Gravatar

#21 filmz-DocDoom 17 år siden

#18: Det er dog i mine øjne ikke et argument for at bevare sine covers som det rene guld. Den generelle markedspris på brugte dvd'er dikteres vl næppe af samlere, og hvor mange dvd-titler kan det lige være, der vil blive så sjældne, at man kan få "en del penge" for dem?

Det er vel næppe blockbusters "Dum & Dummere 2 disk edition" eller "Armageddon special hemmelig gold version", der vil vælte markedet.

Hvis noget er sjældent, kan det komme op i pris. Hvor mange procent af dine dvd'er tror du nogensinde bliver sjældne?

Eksempel: Hvis du går ned i Accord og ser på brugte LP'er, så kan det godt være, at du støder på en sjælden udgivelse af Beatles Sgt. Pepper til 700 kr. Men du skal lige blade igennem 800 titler til 10 kr. først.

Jeg disponerer altså ikke min reolplads efter, om 3 af mine film måske en gang vil kunne sælges for 500 kr. stykket (og selv dét anser jeg som usandsynligt).

Jeg siger ikke, at jeg ikke kan forstå, at man passer og plejer sine covers. Jeg er selv en mega nørd med mange ting i den dur. Men at bruge gensalgsværdien som argument for ikke at klippe i dem er i.m.o. latterligt, medmindre man er typen, der løbende udskifter større partier af sin samling.

;-)
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#22 chandler75 17 år siden

# 21 Du har ret - langt de fleste titler er jo også udkommet og solgt i store oplag, og er allerede nu svære at komme af med. Det er også de færreste, der kyler deres dvd'er i skraldespanden, så der vil altid ligge en masse på lofter rundt omkring - også når formatet er dødt.

Det er, som du rigtig nok siger, det samme som med LP'er. For hver sjælden "Sgt. Pepper" findes der 1.000 "Dodo & the Dodos 3".

Hvis man kun køber de nyeste blockbusters, vil man om et par år nok kun kunne få en 10'er pr. stk. i Accord. Derimod tror jeg, at værdien for specielle udgivelser (Criterions, limited editions, osv.) vil holde et rimeligt niveau.

Noget andet at, at dvd'en som format har budt på noget unikt ifht. fx. VHS og LP, nemlig ekstramateriale og de forskellige tekniske formater. I fremtiden tror jeg godt, at det kan ske, at nogle af disse ikke bliver genudgivet (fx. pga. rettighedsproblemer), og så må man støve den gamle dvd op for at få fat på lige netop det kommentarspor, man søger.

Mht. at klippe i dvd-coverne (*brrrr*) kan jeg ikke forstå, hvorfor du ikke bare tager en kopi af coveret og gemmer stakken med originalcovers i en kasse...
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#23 filmz-DocDoom 17 år siden

22: "Mht. at klippe i dvd-coverne (*brrrr*) kan jeg ikke forstå, hvorfor du ikke bare tager en kopi af coveret og gemmer stakken med originalcovers i en kasse"

Jeg synes det er nemmere at klippe, end at skulle finde en farvefotokopimaskine. Vi havde en toptunet model på mit arbejde, men den er byttet væk. (Ja, jeg vil gerne se mine covers i farver når jeg bladrer, så lidt nørd ER jeg trods alt med det). Og igen: Jeg ved med 100% sikkerhed, at jeg ALDRIG får brug for de covers i hel tilstand igen. Jeg ville aldrig gide bruge tid på at sælge en film, med fare for atlyde smartass'et. (Så kan man undre sig over al den tid jeg gider bruge på at skrive hér, men det er noget andet :-D)
Gravatar

#24 chandler75 17 år siden

# 23 Du kan jo altid bare smide stakken ned i en kopiforretning og få dem til at gøre det :)

Jeg kan sagtens forstå, at du ikke gider bruge tid på at sælge dem - det er der intet smartass over - men for mig er det lidt det samme som at skære forsiderne/covers af bøger, for at de fylder mindre, eller - for nu at være ekstrem - skære de dele ud af Picasso-maleriet man bedst kan lide, for at det fylder mindre... :)

"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#25 filmz-DocDoom 17 år siden

Dit eksempel med Picasso-maleriet er dårligt, for det understreger blot min pointe. Maleriet mister sin værdi, hvis man skærer i det. DVD'erne taber jo ikke i værdi, såfremt jeg beholder dem, indtil DVD-formatet er godt udtjent. For til den tid HAR de (fleste af dem) stort set ingen værdi.

Eksemplet med bøgerne er også dårligt: De ville tage sig dårligt ud på hylden, hvis jeg skar coveret af, og i øvrigt udgøres det meste af en bogs volumen af siderne, som jo ikke kan komprimeres. Fsva. en dvd udgøres det meste af volumen af æsken og coveret. Min pointe med at skære coverne til og smide æskerne ud er jo netop at komprimere. (Derudover synes jeg det ser totalt teenage- el. ungkarle-agtigt ud med 7 meter dvd-hylder i stuen, men det er jo smag og behag. Som du meget rigtigt skrev ovenfor i #10, kan det fortælle noget om hvem man er. Men at jeg har smidt mine i nogle sorte covers fortæller så også noget om, hvem jeg er :-D)

Og hvis jeg skulle ned til fotokopisten og få lavet en farvekopi, hver gang jeg købte et par nye film, og derefter også skulle bruge tid på at skære dem til, så kunne jeg groft sagt ikke lave andet.

;-)
Gravatar

#26 chandler75 17 år siden

# 25 Du kan jo i teorien heller ikke vide, om det beskårede Picasso-maleri taber i værdi, såfremt du beholder det og ikke forsøger at videresælge det. Så har det bare den værdi, du tillægger det (i beskåret stand).

Om dine dvd'er taber værdi, når formatet er udtjent, kan du jo heller ikke spå om.

Men jeg taler egentlig ikke så meget om kroner og ører, men mere om kulturel værdi. Vi kan vist begge godt blive enige om, at Picasso-maleriet taber kulturel værdi, hvis man begynder at skære i det. På samme måde betragter jeg ikke dvd'er, bøger eller LP'er som brugsgenstande (selvom der er væsentlig flere eksemplarer af dem end den ene Picasso), men som genstande af kulturel værdi, hvis "originalform" det er forkert at ødelægge :)
Gravatar

#27 filmz-DocDoom 17 år siden

#26: Nu gik diskussionen vist på økonomisk værdi i forbindelse med gensalg.

Hvis jeg beholder et Picasso-maleri, indtil jeg bliver træt af det, og så vil sælge det, så kan jeg - uagtet om Picasso tilden tid er populær eller ej - få EN DEL mere for det, hvis det er helt (med mindre kunst-kanon har udviklet sig i en meget mærkelig retning. hvor beskåret kunst er mere værd).

M.h.t. om dvd'erne taber i værdi, når formatet er udtjent, kan jeg selvsagt ikke spå om det, for alt kan teoretisk set ske. Men jeg kan med udspring i historien for tilsvarende skyde på et sandsynligt udfald: Er dine Betamax el. VHS på loftet meget værd i dag? Dine gamle købe-kassettebånd med Kiss? Dine gamle LP'er? (på nær den sjældne Beatles) Dine gamle floppy-disks med 'Pacman' og 'Dig-Dug'? Dit 'Doom' på 4 dos-disketter?

Og hvis vi skal tale om den kulturelle værdi, så kan jeg slet ikke se, hvordan du kan sammenligne et maleri med et konsum-produkt. Nu kan du godt lide dvd'er (det kan jeg også). Men du kunne ligeså godt stryge og gemme forskellige indkøbsposer fra Irma, Netto og Magasin, eller kartoner fra vaskepulver. Dem er der ligeså meget kultur i at se på, særligt om 20 år.

Du er en nørdet samler, og det er en ærlig sag. Du vil gerne vise hvem du er med dine film, og du glædes vedat tage dem frem, åbne coveret og se på det. Jeg er også en nørded samler, jeg samler blot ud fra en lidt anden devise. Længere er den i.m.o. ikke, og der er ingen grund til at pakke det ind i en argumentation om kultur.
Gravatar

#28 Bony 17 år siden

#27 - Men hvad har du så gjort med Speciel Editions, Collectors Editions, boxset og lignende? Har du så bare skåret på samme måde i pappet, metallet eller stoffet..?
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Gravatar

#29 chandler75 17 år siden

# 27 Hvilken devise samler du så ud fra?
Gravatar

#30 filmz-Kadann 17 år siden

#29 -

Indholdet, ikke indpakningen, må man vel gå ud fra? :)
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org

Skriv ny kommentar: