Venus i pels
Udgivet 6. maj 2014 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
Hvis du fandt Roman Polanskis forrige film, “Carnage” fra 2011, vel rigeligt nedbarberet i sin ene location; en bedsteborgerlig newyorker-lejlighed, og nærmest fik klaustrofobi af at være indespærret sammen med de fire klasseskuespillere Jodie Foster, Kate Winslet, Christoph Waltz og John C. Reilly, ja, så kan det godt være, at “Venus i pels” ikke falder i din smag. Her spærrer Polanski os nemlig inde på et faldefærdigt, parisisk teater i selskab med bare to skuespillere. Men hvilke to: Emmanuelle Seigner og Mathieu Amalric – to af fransk films mest velsmagende kirsebær på toppen. “Venus i pels” er halvanden times frydefuld og, ikke mindst, ordfuld kønskamp. Et kammerspil fra en Polanski i legesygt humør.
Den speedsnakkende kvinde accepterer ikke nej, og før Thomas ved af det, hiver hun et perfekt kostume op af tasken og ifører sig det. Kan hun virkelig være hans Wanda? Wanda, der besnærer stykkets Severin, så han tilbyder at underkaste sig som hendes slave? Thomas og Vanda øver skuespillet scene for scene, og den umiddelbart simple kvinde viser sig at være mere end godt inde i stoffet – og vide lidt for meget om Thomas’ privatliv. Langsomt, men sikkert skifter magtbalancen de to imellem. Præcis som i Sacher-Masochs bog.
Glimt i øjet er der også i den enormt produktive Alexandre Desplats musikalske komposition, der skiftevis leger med på handlingen og raffineret kommenterer den. Mest iørefaldende er de bombastiske åbningstoner, der ledsager kameraturen langs en parisisk boulevard, inden vi kommer indendørs på teatret. Her slår Desplat filmens tone an: Legende og humoristisk, men med en dyb klangbund af en hvirvlende farlig pardans. Det er næsten lige så godt som Desplats Bernard Hermann-inspirerede suspense-score til “Skyggen”. Men kun næsten.
“Venus i pels” er hverken en stor eller imponerende film. Til gengæld er den så raffineret og velspillet, at dét frydefulde smil, Polanski planter på ens læber fra første scene, er pokkers svært at tørre af igen. Konstellationen Seigner/Amalric er filmens hovedattraktion. 47-årige Seigner, der i øvrigt er gift med Polanski, har erotisk udstråling som få. Det er svært ikke at se Mathieu Amalrics dramatiker Thomas som en spejling af Roman Polanski selv. Ligheden er i hvert fald slående på flere punkter. Det er måske derfor, at “Venus i pels” føles som Polanskis drilagtige leg med sit eget kunstnerego, sit forhold til kvinder og offentlighedens syn på ham. En uhøjtidelig film, der på sine effektive 96 minutter leger sig i mål garneret med skarpe iagttagelser om kampen mellem kønnene.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet