Ægte uhygge anføres ganske rigtigt af "The Shining".
Hvis man derimod alene måler efter chok-effekterne og gi'r pokker i logik og sammenhæng, er japanske "Ju-On" (Hollywood-genindspillet som "The Grudge") også kvalificeret.
Skal det være mareridtsagtigt, er den japanske instuktør Takashi Miike storleverandør af gys og makabre skikkelser. Selv anbefaler jeg gerne "Audition", mens "Ichi - The Killer" lignede en meningsløs blod-ballet uden hoved eller hale. Jeg har ikke set andet af ham, men der er vist rigeligt at tage af.
Den franske "Haute Tension" er som sagt også en film med nyklassiker-potentiale. Helt sikkert én, man husker.
En vellykket provokation af én selv som publikum til rædslerne finder man i Michael Hanekes "Funny Games" fra 1997. Klart én af de mest mindeværdige film overhovedet. Men er man stærk ideologisk modstander af at reflektere over sine filmoplevelser, bør man nok holde sig væk.
Det mest intelligent-underholdende er efter mine begreber dog faktisk nok Lars von Triers "Riget". Det er en fremragende original og moderne spøgelseshistorie helt uden sidestykke.
Takashi Miike har lavet mange fantastiske film. Selv holder jeg også meget af det smukke familiedrama Visitor Q. Den har næsten alt, hvad man kan ønske sig. Han har også instrueret et afsnit til serien Masters of Horror, der hedder Imprint. Jeg har ikke set det endnu, men jeg har hørt godt om det.
We've got chicken tonight. Strangest damn things. They're man made.
Jeg synes også, at nogle af de mest klassiske mangler at blive nævnt:
* Hitchcocks "Psycho" er virkelig en suveræn gyser. CDON.COM IMDB
Jeg har personligt aldrig set 1998-versionen af "Psycho", men jeg er ret sikker på, at jeg flere gange har hørt, at man bør holde sig til den originale 1960-version.
* Gode, gamle "Jaws" må heller ikke overses. DVDoo IMDB
Lige så klassisk og intens som "Jaws" er, lige så elendig er de efterfølgende i serien (2, 3 og 4), så hold dig fra dem!
//JackJazz
Let me tell you something my friend. Hope is a dangerous thing. Hope can drive a man insane.
Jeg ville ikke kalde det en gyser samling uden mine personlige favorit boxsets inde for genren: The Omen trilogien og The Exorcist trilogien....Dog tilhører disse ikke splatter-genren.
Sidst men ikke mindst vil jeg varmt anbefale filmen: Killer Klowns From Outer Space.....Den er utrolig morsom og er samtidig en gyser.
#49: Ja, Excorsist og Omen er nogle af de få eksempler på, at gyser-sequels kan være gode. Excorsist II er ikke så god, og Excorsist The Beginning stinker fælt, men Excorsist III og Omen II og III er faktisk ganske udmærkede (omend de på ingen måde kan måle sig med de geniale ettere)
#41 filmz-erasure 18 år siden
Hvis man derimod alene måler efter chok-effekterne og gi'r pokker i logik og sammenhæng, er japanske "Ju-On" (Hollywood-genindspillet som "The Grudge") også kvalificeret.
Skal det være mareridtsagtigt, er den japanske instuktør Takashi Miike storleverandør af gys og makabre skikkelser. Selv anbefaler jeg gerne "Audition", mens "Ichi - The Killer" lignede en meningsløs blod-ballet uden hoved eller hale. Jeg har ikke set andet af ham, men der er vist rigeligt at tage af.
Den franske "Haute Tension" er som sagt også en film med nyklassiker-potentiale. Helt sikkert én, man husker.
En vellykket provokation af én selv som publikum til rædslerne finder man i Michael Hanekes "Funny Games" fra 1997. Klart én af de mest mindeværdige film overhovedet. Men er man stærk ideologisk modstander af at reflektere over sine filmoplevelser, bør man nok holde sig væk.
Det mest intelligent-underholdende er efter mine begreber dog faktisk nok Lars von Triers "Riget". Det er en fremragende original og moderne spøgelseshistorie helt uden sidestykke.
#42 elwood 18 år siden
ubehagelig film.
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#43 nakalay 18 år siden
Han har også instrueret et afsnit til serien Masters of Horror, der hedder Imprint. Jeg har ikke set det endnu, men jeg har hørt godt om det.
#44 filmz-jackjazz 18 år siden
* Hitchcocks "Psycho" er virkelig en suveræn gyser.
CDON.COM
IMDB
Jeg har personligt aldrig set 1998-versionen af "Psycho", men jeg er ret sikker på, at jeg flere gange har hørt, at man bør holde sig til den originale 1960-version.
* Gode, gamle "Jaws" må heller ikke overses.
DVDoo
IMDB
Lige så klassisk og intens som "Jaws" er, lige så elendig er de efterfølgende i serien (2, 3 og 4), så hold dig fra dem!
//JackJazz
#45 elwood 18 år siden
Hvad er diffinationen på en gyser egentlig ?
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#46 filmz-Bruce 18 år siden
#47 jesperhp 18 år siden
Den mest skræmmende film jeg nogensinde har set, og så kan den fås for 20 kr.
#48 filmz-da monstar 18 år siden
Ju:on: The grudge (de to nyere japanske, ikke den grimme amerianske)
Muligvis "Dark Tales of Japan" og lign. dvd'er.
#49 mvejen 18 år siden
The Omen trilogien og The Exorcist trilogien....Dog tilhører disse ikke splatter-genren.
Sidst men ikke mindst vil jeg varmt anbefale filmen: Killer Klowns From Outer Space.....Den er utrolig morsom og er samtidig en gyser.
#50 18 år siden