Gravatar

#41 tiny 18 år siden

Sunshine.

Ralph Fiennes spiller (behøver jeg at sige fantastisk?) den altoverskyggende hovedrolle som tre generationer i familien Sonnenschein/Sors fra slutningen af 1800-tallet til 1950'erne. Det er Ungarns historie, der bliver fortalt gennem den jødiske familie Sonnenscheins (de ændrer det til Sors, da jøder ikke kan få ordentligt arbejde som jurister og læger) liv og særligt de tre mænd Ignatz(farfar), Adam(far) og Ivan (søn/barnebarn/fortæller). Han er smukt flankeret af Jennifer Ehle, Rachel Weisz, Deborah Kara Unger, Rosemary Harris og William Hurt.

Det er en film om idealer. Hvorledes de påvirker et menneske og kan føre til forbrydelser og svigt. Pga Europas historie er det naturligvis faldet af det Ungarske kejserdømme, 1. vk, nazisme, holocaust, 2. vk, kommunisme og efterkrigstidens fortsatte mistro til hinanden, der er filmens store emner. Det er naturligvis ikke et nye emner, men det er alligevel en utrolig god historie. Eneste minus er den hammer af en morale, man får banket godt og grundigt ned over hovedet i slutningen.

Og så har den en forfærdelig scene, som man ikke glemmer foreløbig:
Adam Sors bliver fritaget for jødelovene i første omgang, da hans far er tidligere krigshelt, han er omvendt katolik, OL guldvinder mv. Men som så mange andre bliver det naturligvis ikke ved. Han bliver torteret til at indrømme, at han er jøde. Til sidst bliver han hængt nøgen op i et træ og overhældt med vand. Midt om vinteren... Man ser ham langsomt blive indkapslet i is, mens bla sønnen Ivan ser på

Det er absolut en seværdig film. Jeg kan særligt godt lide historien om Valerie (Istvans kone, spillet af hhv Jennifer Ehle og Rosemary Harris), der oplever hele perioden. Hun er en moderne kvinde, der støtter de tre mænd og faktisk er den eneste, der er tro mod sine idealer hele vejen igennem. Jeg føler lidt, at det er en overset film, og det er faktisk synd.
Just think of your mind as a movie, you can pause, rewind or slow down any details you want.
Gravatar

#42 elwood 18 år siden

Ps. det følgene kan indeholde små spoiler, men ikke værre end det der vil stå bagpå et cover.

Så blev det batman tid igen, eller nok snare Mark Hamill tid, da jeg har fået en fornyet interesse på det sidste med hans rolle som The Joker.

Batman Beyond: Return of the Joker

Batman er gået på pension, og ind træder den unge Terry, som er en mere fremtids agtig batman, Batman(Terry) forsøger at holde orden i byen som den nye ordens håndhæver, og Bruce Wayne har netop meldt sin tilbage komst til wayne intreprise, som han nu har tid til at koncentere sig om.

Men ak det vare ikke længe før der kommer ballade i byen, og ved et arrangement hos wayne intreprise, hvor Bruce skal til og holde tale kommer der et par udbudene gæster, heri blandt en der præcentere sig som the Joker... The Joker, men der er noget gal for Bruce Wayne dræbte ham selv en skæbnesvanger nat, som vi får fortalt i et flashback, men ikke desto mindrer er han tilbage på banen igen, og ja rigtig som mange har sagt da jeg blev anbefalet denne her film.

The Joker er virkelig i sit Es høhø, og bare hele introductionen af ham relativt i starten er meget flot sat op, han fyre stadig jokes af og er vanvittig, men han er endnu mere sindsyg end han har været før, og det får han rigeligt bevist i denne her film, damm igen må jeg rose Mark Hamill for hans stemmelægning, gad godt og se lidt behind the scenes hvor han indtaler stemmen, bare for at se hans grimasse.

Musikken skal ikke ha det hel store ros her, da det mest er hårdt pumpet rockmusik, som self. passer fint til den yngrer batman, men det er slet ikke oppe i samme klasse som Shirley Walker's Mask Of Phantasm.

Men alt i alt blev jeg positivt overrakset, og jeg vil da nok tjekke lidt mere ud med den her nye batman, men først skal alle boksene med den gamle batman lige hjem til samlingen 8-)

Mere Mark Hamill tak hehe.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#43 El vez 18 år siden

#42 Du kan godt glæde dig til Batman: TAS boksene. Glimrende udgivelser med bl.a. underholdende kommentarspor med Bruce Timm og co. på udvalgte episoder.

Og naturligvis Mark Hammill på samtlige joker-afsnit :)
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#44 filmz-michaell 18 år siden

Fik set tre fede film på sribe igår!

City of God - 10/10
Mystic River - 8/10
The Wonderland Murders - 7/10
A slavish concern for the composition of words is the sign of a bankrupt intellect. Be gone, odious wasp! You smell of decayed syllables
Gravatar

#45 Bates 18 år siden

#44 - Helt enig i City Of God. Fantastisk film!
Gravatar

#46 filmz-michaell 18 år siden

Jeg bliver også nødt til at bitchslappe mig selv til ukendelighed over at jeg først nu har fået den set ;)
A slavish concern for the composition of words is the sign of a bankrupt intellect. Be gone, odious wasp! You smell of decayed syllables
Gravatar

#47 DarkLight 18 år siden

Hmm. Den har stået i min samling et par måneder nu, stadig i folie. Måske man skulle?
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#48 Bates 18 år siden

#47 - Jamen det synes jeg da at skulle Darklight :)

Filmz anmeldelse - http://www.filmz.dk/reviews/view/305/
Gravatar

#49 filmz-michaell 18 år siden

#48 For real man ;) Jeg har aldrig været så enig i en filmz anmeldelse, som den af City of God!
Gravatar

#50 Bates 18 år siden

Samme her :D

Skriv ny kommentar: