder og offentlighedens syn på ham. En uhøjtidelig film, der på sine effektive 96 minutter leger sig i mål garneret med skarpe iagttagelser om kampen mellem kønnene.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 bjarke 9 år siden

Jeg kan også kun anbefale en omgang SM-hygge med Polanski. En veloplagt og stærk omgang mand-mod-kvinde-og-kvinde-mod-mand. Amalric og Seigner ejer deres roller og scenegulvet. Sådan. Jeg giver den 4 ud af 6 stjerner.
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#2 jannie dahl astrup 9 år siden

#1
Ja, veloplagt er virkelig kodeordet - det gælder både Polanski, Seigner og Amalric.
Boris Lermontov: Why do you want to dance? Vicky Page: Why do you want to live?

Skriv ny kommentar: