Gravatar

#1 mr gaijin 17 år siden

Jeg arbejder i øjeblikket på en opgave/Ph.D ansøgning om skildringer af japan, japanere og japansk kultur i Hollywood-film, og jeg har brug for lidt hjælp.

Kan I komme i tanke om nogle referencer til Japan eller japansk kultur i nogle større (indspillet over 20 millioner i USA) Hollywood-spillefilm siden 1995?

Der er selvfølgelig en hel del produktioner, hvor Japan er en central baggrund eller forgrund så som i "Memoirs of a Geisha", "Kill Bill", "Last Samurai", "The Fast and the Furious: Tokyo Drift", "Lost in Translation", "The Grudge 1+2", "Pearl Harbor", "Flags of Our Fathers/Letters from Iwo Jima", "Windtalkers" og "Thin Red Line". Sig endelig til, hvis der er nogle film af samme art, som jeg har overset.

Men det jeg virkelig håber, at I kan hjælpe med, er de mindre referencer så som i "Dodgeball", hvor der er et japansk hold som modstandere på et tidspunkt, eller "Charlie and the Chocolate Factory", hvor vi ser børn i Tokyo købe slik i håb om at komme ind på fabrikken.

Har du nogle gode bud, så kom endelig med dem.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#2 jessup 17 år siden

Jeg ved godt det er OT i forhold til årstallet og jeg har nævnt det andetsteds men Pat Moritas (Karate Kid II)sorg over hans kones død i de amerikanske internerings lejre under WWII er ret exceptionelt. I øvrigt er de film jeg primært kommer i hu fra 80'erne.
This is just until June
Gravatar

#3 filmz-vassago 17 år siden

"Merry xmas Mr Lawrence"
"Black Rain"
"Babel"
"Rising Sun"
"1941"
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#4 Patriarch 17 år siden

"Empire of the Sun" er måske også brugbart...
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#5 jessup 17 år siden

Det er siden 1995 han efterlyser - et kriterie som jeg heller ikke kunne overholde:)
This is just until June
Gravatar

#6 Patriarch 17 år siden

ah ok...

Babel?
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#7 mr gaijin 17 år siden

#6 Jeps, "Babel" er selvfoelgelig ogsaa med paa listen. Og ja, helst foer 1995. Listen fra foer den tid er nemlig ganske lang.

Husk paa, jeg efterlyser ogsaa smaa referencer. Jeg er for eksempel lige kommet i tanke om "Charlies Angels" (sumo-bryder scenen) og "Austin Powers" (igen sumo-brydere).
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#8 PredatorX 17 år siden

#7

Kan TV serier bruges? Der er et afsnit i Curb Your Enthusiasm der måske kan være til nytte...
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#9 filmz-ataris 17 år siden

#7 - Der er også tvillingerne i Goldmember: Fook Yu og Fook Mi
still cuckoo for cocoa puffs
Gravatar

#10 dolphinfriendly 17 år siden

Meget OT i denne sammenhæng, men I "Rashomon" er det berygtede McArthur kys jo med, som en kritik med USA demokratisering af den japanske film. Det i sig selv synes jeg er ganske interessant - men sikkert ikke noget du kan bruge. :)

Skriv ny kommentar: