Af: MMB | Udgivet: 2014-02-27

Oscar-akademiet har det traditionelt med enten at hædre politiske dokumentarfilm som “Bowling for Columbine” og “En ubekvem sandhed” eller opløftende portrætter som “Undefeated” og “Man on Wire”. For danskproducerede “The Act of Killing”, der må siges at tilhøre den førstnævnte kategori, lover dette godt. Jeg tør næsten godt love, at årets Oscar-vinder vil tilhøre en af de to kategorier. Eller måske en blanding af dem. Lad os se på de nominerede.



”Cutie and the Boxer”

“Cutie and the Boxer” er måske en lille film, men det er en lille film med meget på hjerte. For portrættet af det usuccesfulde, japanske malerpar Ushio og Noriko Shinohara, der har været sammen i 40 år, er fyldt med livsvisdom. Især når det drejer sig om det at være en kunstner, men så sandelig også med hensyn til kærlighed og parforholdets mange op- og nedture. “Cutie and the Boxer”løber dog næppe med Oscar-statuetten. Det er den hverken sentimental eller storslået nok til. Den efterlader ganske enkelt ikke et markant nok aftryk.



”Dirty Wars”

Her gemmer der sig en Oscar-værdig historie. I bedste detektivstil forsøger journalisten Jeremy Schahill at opspore den amerikanske eliteenhed J.S.O.C, der udfører missioner i Mellemøsten, som offentligheden ikke kender til. Desværre drukner den gode historie i en rodet film, der i høj grad savner en god klipper. Og så hjælper det heller ikke, at Jeremy Schachill sætter sig selv, og ikke det interessante emne, i centrum. Derfor vil det komme bag på mig, hvis “Dirty Wars” vinder Oscar-statuetten.



”The Square”

Hvis du stadig ikke er helt sikker på, hvad der skete ved den egyptiske revolution i 2011, så gør dig selv den tjeneste at se Netflix’ “The Square”. Filmen giver et klart overblik over begivenhederne set fra demonstranternes øjne. Filmens hovedpersoner er tydeligt definerede, og det er svært ikke at føle med deres kamp for demokrati. “The Square” er både rørende og politisk relevant, og derfor vil en Oscar-pris ikke komme som en stor overraskelse.



”20 Feet From Stardom”

“20 Feet From Stardom” er en hyldest til de back-up-sangerinder, der aldrig har fået den berømmelse, de har fortjent. For talent kan man absolut ikke påstå, at de mangler. En række af de mest prominente back-up-sangerinder portrætteres i denne rørende fortælling om den ofte tynde linje imellem succes og fiasko. Og med interviews fra superstjerner som Bruce Springsteen, Mick Jagger og Stevie Wonder har filmen også rigeligt med kendisfaktor. Det er svært at forestille sig, at akademiets medlemmer ikke vil lade sig rive med af den både rørende og opløftende fortælling, der ovenikøbet indeholder et fremragende soundtrack. “20 Feet From Stardom” er et rigtig godt bud på en Oscar-vinder.



The Act of Killing

Danskproducerede “The Act of Killing” er utvivlsomt den mest originale dokumentarfilm i feltet. For filmen fortæller ikke bare om de massedrab i 60’ernes Indonesien fra et historisk synspunkt. I stedet er det de indonesiske dødspatruljer, som selv beretter om de grusomme begivenheder. Men i modsætning til hvad man kunne være fristet til at tro, så bærer massemorderne ikke nag. Nej, de er ligefrem stolte af, hvad de har gjort. Det gør “The Act of Killing” til et af de mest absurde og særprægede syn i lang tid. Det vigtige emne, som har været med til at bringe fokus på et ellers mørkt kapitel i Indonesiens historie, taler klart for filmens Oscar-chancer, men samtidig vil den absurde indgangsvinkel og løse struktur formentlig skræmme en del Oscar-medlemmer væk.



Hvem vinder?

Jeg kan starte med at udelukke “Cutie and the Boxer” og “Dirty Wars”. Den første er simpelthen for lille en film, imens den sidste er for rodet. Det efterlader os med tre film, som potentielt kan vinde Oscaren. Og jeg tør ikke endegyldigt udelukke nogen af dem. I den seriøse ende af spektret er “The Act of Killing”, imens “20 Feet From Stardom” er i den følelsesladede afdeling. “The Square” ligger et sted midt imellem med et seriøst emne, der samtidig er følelsesladet.

Jeg har egentlig en god fidus til “The Square”, som jeg tror kunne gå hen at overraske, men samtidig er det også svært at komme uden om den nyskabende “The Act of Killing”, der også vandt BAFTA-prisen. Men i sidste ende sætter jeg dog mine penge på “20 Feet From Stardom”. Hvorfor? Det er simpelthen den film, der er flest Oscar-medlemmer, som har set. Oscar-akademiet er nemlig ikke forpligtede til at se alle de nominerede for at kunne stemme, og det vil utvivlsomt være en fordel for den følelsesladede “20 Feet From Stardom”, der også har den indflydelsesrige producer Harvey Weinstein i ryggen.


Favorit: “20 Feet From Stardom”
Outsidere: “The Act of Killing” og “The Square”

Gravatar

#1 Spanner 10 år siden

Når nu The Square har ligget på Netflix i et godt stykke tid, har der vel været rig mulighed for at akademiets medlemmer har kunnet se den også?
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#2 MMB 10 år siden

Spanner (1) skrev:
Når nu The Square har ligget på Netflix i et godt stykke tid, har der vel været rig mulighed for at akademiets medlemmer har kunnet se den også?


Du skal tænke på, at mange af akademiets medlemmer er gamle mænd og kvinder, der ikke er med på streaming-bølgen. Men det er helt sikkert en god pointe mht. de yngre medlemmer.
Gravatar

#3 wiseguy 10 år siden

Jeg har desværre ikke set "20 Feet from Stardom", men af de 4 andre er "The Act of Killing" klart min favorit. Det er sgu en grum omgang og den klæber sig fast flere dage efter. Der er også scener i "The Square", jeg sent vil glemme, men den rørte mig ikke nær så meget.
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Gravatar

#4 Lord Beef Jerky 10 år siden

The Act Of Killing bør have været nomineret som Bedste Film! SÅ god er den!
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#5 X&O 10 år siden

Det er da i hvert fald den vigtigste af de fem. Historien vil nok huske den bedre end "20 feet from Stardom."
Gravatar

#6 wiseguy 10 år siden

Til de af jer der ikke har Netflix: Filmen vises i aften kl. 20:55 på DRK
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Gravatar

#7 MOVIE1000 10 år siden

wiseguy (6) skrev:
Til de af jer der ikke har Netflix: Filmen vises i aften kl. 20:55 på DRK


uuh tak for info :)
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.

Skriv ny kommentar: