#11 Den kan jeg også godt huske fra de lange vandreture langs videohylderne på diverse grillbarer o.lign.
Af gode eventyr
Legend (helt klart) Dragonheart 10th Kingdom (Hallmark) The Odyssey (også Hallmark) Gullivers Travels (sørme også Hallmark) Dragonslayer (den har den bedste stop-motion drage)
Af ældre dato: Clash of the Titans 7th Voyage og Sinbad
"Ud fra størrelsen på halen har vi beregnet, at dyret har været kæmpemæssigt" Prof. Martens - Reptilicus
Jeg kan konstatere, at flertallet ikke deler min lovprisning af film, der forsøger at skabe en stemning af rå, mørk middelalder eller oldmytisk atmosfære (whatever that may be!)?
Jeg må erkende, at alle de såkaldte eventyrfilm, som ikke forsøger at frigøre sig fra vor tids omgangsform, sprog og tankegang (og det gælder såvidt jeg kan vurdere over halvdelen af de ovennævnte forslag), ikke rigtigt fascinerer mig... Hvem ville til sammenligning foretrække HCA's eller brødrene Grimms eventyr oversat til rent nutidssprog?
Det er derfor, at jeg netop fremhæver film som "Den 13. Kriger" og i særdeleshed "Flesh & Blood" (som det undrer mig, MEGET, at ingen andre har nævnt?). Den første "Conan"-film og "Excalibur" rummer den samme, gennemført fremmedgjorte stemning, som jeg efterlyser. ... Men jeg har naturligvis ikke set ALLE de ovennævnte film.
Jeunets "De Fortabte Børns By", som Melian nævner, er en helt speciel film, som er svær at sammenligne med de øvrige.
Nu vi er i det franske, vil jeg også anbefale eventyrfilmen "Le Bossu" i 1997-indspilningen med Daniel Auteuil i titelrollen. En let klassiker, som fortjener et langt større publikum.
NayZe: Uha. Jeg tror engang, at jeg så den italienske barbar/bodybuilderfilm med tysk synkron. Filmen havde én klar force: Muskler bliver næppe større - men det var selvsagt også i steroidernes velmagtsdage:-)
Gælder Lille Virgil og Orla Frøsnapper så også, når der er en drage med? Faktisk ville jeg ikke så meget fremhæve filmen som selve dragen. Det var en storslået drage. Komplet med klarinet lyde.
If the doors of perception were cleansed, everything would appear to man as it is : infinite. .... But why is the rum gone?!
#1+13 Og så fik jeg også set Flesh + Blood. Magen til middelalder-miskmask skal man lede længe efter. Filmen er godt nok 20 år gammel og det kan desværre godt ses. Filmens højdepunkt er Jennifer Jason Leigh, der i adskillige scener er stort set nøgen, men det er bare ikke nok til at holde en så ringe film oppe. Musikken er bombastisk, skrevet af den samme, der komponerede musikken til Conan, og det kan også høres. Alt i alt var det en trist oplevelse, men jeg giver den gerne en chance mere, nu hvor den alligevel er i samlingen.
"Ud fra størrelsen på halen har vi beregnet, at dyret har været kæmpemæssigt" Prof. Martens - Reptilicus
Jeg opfatter filmen som et særdeles hæderligt forsøg på at integrere middelalderligt livssyn i en "historisk" film. Der er masser af originalitet og religiøs symbolik midt i al brutaliteten. Basil Poledouris' soundtrack til den første Conan-film er fremragende.
Filmen er gennemført politisk ukorrekt, meget uforudsidelig og en fremragende røverhistorie, som ikke ligner andre film.
Men hvad er det, du mener, filmen mangler, og som gør den til en "trist oplevelse"?
Jeg syntes bare at der var flere steder, hvor den ikke virkede troværdig, som f.eks deres turbo-pest og Haugers tatovering Mht musikken mener jeg ikke den er dårlig, men mere, at man lige havde hørt den i Conan. Og så kan jeg ikke give dig ret i det uforudsigelige. Prinsessen får prinsens i enden og den ensomme ridder drager ud i solnedgangen. Jeg kan godt lide et godt eventyr, men så lad det være et eventyr. Legend, Excalibur, Conan eller Dragonslayer er glimrende eventyr. Hvis jeg vil se krigere med svær uden magi, kan jeg se Gladiator eller Bravehart eller Henry V.
Summa summarum er at Flesh + Blood ikke var den oplevelse jeg havde håbet på. Beklager.
#11 dyg 19 år siden
Får helt lyst til at se den igen :)
#12 lyspunkt 19 år siden
Den kan jeg også godt huske fra de lange vandreture langs videohylderne på diverse grillbarer o.lign.
Af gode eventyr
Legend (helt klart)
Dragonheart
10th Kingdom (Hallmark)
The Odyssey (også Hallmark)
Gullivers Travels (sørme også Hallmark)
Dragonslayer (den har den bedste stop-motion drage)
Af ældre dato:
Clash of the Titans
7th Voyage og Sinbad
#13 filmz-erasure 19 år siden
Jeg må erkende, at alle de såkaldte eventyrfilm, som ikke forsøger at frigøre sig fra vor tids omgangsform, sprog og tankegang (og det gælder såvidt jeg kan vurdere over halvdelen af de ovennævnte forslag), ikke rigtigt fascinerer mig... Hvem ville til sammenligning foretrække HCA's eller brødrene Grimms eventyr oversat til rent nutidssprog?
Det er derfor, at jeg netop fremhæver film som "Den 13. Kriger" og i særdeleshed "Flesh & Blood" (som det undrer mig, MEGET, at ingen andre har nævnt?). Den første "Conan"-film og "Excalibur" rummer den samme, gennemført fremmedgjorte stemning, som jeg efterlyser.
... Men jeg har naturligvis ikke set ALLE de ovennævnte film.
Jeunets "De Fortabte Børns By", som Melian nævner, er en helt speciel film, som er svær at sammenligne med de øvrige.
Nu vi er i det franske, vil jeg også anbefale eventyrfilmen "Le Bossu" i 1997-indspilningen med Daniel Auteuil i titelrollen. En let klassiker, som fortjener et langt større publikum.
NayZe: Uha. Jeg tror engang, at jeg så den italienske barbar/bodybuilderfilm med tysk synkron. Filmen havde én klar force: Muskler bliver næppe større - men det var selvsagt også i steroidernes velmagtsdage:-)
#14 filmz-Bruce 19 år siden
#15 lyspunkt 19 år siden
#16 weebs 19 år siden
#17 filmz-melian 19 år siden
Gælder Lille Virgil og Orla Frøsnapper så også, når der er en drage med?
Faktisk ville jeg ikke så meget fremhæve filmen som selve dragen. Det var en storslået drage. Komplet med klarinet lyde.
....
But why is the rum gone?!
#18 lyspunkt 19 år siden
Og så fik jeg også set Flesh + Blood. Magen til middelalder-miskmask skal man lede længe efter.
Filmen er godt nok 20 år gammel og det kan desværre godt ses. Filmens højdepunkt er Jennifer Jason Leigh, der i adskillige scener er stort set nøgen, men det er bare ikke nok til at holde en så ringe film oppe.
Musikken er bombastisk, skrevet af den samme, der komponerede musikken til Conan, og det kan også høres.
Alt i alt var det en trist oplevelse, men jeg giver den gerne en chance mere, nu hvor den alligevel er i samlingen.
#19 filmz-erasure 18 år siden
Hvad mener du med "miskmask"...?
Jeg opfatter filmen som et særdeles hæderligt forsøg på at integrere middelalderligt livssyn i en "historisk" film. Der er masser af originalitet og religiøs symbolik midt i al brutaliteten.
Basil Poledouris' soundtrack til den første Conan-film er fremragende.
Filmen er gennemført politisk ukorrekt, meget uforudsidelig og en fremragende røverhistorie, som ikke ligner andre film.
Men hvad er det, du mener, filmen mangler, og som gør den til en "trist oplevelse"?
#20 lyspunkt 18 år siden
Mht musikken mener jeg ikke den er dårlig, men mere, at man lige havde hørt den i Conan.
Og så kan jeg ikke give dig ret i det uforudsigelige. Prinsessen får prinsens i enden og den ensomme ridder drager ud i solnedgangen.
Jeg kan godt lide et godt eventyr, men så lad det være et eventyr. Legend, Excalibur, Conan eller Dragonslayer er glimrende eventyr.
Hvis jeg vil se krigere med svær uden magi, kan jeg se Gladiator eller Bravehart eller Henry V.
Summa summarum er at Flesh + Blood ikke var den oplevelse jeg havde håbet på. Beklager.