En af de bedste eventyrfilm er da "the last samurai"(ja! helt seriøst),ren filmmagi! En også gloværdig eventyrfilm er vel "Shrek", eller det er måske for meget en komedie?
"Guuump! Whats your sole purpose in this army?" "To do whatever you tell me drill sergeant!" "God dammit, Gump! You a god damn genius.
Jeg må sige, at jeg anser den unikke og uforudsigelige fortælling som mere spændende i eventyrmæssig forstand, end film, hvor "resultatet" er kendt på forhånd, som det jo er i de andre nævnte film, som generelt er traditionelle helte-epos'er. Hér er "Flesh & Blood" i særklasse.
Krigeren Martin er en sammensat person, der midt i al sin coolness og umiddelbare helteudstråling alligevel lader sig korrumpere og ender med at være sig selv nærmest. Han lader sig "frivilligt fordærve", og det er vel i grunden ret troværdigt.
Filmen har ingen "helt". Den har den lidt naive adelsmandssøn, som ikke elskes af sin tilkommende adelige viv. Hun fascineres i stedet af den egenrådige, mandige Martin, som har mistet kærligheden til sin kone (som har født ham et dødfødt barn). I sidste ende er deres kærlighed på tværs af stands-skel selvsagt umulig, og hun undslipper til sidst den drabelige belejring af borgen, altimens Martin flygter i ly af kaoset vel vidende, at han regnes som omkommet af sine fjender.
Det er i høj grad et fornuftigt bud på menneskelig kynisme og gudstro i en middelalderlig kontekst. At der så oveni er plads til en masse vold(tægt), grusomhed, sygdom og svig er bare ekstra fjer i hatten på en aldeles unik historie.
#22 Jeg må sige at du aggumenterer godt for din sag. Hatten af for dét. Jeg er dog ikke helt enig. Agnes er ikke tiltrukke af Martin i starten og følger med fordi, det er det eneste hun kan gøre. Hun er tydeligvis tiltrukket af rigmandssønnen, som hun kaster sin medalion ned til, inden det sidste slag. Hun er tiltrukket af Martin, men det ses også i "virkeligheden" , hvor gidsler sympatiserer med terrorister. Martin er lejesoldat, der slås der, hvor pengene er. At han får moralske skubler, er lidt tyndt, men det holder historien igang.
Min modvilje mod filmer er stadig, at det ikke var, hvad jeg havde forventet. Hvis jeg ikke havde forventet noget, havde jeg muligvis haft en anden opfattelse, og som jeg også skrev i #18, så vil jeg gerne give den en chance mere.
"Ud fra størrelsen på halen har vi beregnet, at dyret har været kæmpemæssigt" Prof. Martens - Reptilicus
#21 enfilmnørd 18 år siden
En også gloværdig eventyrfilm er vel "Shrek", eller det er måske for meget en komedie?
"To do whatever you tell me drill sergeant!"
"God dammit, Gump! You a god damn genius.
#22 filmz-erasure 18 år siden
Krigeren Martin er en sammensat person, der midt i al sin coolness og umiddelbare helteudstråling alligevel lader sig korrumpere og ender med at være sig selv nærmest. Han lader sig "frivilligt fordærve", og det er vel i grunden ret troværdigt.
Filmen har ingen "helt". Den har den lidt naive adelsmandssøn, som ikke elskes af sin tilkommende adelige viv. Hun fascineres i stedet af den egenrådige, mandige Martin, som har mistet kærligheden til sin kone (som har født ham et dødfødt barn). I sidste ende er deres kærlighed på tværs af stands-skel selvsagt umulig, og hun undslipper til sidst den drabelige belejring af borgen, altimens Martin flygter i ly af kaoset vel vidende, at han regnes som omkommet af sine fjender.
Det er i høj grad et fornuftigt bud på menneskelig kynisme og gudstro i en middelalderlig kontekst. At der så oveni er plads til en masse vold(tægt), grusomhed, sygdom og svig er bare ekstra fjer i hatten på en aldeles unik historie.
#23 El vez 18 år siden
#24 filmz-Bruce 18 år siden
#25 lyspunkt 18 år siden
Jeg er dog ikke helt enig. Agnes er ikke tiltrukke af Martin i starten og følger med fordi, det er det eneste hun kan gøre. Hun er tydeligvis tiltrukket af rigmandssønnen, som hun kaster sin medalion ned til, inden det sidste slag. Hun er tiltrukket af Martin, men det ses også i "virkeligheden" , hvor gidsler sympatiserer med terrorister.
Martin er lejesoldat, der slås der, hvor pengene er. At han får moralske skubler, er lidt tyndt, men det holder historien igang.
Min modvilje mod filmer er stadig, at det ikke var, hvad jeg havde forventet. Hvis jeg ikke havde forventet noget, havde jeg muligvis haft en anden opfattelse, og som jeg også skrev i #18, så vil jeg gerne give den en chance mere.