• "The Bourne Ultimatum"
    47%
  • "Pirates of the Caribbean: Ved verdens ende"
    24%
  • "Spider-Man 3"
    9%
  • Har ikke set nogen af dem
    5%
  • "Ocean's Thirteen"
    3%
  • "Saw III"
    3%
  • "Rush Hour 3"
    3%
  • "Resident Evil: Extinction"
    3%
  • "Shrek den Tredje"
    2%
  • "Jungledyret Hugo - Fræk, flabet og fri"
    0%

Stemmer i alt: 2492

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#91 PredatorX 16 år siden

åh nej
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#92 filmz-Antaeus 16 år siden

Jeg er helt klar over at den mørke side ikke klassificeres stærkere. Men jeg synes du misser det væsentlige i min pointe.

Før Anakin bliver til Vader fremstår han indirekte som at være Obi-Wan overlegen med flere længder (blandt andet eksemplificeret i hans lette tilintetgørelse af Dooku, som ellers i den grad var magtfuld). Det jeg så skrev var, at da Anakin overgik til den mørke side forventer man ikke at han vil miste sin magt og styrke. Altså vil Vader være mindst lige så magtfuld som da han nogle dage før var Anakin og derfor burde han kunne nedkæmpe Obi-Wan.

Lucas skulle have ladet kampen mellem Anakin/Vader og Obi-Wan foregå før Vader fremstod så magtfuld. Så ville man(jeg) kunne have accepteret at Obi-Wan vandt.

Yoda og andre siger mange ting så vi som biografgængere kan blive klogere og det er klart en force i Star Wars. Sidious siger blandt andet at Anakin vil blive både Yoda og Sidious overlegen (ep. 3 - nogenlunde frit fra hukommelsen).

Synes vi i øvrigt som biografgængere at den mørke side fremstår som mere magtfuld?
Sidious, Vader og Dooku på deres højeste.
Kan de matches af Yoda, Luke og Windu?

Min rækkefølge vil være følgende (på deres højeste):
1. Darth Vader
2. Yoda
3. Sidious
4. Dooku
5. Luke
6. Windu

Jeg ved godt at mange ikke mener at Vader er stærkere end Sidious. Sidstnævnte er trods alt kejser og øverste Sith. Personligt synes jeg dog at Vader virker stærkere, men min forestilling er, at han har for travlt til at vælte ham da han bruger alt sin energi på Luke (siger Vader i øvrigt ikke at Luke og Vader sammen kan regere i en af episoderne?). Vaders højdepunkt er i ep. 5. Og så kan vi jo heller ikke komme uden om at Vader ender med at gøre det af med Sidious.

En ting der altid har undret mig både i Star Wars og så mange andre film så fremstår det mørke ofte meget stærkere. Fx har jeg det indtryk, at hvis det var Vader der havde stået i samme situation som Luke i starten af ep. 6 så ville Vader let have tilintetgjort den der tyranusarus lignende tingest (har lige glemt dens navn) og også tilintetgjort Jaba og hans slæng på en langt mere magtdemonstrerende måde.

Hvis man gør alle kampene op er det umuligt at komme med en facitliste over den stærkeste Sith/Jedi - her må man selv tolke og nå frem til egen facitliste.

Antaeus
Gravatar

#93 BN 16 år siden

#92:

jeg må indrømme, at jeg på ingen måde går op i, hvem der er stærkere end hvem i Star Wars. Jeg interesserer mig kun for historien og sammenhængen i plottet, og dér hæfter jeg mig ved, at Yoda altså fortæller Luke, at den mørke side og dens tilhængere IKKE er stærkere. ... Og m.h.t. hvad Lord Sidious siger, er det jo bare flotte, men tomme løfter, der skal lokke Anakin over på den mørke side.

Lucas skulle have ladet kampen mellem Anakin/Vader og Obi-Wan foregå før Vader fremstod så magtfuld. Så ville man(jeg) kunne have accepteret at Obi-Wan vandt.

Det kan jeg overhovedet ikke se nogen logik i, eftersom Luke Skywalker jo kunne besejre Vader. Ja, hvorfor skulle den ene udlærte Jedi (Obi-Wan) ikke kunne udrette det samme som den anden (Luke)?????
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#94 filmz-Antaeus 16 år siden

I kampen mellem Vader og Obi-Wan taler jeg ikke om at den mørke side er stærkere. Anakin bliver ikke nødvendigvis mere mægtig af at overgå til den mørke side, men intet tyder på at han bliver svagere. Altså bør han stadig være langt bedre end Obi-Wan.

Lord Sidious siger det nu ikke til Anakin, som du ser ud til at antage, men til Yoda. Til Anakin siger han i en tidligere sekvens, at han vil blive den bedste Jedi. Lord Sidious replik til Yoda er lige så meget en konstatering som Yodas replik om hvem som er stærkest.
Hvis man husker tilbage til ep. 1 så vil vi huske at Anakin har langt det højeste medichlorian-tal af alle. Han har også langt det største potentiale. Så med tiden ville Vader blive mægtigere end både Yoda og Sidious. Der er INGEN grund til at Sidious skulle lyve der. Der er langt større grundlag for at han skulle lyve over for Anakin for at få Anakin til at lide ham.

Nej, der er netop ikke meget i logik mange af kampene. Her synes jeg i den grad at Lucas burde have tænkt sig mere om.

Selvfølgelig er det grotesk at Luke kan besejre Vader på det tidspunkt i Lukes Jedi karriere. Men her kan Vaders gode side have bekæmpet sin onde og han kan have holdt igen da han stod over for sin egen søn. I ep. 5 holdt han også igen, men der var Luke bare ikke særlig magtfuld endnu. Det fremstod endvidere i filmen som om Vader var i konflikt med sig selv lige før den sidste duel i ep. 6.

Ep. 1) Anakin/Vader burde have været mindre magtfuld da han blev besejret af Obi-Wan.
Ep. 6) Luke skulle have fremstået som en erfaren og meget magtfuld Jedi.
Ep. 2)At Yoda ikke er mere overlegen mod Dooku er underligt.
Ep. 3)Hele scenen mellem Sidious/Windu/Anakin virker ikke særlig godt gennemtænkt. Windu fremstod som at være Sidious overlegen.
Ep. 3) Yoda vs Sidious. I de officielle lister står Sidious til at vinde den kamp. Det synes jeg godt nok er en forkert vurdering. Selve kampen endte da klart uafgjort, men Sidious overlevede og Yoda måtte flygte. Sidious opnåede hermed i praksis at blive kejser.
ep. 2) Obi-Wan mod dusørjægeren: Ufatteligt at en mester-jedi som Obi-Wan ikke er mere overlegen. Vi så hvor overlegen Windu var mod den samme dusørjæger senere i filmen.
Antaeus

Skriv ny kommentar: