Undertegnede må vedkende sig et til tider lidt anstrengt forhold til mange af Paprika Steens roller, der ofte synes lige lovlig karikerede, men i “Vikaren” er hun perfekt castet. Hun er slet og ret fremragende. En mere djævelsk satan af en lærer er vist ikke set på disse breddegrader, siden Lektor Blomme bød på maltbolcher og vomitus. Hun suppleres udmærket at resten af holdet, selvom enkelte scener mellem børnene føles lige lovligt forcerede.

“Vikaren” er muligvis blot et typisk genrestykke, men det er et særdeles veludført et af slagsen. Filmen gør tykt nar af genrens konventioner, men overholder dem dog til punkt og prikke, og det er for så vidt også både styrken og svagheden. Underholdende det er den dog for alle aldersgrupper. De voksne vil kunne nikke genkendende til dens bidende satire af vores naive institutionstiltro, og de yngre vil måske sætte mere pris på de vikarer, de får i fremtiden, for helt så slemme som Ulla Harms, er de trods alt næppe.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 filmz-"K" 16 år siden

Det lyder som en ok film, men jeg ser - af princip - meget nødigt en film, der er så ringe krydret mht. hovedrollen. Også selvom anmelderen mener noget andet...
Gravatar

#12 filmz-Mr.Ursin 16 år siden

Glæder mig virkeligt meget til denne film.

Synes ret godt om Paprika steen.
Gravatar

#13 elwood 16 år siden

Replikken med Ulla og ham drengen der siger "Ulla jeg ved godt du er en alien" virker ret kunstig eller well, det lyder ret sjovt når man høre det, men jeg skal da se hvad ham Bornedal har fundet på med den her film.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#14 NOWhere 16 år siden

Så den i fredags og 3/4 af filmen er virkelig gode!
Det er Paprika Steens film det her, hun er fantastisk ubehagelig på den dér børnefilms utrygge men alligevel trygge måde. Forældrene er også rigtig sjove, men der er et par scener med kun børnene, som ikke rigtig fungerer. Ellers er der rigtig mange gode scener, og de scener mellem Paprika og børnene er så godt spillede, instruerede og klippede, at man må tage hatten af for Bornedal.

Den sidste fjerdedel kammer lidt over. Den er ikke dårlig, men det er jo som bekendt rigtig svært at afslutte sådan en historie uden at det bli'r for meget af det gode.
Go' børnefilm som kommer med noget nyt i dansk sammenhæng.
Gravatar

#15 gi-jones 16 år siden

Jeg har lige set den, og grinede meget og højt af rigtigt mange passager. Jeg synes til hver en tid at den er langt mere interessant end det skuffende effekt-orgie "De fortabe sjæles hø". Pengemæssigt har der sikkert været langt mindre at gøre med, men resultatet er meget mere medrivende og veldrejet. Ja, der er da scener hvor børnene er lidt mindre end troværdige, men i det store hele er de overbevisende, og når nu Nikolaj Arcel har bevidst hvor svært det er, er det sgu rart at se Bornedal bevise at det godt kan gøres alligevel.

Min eneste anke er slutningen. Den bliver mig noget rodet og forhastet og jeg forstår ikke hvordan man kan tillade den slags bummerter i et ellers så fedt projekt. Slutningen er ikke tilfredsstillende. 4/6
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#16 filmkorn.dk 16 år siden

Herligt gennemført og for en gang skyld grænseoverskridende i forhold til en børnefilm. Paprika Steen er SUVERÆN!
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.

Skriv ny kommentar: