Teknisk er filmen særdeles flot skruet sammen. Stone viser ikke de velkendte billeder af flyene der styrter ind i bygningerne, men kommunikerer i stedet hændelsen gennem en imponerende lydside, der vækker den uhyggelige fornemmelse af en bygningen der river sig selv i stykker. Skrækindjagende er også er de klaustrofobiske skakte som folkene bliver begravet i.

“World Trade Center” er en glimrende film og utvivlsomt et troværdigt billede af begivenhederne omkring 11. september. Den er imidlertid ikke det mesterværk den kunne have været, dertil er den simpelthen for ordinær. Ikke desto mindre må man beundre Oliver Stone for at have lagt de politiske agendaer til side ved denne films skabelse – og dog. For ved krateret af tårnene spejder Karnes langt ud i horisonten og erklærer at: “Det her må hævnes” – hvorpå han tager af sted for at deltage i krigen mod Irak.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 gladiator 17 år siden

det var da dejligt den ikke blev sablet ned her. Skal helt klart ind og se den, og ser da en smule frem til det..
Gravatar

#2 gi-jones 17 år siden

Hmm. Jeg havde sgu nok forventet mig lidt mere end hvad anmeldelsen lægger op til. Det bliver vist en blockbuster-edition.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#3 filmz-Bruce 17 år siden

I JP får den svineren. 2/6. Patetisk propaganda. Coming from JP, så er det dæleme store ord :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#4 MTK 17 år siden

Selvom jeg er ved at være godt træt af al den råben op om 9/11, besluttede jeg alligevel at give den en chance, i håbet om at det ville være et hudløst drama som United.. Det skulle jeg ikke ha' gjort. For første, og forhåbentlig sidste, gang besluttede jeg mig for at gå cirka halvvejs i filmen, da strygerne for alvor fik fat.

Det kan gøres med meget få ord: Ækelt.

Edit: Efter at ha' læst Sophie Sonnes anmeldelse i JP er jeg blot blevet bekræftet i at udvandre var det rigtige valg. Jeg undgik med nød og næppe denne lille perle: »They're going to need some good men to avenge this«.

Ækelt.
Gravatar

#5 Yoda 17 år siden

Henrik Palle gav den 4/6 i morgen-tv
Politiken ligeledes 4/6
Fyens Stiftstidende 5/6

Så den får også fine anmeldelser med på vejen.

Berlingske Tidende giver den 3/3, og glæder mig til at læse, hvad Bo Green Jensen har at sige om den i Weekendavisen.
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#6 Yoda 17 år siden

#5

I ovenstående mener jeg naturligvis, at Berlingske giver 3/6.....
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#7 filmz-Is 17 år siden

Ikke det jeg forventede... Men okey film. 4/6

Hvorfor kunne man ikke se flyene der fløj ind i Wolrld Trade Center?????????
Gravatar

#8 filmz-steadi 17 år siden

Syntes det var en rigtig flot film, og ja, jeg havde forventet patriotisme og ser derfor heller ingen grund til at brokke mig over at det så rent faktisk var der.
Castet spillede all-round godt.

4/6 stjerner får den herfra.
They caught a shark, not the shark. Big difference.
Gravatar

#9 nerdalmighty 17 år siden

Var inde og se filmen til forpremiere i Metropol i København, og synes de 4/6 stjerner holder meget godt.

Dog virkede enkelte scener helt ude af touch med resten af filmen. F.eks. var flere scener og replikker åbenbart så morsomme at det meste af biografsalen skrald grinede, mens man så de stakkels to mænd begravet i ruinerne, det passer altså bare ikke inde i en så emotionel film.

Ligeledes var ex-marinen Karnes imo så dårligt spillet, at det virkede komisk snarere end bare patriotisk. Pointen var ikke til at gå glip af, men hans fremtræden som den tidligere soldat der var opsat på at hævne sit land virkede altså ikke specielt troværdigt.

Bortset fra det, så synes jeg filmen som helhed var ganske som man kunne forvente og Nicolas Cage og Michael Pena leverede nogle udemærkede præstationer.

Dog lever filmen på ingen måde op til Oliver Stones andre film som f.eks. JFK og Platoon. Det kunne være mere interessant at se Oliver Stone tage fat i de kritiske elementer af begivenhederne, som han så flot har gjort tidligere.
Bøgerne.dk - Danske boganmeldelser på nettet
Gravatar

#10 filmz-thunderhawk 17 år siden

Jeg var inde at se den i går. Og jeg må nok sige at jeg havde forventet mig noget andet. Jeg havde nok regnet med at men fulgte begivenhederne ude ved tornene og ikke 2 menesker der var klemt fast under dem. og så blev jeg meget skufet over at men ikke så nogle flyene flyve ind i dem men kun hørte det i Radio/TV.

2/6 her fra og jeg har ikke noget i mod seriøse film men jeg havde forvæntet at omdrigningspunket var et andet end det var.
Bio er godt... men hjemmebio er bedst

Skriv ny kommentar: