Enkelte herinde husker måske den norske TV-serie "Den Hvite Viking" fra begyndelsen af 90erne, som DR i sin tid sendte. Idémageren var islændingen Hrafn Gunnlaugssón, som i 1984 og 1984 lavede to drabelige film om vikingen Hrafninn ("Hrafninn flygur" og "I Skugga Hrafnsins"), som er blevet meget rost.
Ved nogen, hvor disse film kan skaffes? CDON melder desværre udsolgt på en udgave med svenske subs. Det eneste andet sted, hvor jeg selv har fundet dem, stod prisen i 229 SEK... Nogen billigere?
Ravnen flyver handler om blodhævn. En lille (norsk?) dreng der oplever at hans familie bliver slået ihjel og hans søster kidnappet. 20 år senere ser man ham så lande på Islands kyst med sådan nogle seje kasteknive gemt i tøjet over hele kroppen - og så går myrderierne ellers i gang. Den er ret dyster - og rigtig god synes jeg. Mine forældre er dansklærere og har brugt den i forbindelse med arbejde med gamle nordiske tekster.
Jeg forsøgte at få min historielærer til at vise den i gymnasiet, hun mente dog den var lidt kedelig. Jeg har ikke set den siden desværre, så jeg skal ikke kunne sige om den rent filmisk er god... Men det tror jeg altså!
Den Hvite Viking kørte som serie på DR for år tilbage... Om kristendommens indtog i Norden. Spændende serie! Den sidste har jeg ikke set.
Opinions are like assholes - everybody has one. - Dirty Harry.
Man kan jo prøve at "lægge kollektivt efterspørgselspres" på CDON, som er klart billigste forhandler af filmene (ganske vist kun med svenske subs, men jeg er heller ikke stødt andre udgaver under min søgning). Den skandinaviske onlinebutik har været så letsindig at sælge filmene som kampagnetilbud, hvilket formentlig har medført, at de blev udsolgt meget hurtigt. Alt tyder nemlig på, at filmene først for nylig er udkommet på DVD, men de kan end ikke skaffes på VHS - ejheller via bibliotekerne... Og dét er slemt, når man (som undertegnede) aldrig har set nogen disse film!
Skulle det gå helt galt, bør enhver elsker af drabelige eventyrfilm prøve at slå ventetiden ihjel med Paul Verhoevens "Flesh & Blood" (1985). Prægtig røverhistorie fra 1501 (hvis jeg husker rigtigt!)
("I Skugga Hrafnsins" er fra 1988 og ikke fra 1984, som jeg fejlagtigt kom til at skrive i mit første indlæg).
#1 filmz-erasure 19 år siden
Idémageren var islændingen Hrafn Gunnlaugssón, som i 1984 og 1984 lavede to drabelige film om vikingen Hrafninn ("Hrafninn flygur" og "I Skugga Hrafnsins"), som er blevet meget rost.
Ved nogen, hvor disse film kan skaffes? CDON melder desværre udsolgt på en udgave med svenske subs. Det eneste andet sted, hvor jeg selv har fundet dem, stod prisen i 229 SEK... Nogen billigere?
#2 Kalle Ferm 19 år siden
Var ikke klar over det var ham der havde lavet Den Hvite Viking også... Den var også god! jeg kan desævrre ikke hjælpe dig...
#3 El vez 19 år siden
Kan i SÅ fortælle noget mere! :)
#4 Kalle Ferm 19 år siden
Jeg forsøgte at få min historielærer til at vise den i gymnasiet, hun mente dog den var lidt kedelig. Jeg har ikke set den siden desværre, så jeg skal ikke kunne sige om den rent filmisk er god... Men det tror jeg altså!
Den Hvite Viking kørte som serie på DR for år tilbage... Om kristendommens indtog i Norden. Spændende serie!
Den sidste har jeg ikke set.
#5 filmz-erasure 19 år siden
Alt tyder nemlig på, at filmene først for nylig er udkommet på DVD, men de kan end ikke skaffes på VHS - ejheller via bibliotekerne... Og dét er slemt, når man (som undertegnede) aldrig har set nogen disse film!
Skulle det gå helt galt, bør enhver elsker af drabelige eventyrfilm prøve at slå ventetiden ihjel med Paul Verhoevens "Flesh & Blood" (1985). Prægtig røverhistorie fra 1501 (hvis jeg husker rigtigt!)
("I Skugga Hrafnsins" er fra 1988 og ikke fra 1984, som jeg fejlagtigt kom til at skrive i mit første indlæg).
#6 filmz-erasure 19 år siden
En anden muligvis god film (tjek selv IMDB) er det historiske norske vildmarksdrama "Veiviseren", som desværre ikke er på tilbud.