• "Abernes planet" (1968)
    49%
  • "Planet of the Apes" (2001)
    27%
  • Kender ikke de abefilm
    22%
  • "Flugten fra Abernes planet" (1971)
    1%
  • "Slaget om Abernes planet" (1973)
    1%
  • "Truslen fra Abernes planet" (1970)
    1%
  • "Oprør på Abernes planet" (1972)
    0%

Stemmer i alt: 1293

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#31 Michael Andersen 18 år siden

Ja, det afsløres til sidst filmen; i hulen hvor forskeraben Cornelius har fundet rester fra en civilisation (hvilket viser sig at være mennesket) som har trådt Jorden længe før disse aber. Det afviser den religiøse overabe selvfølgelig som sludder og vrøvl, men hvorfor prøver han så meget ihærdigt at afskærme området som "The Forbidden Zone"?

--

"Men hvis aberne nedstammer fra mennesker, hvorfor er der så stadig racer som chimpanser, gorillaer og orangutanger?"

Det skal jeg ikke kunne sige, den første film giver ikke noget svar, og de andre abefilm eksisterer ikke i min verden ;)

#28 Den fra 1968.

#30 :)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#32 maniac 18 år siden

Men fordi der har været en civilisation af mennesker før aberne, beviser da ikke at aberne deri nedstammer fra menneskene.

Jeg har altid set det sådan, at menneskene i nutiden er den civilisation der findes rester efter. Menneskene ødelægger verdenen og sig selv, og aberne udvikler sig gennem evolutionen til jordens dominerende race, mens menneskene regresserer tilbage til hulemandsstadie.

"de andre abefilm eksisterer ikke i min verden ;)"
Fair nok :)
Gravatar

#33 filmz-staermose 18 år siden

Han prøver selvfølgelig at afholde alle andre aber fra at komme ud i "the forbidden zone" fordi menesket levede der før dem. Hvis det blev almindelig kendt at menesket har haft en højere civilation end aben ville alt hvad deres magt byggede på jo falde til jorden. Så længe at menesket kan holdes som slaver fungere deres verden. Skulle menesket finde ud af at de selv havde hersket på jorden ville det sikkert lede til oprør. Jeg ved godt at menesket i 1968 versionen er langt tilbagestående, men dette er jo bare en generel opfattelse af de fleste aber. Aben Zira er sikker på at mensket kan dresseres og lære ting. Og så er skridtet til at menesket hurtigt (sikkert et par 100 år) er tilbage i fuld vigør ikke så langt. Det er bla. det at Dr. Zaius frygter der vil ske hvis det blev kendt blandt aberene at de ikke var den eneste intelligente race. Hans religion bygger jo på at aben er det ypperste væsen, hvis andet bliver bevist mister han jo hele sit eksistensgrundlag og hele sin opbakning fra befolkningen. Som mange nutidige religioner har overhovederne jo svært ved at give slip på magten ;)
Gravatar

#34 filmz-incubus 18 år siden

Som så mange andre.... The original is (nearly) always best! Charlton Heston er alt for sej!!! Abe-basker og vild med skydere!!! Så kommer de ikke bedre! :D
"I'm gonna say the same thing any man with two penises says when his tailor asks him if he dresses to the right or left."
Gravatar

#35 Michael Andersen 18 år siden

Men fordi der har været en civilisation af mennesker før aberne, beviser da ikke at aberne deri nedstammer fra menneskene.

Det er også nogenlunde hvad overaben siger ;)

--

"Jeg har altid set det sådan, at menneskene i nutiden er den civilisation der findes rester efter. Menneskene ødelægger verdenen og sig selv, og aberne udvikler sig gennem civilisation til jordens dominerende race, mens menneskene regresserer tilbage."

Det er selvfølgelig også en mulighed.
Gravatar

#36 filmz-Asta 18 år siden

Helt klart "Abernes Planet (1968)". Jeg så den for ikke så længe siden, og den holder stadig -og så vil jeg mene at den også er en del bedre end Tim Burtons version.
Men ellers synes jeg egentlig at alle filmene er gode, selvom scoret til "Flugten fra Apernes Planet" er temmelig cheasy ;o)
"P-p-please, Raoul. I can give you stars. Just drop the refrigerator on my head one more time"
Gravatar

#37 Michael Andersen 18 år siden

#36 Hey, slag under bæltestedet gælder ikke. Du mener cheasy på den gode måde :)
Gravatar

#38 filmz-incubus 18 år siden

Hehe... eller temmelig "monkey"!!!!

... Undskyld. Switching Bad-taste-filter on again!
"I'm gonna say the same thing any man with two penises says when his tailor asks him if he dresses to the right or left."
Gravatar

#39 gi-jones 18 år siden

Jeg vil gerne indrømme som den første at jeg stemte på Burtons version. Den er ikke hans bedste film, men tiden er løbet fra den gamle, hvis idé måske var epokegørende engang (uden at jeg dog vil mene at den adskiller sig væsentligt fra så mange andre post-apokalyptiske sci-fi film fra 70'erne). Udførslen var bare for dårlig, skuespillet fladt (jeg irriteres altid over Charlton Heston) og musikken var skrækindjagende og øresønderrivende fæl.
Burtons film derimod er helstøbt, medrivende og underholdende, samtidig med at den er genialt flot lavet rent visuelt.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#40 Michael Andersen 18 år siden

#39 [Indlæg slettet af Admin]

Skriv ny kommentar: