Gravatar

#1 wiseguy 17 år siden

Link til den gamle tråd

Rome: Season One (6 Disc Set) R2
Sæson 1 kunne passende have haft undertitlen: Gaius Julius Cæsar, da de sidste år i den vel nok mest kendte romerske kejsers liv er selve omdrejningspunktet for seriens første sæson.
Afsnit 1 starter i år 52 før Kristi fødsel, hvor Rom stadig er en republik med den reelle magt delt imellem Cæsar (Clarán Hinds) og dennes gamle ven og mentor Pompey Magnus (Kenneth Cranham). Cæsar har været på felttog de sidste 8 år og nedkæmpet nation efter nation, senest Gallien.
Felttoget har gjort Cæsar til en ufattelig rig og ikke mindst magtfuld mand. Han er den helt store helt hos sine loyale tropper og den almindelige befolkning, mens adelen for alvor begynder at ryste i bukserne. Cæsar er blevet en trussel, så adelen hælder ”gift” i ørerne på Pompey og har held til at drive en kile i det gamle venskab til Cæsar. Republikken Rom står på grænsen til en borgerkrig.

Cæsars vej til toppen samt hans endelige skæbne, som alle vel kender (afsnit 12) er som sagt omdrejningspunktet, men han har ikke den altdominerende hovedrolle i serien. Manuskriptforfatteren Bruno Heller fortæller historien set fra to vinkler, Adelens og ”Pøblens” og så flettes de to vinkler selvfølgelig sammen undervejs. Filmens egentlige hovedroller er to soldater fra Cæsars famøse 13. Legion. Officeren Lucius Vorenus (Kevin McKidd) og legionæren Titus Pullo (Ray Stenson). I afsnit 1 sendes de ud for at generobre Cæsars personlige standard, som angiveligt er stjålet af en bande gallere en mission som bringer dem i direkte kontakt med Cæsar. Vorenus er den fornuftige loyale officer med en for tiden utrolig høj moral og etik, mens Pullo nærmest er en hulemand. Han er kriger og dræbermaskine til fingerspidserne og tænker ikke på ret meget andet end øl, fisse og hornmusik. De to dybt forskellige personligheder danner dog alligevel et utrolig stærkt bånd og deres skæbner vendes på hovedet og hvirvles ind magtkampene og intrigerne omkring Cæsar.

Sæson 1’s persongalleri er ganske bredt og ud over en personskare omkring Vorenus og Pullo, som repræsenterer pøblen, så har vi selvfølgelig adelen, som jo så igen er delt op i to fraktioner med eller imod Cæsar. Cæsar-siden er klart den mest interessante og farverige af de to og her finder vi også to af de bedste skuespilpræstationer.
James Purefoy er intet mindre end genial som Cæsars højre hånd Mark Antony. Han spiller med en djævelsk vildskab og er helt perfekt til den for mig nye vinkel som Bruno Heller har valgt at anskue Mark Antony på. Han er en vaskeægte bandit og man sidder med et skævt smil, hver eneste gang, han er med i en scene.
Atia of The Julia er Cæsars niece, hun spilles af Polly Walker. Hun helt igennem uimodståelig!
Hun er intet mindre end en krydsning imellem Alexis Carrington og Al Swearengen. Hun er så ond og magtbegærlig, at man kun kan elske hende og Polly Walker er perfekt castet til rollen.
Vi snakker en kvinde, der gladelig gifter sin datter væk til en gammel rigmand, for at få mere magt og under forhandlingerne omkring ægteskabet tilbyder hun ham lige en ”prøvetur” på datteren. Hun sender sin søn på bordel med ordren ”You will penetrate someone today!!”, for nu skal han sku’ være en mand og endeligt så er det hende, der sender en slave med et kolonormt lem til en anden dame, for at indgå en alliance (har skrevet om scenen i en anden tråd), som hun siger ” A large penis is always welcome!” Atia er klart min yndling i Rome.

Selvom der er masser af pragtpræstationer fra de fleste af skuespillerne, så er det også et af de steder, Rome halter gevaldigt. Rome kan på ingen måde leve op til den helt fantastiske casting på HBO’s Deadwood, hvor selv de mindste biroller spiller røven ud af bukserne. Faktisk er det i de to dominerende hovedroller, at det står værst til. Ray Stevenson er klart det svageste led i rollen som Pullo, han har på ingen måde formatet til en bærende rolle. Kevin McKidd som Vorenus er tålelig, men jeg kunne godt have ønsket mig en bedre og mere helstøbt skuespiller.

Rome er instrueret af mere eller mindre kendte instruktører, de fleste af dem er gamle kendinge fra andre HBO serier. Jeg skal ærligt indrømme, at jeg ikke kan spotte forskellene fra den ene instruktør til den anden - tingene fungerer og det er hovedsagen. Michael Apted har instrueret de første 3 afsnit og så er det værd at bemærke, at danske Michael Salomon har instrueret afsnit 11, som helt klart har den største og fedeste action sekvens i form af en mind blowing gladiator fight - jeg siger jer, der bliver gået til stålet. Afsnit 11 har fået sit eget bag-om program i ekstra materialet og her tegner og fortæller Salomon.

Udover skuespillet så har Rome sin små skønhedspletter. Seriens kunstige baggrunde er til tider MEGET kunstige at se på, hvilket jo distraherer lidt. Det er synd for de enkelte sets, specielt indendørs, er sindssygt flotte og enormt detaljeret. Kostumeafdelingen har også gjort et fabelagtigt stykke arbejde og så er det lidt synd, at man i mange af udendørsscenerne sidder og fokuserer på et klatmaleri af en baggrund, der leder tankerne hen på en produktion fra 50erne.
Rome er heller ikke konsekvent i sin skala. Et afsnit har en helt fantastisk flot og helt klart hundedyr scene med op til 750 skuespillere og statister og i et andet afsnit virker produktionen nærmest teateragtig. Værste eksempel er da Cæsar lader sig hylde i Egypten, der står der kun ca. 50 legionærer og råber lidt, hvilket falder totalt til jorden og irriterede mig mere end godt er.
Generelt mener jeg også at man rent historisk har forceret tempoet alt for meget. Emnet og plottet er jo IMHO drøn interessant. Cæsar liv kunne sagtens have fyldt 2 sæsoner, i stedet får vi 8 år fordelt ud på 12 afsnit. Egypten og Cleopatra får feks kun et afsnit. Med det tempo er det klart at serien aldrig vil nå op ret mange sæsoner og noget tyder jo også på, at sæson 2 bliver den sidste.

Trods sine små fejl var jeg nu på bundlinjen alligevel vild med Rome. Jeg nappede alle 12 afsnit inden for en uge, kunne simpelthen ikke lade være og det er jo i sig selv et kvalitetsstempel. Vi snakker drøn god underholdning og som altid fra HBO’s side dristigt tv, der ikke er bange for at vise det som pøblen elsker nemlig sex, vold og bad language. Jeg er mere end almindeligt spændt på at se hvor meget TV3 klipper i Rome, for det er 100% sikkert at de klipper!!!

Den engelske R2 udgave er spækket med ekstra materiale, som jeg på ingen måde er nået igennem og så glædede jeg mig over at kunne vælge et regulært engelsk tekstspor i stedet for et for hørehæmmede.

Rome er på alle måder en flot udgivelse og der går ikke et år inden jeg napper 2. gennemsyn.

5/6 (dog et 5-tal tættere på 4 end på 6)
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Gravatar

#2 filmz-Bruce 17 år siden

Tak for den gode anmeldelse. Jeg skal have købt denne, men venter nok lige til sæson 2 er på banen og så er det jo nok HD tid :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#3 myggen 17 år siden

Tak for anmeldelsen af Rome, som jeg i store træk er enig i. Jeg synes det er en fantastisk serie, og er selv spot-on på 5/6.
Kværulant extraordinaire
Gravatar

#4 JannikAnd 17 år siden

#1 - Tak for anmeldesen - selvom jeg ikke turde læse den. Venter til jeg selv har set serien :)

Brugte dagen i går, i selvskab med tre venner, til at gense samtlige 12 afsnit af "Carnivàle: First Season".

Ikke så meget slinger i valsen: 10/10 herfra!

Nu er vi klar til 2. sæson, der er på trapperne :)
Gravatar

#5 filmz-lbw 17 år siden

#1 Fedt at du gad anmelde Rome her op til tv3 viser den!

Lidt off topic:
#4 Kom lige til at tænke på, at jeg aldrig har fået købt Carnivale (efter dine rosende ord). Er de (S1+S2) det værd selv om serien ikke får closure??
I am smiling because they haven't found the bodies yet.
Gravatar

#6 ks 17 år siden

#5 - Et rungende "JA!", så køb den - køb den! :)
Gravatar

#7 filmz-lbw 17 år siden

#6 Yes, Master!
I am smiling because they haven't found the bodies yet.
Gravatar

#8 JannikAnd 17 år siden

#7 - Har endnu ikke set 2. sæson (men snart... MEGET snart er den her!), men første sæson er fantastisk medrivende, og du vil hungre efter mere og mere Carnivàle. Produktionsværdien er ufattelig høj og sætter virkelig standarder indenfor TV. Fantastisk serie! Køb den, og tilslut dig den eksponentielt voksende fanskare, der viljestærkt forsøger at få denne perle på benene igen :)
Gravatar

#9 Bates 17 år siden

Ser frem til en anmeldelse af Carnivàle S.2 jannikand :)

Men skal nu have fat i Sæson 2 alligevel :D
Gravatar

#10 JannikAnd 17 år siden

#9 - Naturligvis :)

Skriv ny kommentar: