“Youth in Revolt” er en af årets mest ujævne og besynderlige filmoplevelser. Der er scener, som fremtvinger talrige, højtravende latterbrøl, og så er der også en masse passager, som virkelig trækker i langdrag. BD-udgivelsens lydspor er ikke noget særligt, men transferet er fantastisk, og ekstramaterialet er mere underholdende end filmen. Fans af Michael Cera bør give filmen en chance, men skeptiske sjæle bør i stedet investere i en af markedets mange overlegne ungdomsfilm.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Kruse 13 år siden

Whaaaat(Sagt med Johansk accent) ;)

Som jeg hentydede til ved julefrokosten, så er jeg ikke enig i din bedømmelse af filmen. Jeg var meget godt underholdt og nød filmen hele vejen igennem. Jeg er dog enig med dig i at "Adventureland", "Juno" og "Scott Pilgrim vs. The World" alle er bedre film :)

Sakset fra What We Saw-tråden:

Youth in Revolt

Hvorfor er det at denne lille perle af en film, ikke har fået den opmærksomhed som den fortjener? Den sprudler af kreativitet og overskud, hvilket bl.a. udmynder sig i en flot stop-motion sekvens. Michael Cera leverer sin nok bedste præstation, hvor han både spiller sit sædvanlige kiksede jeg med små modifikationer, Nick Twisp, men også et komplet uvending for Michael Cera. Han spiller nemlig samtidigt også sit eget alter-ego og modsætning, Francois Dillinger, som er en karakter nærmest skåret efter Jean-Paul Belmondo fra Godard's "Breathless". Han er det som Michael Cera's karakter, Nick Twisp, har brug for for at score hans store kærlighed Sheeni Saunders. Francois tager handling når Nick ikke tør, og sørgrer for at gøre alt hvad der står i hans magt for at Nick kan være sammen med Sheeni. Dialogen er herlig og underholdende, og så byder filmen på en masse gode biroller fra blandt andre Zach Galifianakis, Steve Buscemi, Ray Liotta, Fred Willard og Justin Long.

Alt i alt er det en herlig coming-of-age blanding af drama og komedie, som desværre er noget overset, men som klart kan anbefales.

5/6
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#2 Outbound Sith 13 år siden

Jeg er rørende enig, Kruse!
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#3 filmkorn.dk 13 år siden

Hmm, Filmz vurderer billedesiden for dens tekniske kunnen og lydsiden for filmens brug af effektkanalerne. Det giver ikke mening i min bog. Hvis filmen er optaget sådan kan det da ikke trække ned. Det er det samme, som når I kritiserer Kick-Ass udgivelsen for dens bevidst udvaskede look. Hvis det er filmens intention og blu-ray/dvd-udgivelsen gengiver det troværdigt er der ikke noget at klage over.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#4 The Insider 13 år siden

#3, en bedømmelse af en AV-præsentation vil jo altid være subjektiv ligesom alt andet, naturligvis bedømt ud fra nogle andre forbehold en selve filmen/ekstramaterialet.

Billedkompositioner, kamerabevægelser og den slags bør ikke bedømmes under video-sektionen, IMO. Det er kunstneriske overvejelser, som ikke har indflydelse på transferets "tekniske kunnen", som du selv formulerer det.

Men naturligvis er der andre visuelle overvejelser, som kommer til at have en markant effekt på transferet - hvis man optager på billig DV, hvis man bevidst manipulerer temperaturen markant, hvis man forsætligt tilføjer støv etc. Så bør man selvfølgelig også tage højde for de kunstneriske overvejelser i bedømmelsen af video-sporet. Jeg mener eksempelvis, det ville være forkert at give én stjerne til Riget, fordi den ligner noget skrabet hjemmevideo, fordi det faktisk bidrager til filmens effekt, og filmmagernes kunstneriske intentioner bliver efterkommet på dvd'en. Det byder dog stadigvæk på en masse komprimeringsartefacts, grums og edge-enhancement, og således kan transferet ikke score de 6 stjerner, som er et upåklageligt transfer værdigt. Her kan man ikke undgå at bevæge sig ind i lidt af en gråzone, og jeg er overbevist om, at alle dvd/BD-anmeldere føler ligesådan.

Kick-Ass har et naturligt glossy look, jovist, men det ændrer ikke på, at BD-udgivelsens transfer byder på udtværing og DNR, som ikke gjorde sig gældende for 35mm-præsentationen. Så nej, jeg mener altså ikke, at det danske KA-transfer gengiver filmmagernes intentioner troværdigt. Jeg beklager, at jeg ikke kunne give dit arbejde en højere karakter, tournesoller :-)

Det er det samme i forhold til lyden. Lyddesignets spidsfindighed er en kunstnerisk bedrift og kan snildt gennemgås under filmanmeldelsen (det udelukker da selvfølgelig ikke, at det kan nævnes under audio-sektionen), men hvordan lyddesignet udfolder sig via kanalnetværket skal naturligvis bedømmes under audio-sektionen. Case in point, jeg gav lydsporene til Olsen-banden-filmene 4 stjerner, også selvom det var ordinær mono. Det skal sgu ikke have en dårlig karakter, bare fordi det ikke er surround ligesom de fleste moderne film, men fordi lydsporene ærede kildematerialet ganske fornuftigt.

Men "Youth in Revolt" havde en masse scener, som sagtens kunne have gjort brug af en mere raffineret atmosfære, hvor musikken snildt kunne (og burde) have foldet sig mere ud, og der er scener hvor manglen på oplagte, stilfærdige panoreringer svækker lydsidens troværdighed en my. Det er en subjektiv vurdering - som sagt, ligesom alt andet, min mormor ville nok være fuldkommen ligeglad med baghøjtalere og subwoofere. Jeg så ikke filmen i biffen, så jeg skal ikke kunne sige, hvor godt sporet ærer filmmagernes intentioner (det kan selvfølgelig også være svært at sige herhjemme, når nu vi ofte får så dårlige kopier, især af de små film), men baseret på filmens æstetik og udtryk lever diskens lydspor ikke op til sit potentiale - dermed 4 stjerner.
War. War never changes.
Gravatar

#5 filmkorn.dk 13 år siden

#4

Tak for en fin gennemgang. Nu forstår jeg bedre jeres begrundelser.

Nb. Det er ikke mit arbejde :-) Gæt videre...
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#6 The Insider 13 år siden

#5, hehe, damn! :-)
War. War never changes.

Skriv ny kommentar: