Bowling for Columbine
Udgivet 16. jun 2004 | Af: chandler75 | Set i biografen
Moore starter sin film med at gå ind i en bank, hvor man får et gevær som gave, hvis man åbner en konto. Moore spørger dernæst om det ikke er uklogt at udlevere våben i en bank. Dernæst går han til en frisør, hvor man kan købe patroner mens man venter på sin klipning. Allerede fra starten er Moores holdning klar: USA’s tilgang til våben er grotesk – og en af årsagerne til de over 11.000 våben-relaterede dødsfald nationen hvert år oplever.
Som filmens titel antyder fortæller Moore sin historie med udgangspunkt i Columbine-massakren, hvor to elever med fuldt overlæg skød og dræbte deres skolekammerater samt en lærer. Moore bruger tragedien som et eksempel på de mange og meningsløse drab man så tit hører om i USA, og viser hvorledes amerikanerne ofte overreagerer og peger fingre af de forkerte: efter Columbine blev rockmusikeren Marilyn Manson således sat under hårdt pres og måtte aflyse koncerter, fordi flere foreninger og politikere mente at det var typer som ham, der fik de to elever til at gå amok. Men som Moore korrekt bemærker, så lytter de også til den farvefulde goth-rocker i andre dele af verdenen, uden af den grund, at skyde sine klassekammerater i hovedet.
Moores argument er, at amerikanerne – mere end de fleste andre nationer – via medierne bliver pumpet fulde af skrækhistorier om farlige sorte kriminelle og terrortrusler, der får våbensalget til at stige med 70 %, og som i virkeligheden måske er stærkt overvurderet. Og samtidig med at Bush øser penge ud på bekæmpelsen af den mere eller mindre synlige terrortrussel, bliver de sociale problemer nedprioriteret og de sorte ghettoer – hvor volden tit er størst – vokser. Moore illustrerer med en morsom men stærkt simplificeret lille tegnefilm i bedste “South Park”-stil, hvorledes det amerikanske frygt-fænomen kan spores helt tilbage til kolonitiden, hvor de første pilgrimme måtte flygte fra Europa pga. frygt for religiøs forfølgelse. Derefter fulgte skræmmekampagner, der resulterede i frygt for de “vilde” indianere, de sorte slaver, udenlandsk arbejdskraft, osv. Altså alt der virker “fremmet” og ikke passer ind i idéen om et hvidt, småborgerligt Amerika – dvs. som Marylin Manson.
Da Moore hen mod slutningen af sin film synes at nærme sig en mulig forklaring på problemet, mister han overblikket og angriber en gammel Charlton Heston, der er formand for “National Rifle Association”, i et unødvendigt interview, hvor han forsøger at få Heston til at undskylde for sin holdning til våben. Man må her spørge om Moore dermed ikke selv ender med at pege fingre af de forkerte?
“Bowling for Columbine” giver ikke noget entydigt svar, men skaber masser af debat – hvilket Moore altid er god for.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet