Teknisk er filmen særdeles flot skruet sammen. Stone viser ikke de velkendte billeder af flyene der styrter ind i bygningerne, men kommunikerer i stedet hændelsen gennem en imponerende lydside, der vækker den uhyggelige fornemmelse af en bygningen der river sig selv i stykker. Skrækindjagende er også er de klaustrofobiske skakte som folkene bliver begravet i.

“World Trade Center” er en glimrende film og utvivlsomt et troværdigt billede af begivenhederne omkring 11. september. Den er imidlertid ikke det mesterværk den kunne have været, dertil er den simpelthen for ordinær. Ikke desto mindre må man beundre Oliver Stone for at have lagt de politiske agendaer til side ved denne films skabelse – og dog. For ved krateret af tårnene spejder Karnes langt ud i horisonten og erklærer at: “Det her må hævnes” – hvorpå han tager af sted for at deltage i krigen mod Irak.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 chandler75 17 år siden

Hvorfor vil folk så gerne se flyene flyve ind i bygningerne? Har man ikke set rigeligt af de klip siden 2001?
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#12 Yoda 17 år siden

Det er sgu da totalt irellevant for filmens historie at se flyene torpedere de to tårne, hvilket formål skulle det dog tjene?
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#13 thomas040 17 år siden

jeg tror vi alle sammen har set det nok....
Failure is a zero out.
Gravatar

#14 filmz-incubus 17 år siden

Der kan højst sandsynligt ligge nogle moralske undertænker i forbindelse med at man ikke ser flyene flyve ind i tårnene. Men det har jo også en filmisk effekt, at man ikke ser dem styrte ind i tårnet.

Skal ind og se den torsdag. Jeg glæder mig faktisk til at se den.
"I'm gonna say the same thing any man with two penises says when his tailor asks him if he dresses to the right or left."
Gravatar

#15 jessup 17 år siden

Har ikke set filmen men kunne godt tænke mig at høre mig Stones begrudelse for ikke at vise flyene flyve ind i tårnene - ikke fordi det er svært at begrunde det.
This is just until June
Gravatar

#16 Julian 17 år siden

Jeg synes egentlig, at det var en ganske udmærket "objektiv" film. Naturligvis har filmen på forhånd uden den mindste tvivl taget stilling til hos hvem sympatien ligger; bortset fra dét var filmen for mig blot en skildring af, hvad mange amerikanere tænkte og følte på den dag, og vi slap for egentlige moralprædiker. En film er (ifølge mig) hvad man gør den til. Er man på forhånd negativt instillet over for den, før man går ind og ser den, er det sjældent at den bliver særlig fantastisk. Man kan egentlig vælge om man vil se den som pladdersentimental eller som objektiv - men det er naturligvis kun noget jeg mener, og jeg kan jo altid tage fejl.
"You can't take the sky from me" Firefly Theme
Gravatar

#17 jessup 17 år siden

En film bliver vel næppe god af at være objektiv i sig selv?
This is just until June
Gravatar

#18 filmz-Avenger- 17 år siden

Fin film, har helt sikkert ramt plet i mange af amerikanernes hjerter...


Den lille sidehistorie med mr. Army, der ved at gud kalder på ham til denne "mission" er sku lidt for propagandaagtigt... Nok det jeg var mest træt af ved filmen hehe


tror også 3½/6 er en okay karakter for en middelmådig film, der giver en okay historie omkring 11. september
Gravatar

#19 fjols 17 år siden

Rigtig god film synes jeg.

Det at man ikke så flyene flyve ind i tårnene gav en rigtig god effekt og skildrede meget godt hvordan betjentene kan have haft det. Dog så man i et TV i filmen flyene flyve ind i tårnene.

Jeg var rigtig træt af ham soldaten på guds mission. Jeg føler ikke han havde nogen egentlig værdi i filmen og desuden virkede hans rolle ikke helt gennemført. Synes han var med for kort tid i forhold til hvad der blev lagt op til.
Derudover synes jeg at der hvor de bliver hevet op var dårligt opsat. At der står så mange reddere, politi- og brændfolk virker ikke særlig realistisk. Specielt om natten hvor den første bliver hevet op virker det en smule malplaceret og amerikaniseret.

Nok om det negative, som sagt en rigtig god film, som helt klart fortjener at blive set. Ikke så meget pladder, rigtig emotionel og flot sat op.
Gravatar

#20 filmz-putte 17 år siden

Grunden til man ik ser flyene brage ind i bygningerne er fordi filmen ik handler om død og ødelæggelse men om liv og dem der klare den, så hans fokus på denne film var at lave en lille positiv del af en stor katastrofe lyse op, ik noget med helte der redder en masse ud af bygningerne og alt det der som vi jo har set nok af omkring trade center katastrofen. Det er stadigvæk alt for tæt på til at lave en action film om emnet.

min mening om filmen er bare at den var meget kedelig med nogle lidt mærkelige scener ind imellem og dårligt skuespil til tider, ik nogen god film, men godt forsøg omkring et meget følsomt emne, måske ik for os danskere, men det er det især for amerikanerne, derfor den nok heller ik blev god, fordi der var så meget de skulle tage hensyn til.

Putte
Badabing badabang

Skriv ny kommentar: