Undertegnede må vedkende sig et til tider lidt anstrengt forhold til mange af Paprika Steens roller, der ofte synes lige lovlig karikerede, men i “Vikaren” er hun perfekt castet. Hun er slet og ret fremragende. En mere djævelsk satan af en lærer er vist ikke set på disse breddegrader, siden Lektor Blomme bød på maltbolcher og vomitus. Hun suppleres udmærket at resten af holdet, selvom enkelte scener mellem børnene føles lige lovligt forcerede.
“Vikaren” er muligvis blot et typisk genrestykke, men det er et særdeles veludført et af slagsen. Filmen gør tykt nar af genrens konventioner, men overholder dem dog til punkt og prikke, og det er for så vidt også både styrken og svagheden. Underholdende det er den dog for alle aldersgrupper. De voksne vil kunne nikke genkendende til dens bidende satire af vores naive institutionstiltro, og de yngre vil måske sætte mere pris på de vikarer, de får i fremtiden, for helt så slemme som Ulla Harms, er de trods alt næppe.
#1 filmz-wetfox 17 år siden
#2 filmz-Angel Eyes 17 år siden
#3 elwood 17 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#4 NOWhere 17 år siden
#5 filmz-yoshimura 17 år siden
#6 Benway 17 år siden
#7 Highland Park 17 år siden
Ellers en fin anmeldelse - og jeg har det meget på samme måde med hensyn til Paprika Steens roller og skuespilpræstationer generelt. Er derfor godt at høre at hun for en gangs skyld leverer en ordentlig præstation :)
Det er bestemt også mit indtryk ud fra traileren og det lange klip på filmens hjemmeside.
Glæder mig til at se den...
#8 Benway 17 år siden
#9 filmz-Bartman 17 år siden
#10 filmz-glasoksen 17 år siden