Man on Wire
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 22. jul 2009 | Af: kaduffo | Set på DVD
Siden tidernes morgen har menneskeskarer kunnet fascineres af vovehalse og dumdristige personligheder, der har haft modet til at gå linen helt ud og sætte liv og lemmer på spil til lands, til vands og i luften. Også dokumentarfilmhistorien rummer talrige af den slags eksempler, hvor livet er blevet levet på kanten og i nuet, vel vidende for de involverede parter, at det kunne være deres sidste optræden i levende live, hvis blot et enkelt fejltrin blev gjort.
Ud over den åbenlyst gode historie, som “Man on Wire” rummer, gennemsyres filmen af indtil flere kærlighedshistorier, hvor kærligheden til kvinden i hans liv, Anne, er den mindst væsentlige. Derimod er kærligheden til livet (og døden) og de muligheder, det bringer med sig, en almengyldig størrelse, der understreger, at man kan, hvad man vil. Intet er umuligt for den, der søger lykken og bærer troen. Heller ikke når den skal findes på en millimetertynd stålwire spændt ud mellem to bygninger langt over fortovsniveau. Selv om filmen ikke ligger inde med en fasttømret facitliste for den lille franskmands bevæggrunde, så tilbyder “Man on Wire” et finurligt blik ind i en vaskeægte drømmer og det utal af grunde, der kan være til at handle, som denne personage gør.
Med tiden er det ikke nok kun at kunne gå på line og lave ekstravagante kunstnerier i luften i Frankrig eller Australien. En drengedrøm blev for mange år siden født, da nyheden om opførelsen af verdens på det tidspunkt højeste bygninger, World Trade Center, kunne læses i dagspressen. I 1974 stod de to tvillingetårne netop færdigbyggede, men ikke desto mindre var det en mission, der krævede helt andre forberedelser. Igennem forklaringer, anekdoter og genfortællinger fra deltagerpanelet fås indtrykket af, hvordan de unge rebeller omgik sikkerhedsprocedurer, smuglede tonsvis af udstyr op til tårnenes top og gjorde klar til det, der skulle være en begivenhed uden lige: At gå på line mellem de to tårne firehundredeoghalvtreds meter over jordens overflade. Om det rent faktisk lykkedes at slippe af sted med Petits drømmes mål, kan ikke afsløres her. Kære læser, gør dig selv en tjeneste, og se filmen.
“Man on Wire” serveres i et skarpt anamorphic widescreen 1.78:1-format, hvor de nyere optagelser – rekonstruktioner og interviews – i sagens natur tager sig bedst ud, mens arkivoptagelserne præges af forstyrrelser i billedet. Der er grundlæggende ikke tilfælde af edge-enhancement, digitale forstyrrelser eller udtværinger, og både kontrast og farvetemperatur er tilmed stabile faktorer.
Også lyden er fornuftigt tilberedt igennem det henholdsvis fransk- og engelsksprogede Dolby Digital 5.1-lydspor, som flyder godt ud. Dialogen er helt igennem tydelig og uden snerten af overstyringer, mens underlægningsmusikken er nærværende og stemningsskabende og atmosfæren ligeledes god.
Der er ikke ekstramateriale på denne udgivelse.
Selv om Phillipe Petits nutidige deltagelse i “Man on Wire” afslører, at han overlevede sine vanvidsmissioner tilbage i halvfjerdserne, så er filmen ikke desto mindre spændende og drøngodt fortalt. Der er ikke lang mellem genialitet og galskab, men tydeligvis heller ikke langt mellem livet og døden, hvis man forfølger sine drømme. Linedanseren kommer i himmelen allerede før sin død i dette pragtværk, der allerede nu må indtage en helt særlig plads i filmhistorien.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet