• "Star Wars: Episode III"
    20%
  • "Sin City"
    19%
  • "Batman Begins"
    14%
  • "King Kong"
    10%
  • "Der Untergang"
    8%
  • "Flammernes pokal"
    7%
  • Anden film
    4%
  • "Narnia"
    3%
  • "Million Dollar Baby"
    3%
  • "Crash"
    3%
  • "Adams æbler"
    2%
  • "Brokeback Mountain"
    2%
  • "War of the Worlds"
    2%
  • "History of Violence"
    1%
  • "Sideways"
    1%
  • "Cinderella Man"
    0%

Stemmer i alt: 2856

Der kan ikke længere stemmes i denne afstemning

Gravatar

#71 filmz-fangel 18 år siden

Serenity, helt klart.. Joss Whedon is my master now!
Gravatar

#72 BN 18 år siden

#67 - sniper@dk:

det blev SW Episode III pga. sagaens fremragende slutning, hvor Hayden endelig viser bare lidt godt skuespil dog stadig kun i små glimt ;)

Der må jeg have blinket - en Playmobile figur kunne have gjort det lige så godt.

Lad os engang se på Mark Hamills skuespilpræstation i Episode IV: Er det flot karakterskuespil? Nej, langt fra. Hvis man tager de lidt strenge briller på, så har han kun tre udtryk af skifte mellem: (1) det store blændende smil og friskfyrsagtig, naiv stemmeføring (jf. den mindre heldige replik "I am Luke Skywalker and I am here to rescue you!") (2) bøjet hoved og en mut mine, når han skal illustrere sorg og (3) store øjne og åben mund når han skal agere overrasket eller chokeret. Er der nogen særlig dybde i hans spil? Næh. ... Men det enkle og det naive FUNGERER i Star Wars-filmene.

Tilsvarende kan man - igen med påtagede strenge briller - også sagtens se et gran af overspil i Harrison Fords præstation som Han Solo. Der er heller ikke megen dybde der, og følelsesregistret er ikke meget bredere end hos Mark Hamill: et kækt eller frækt smil, et surt fjæs eller store øjne, alt efter situationen.

Først i "Episode V: The Empire Strikes Back" kommer der dybde og variation i skuespillernes præstation. Mark Hamill udtrykker ikke længere sorg og fortvivlelse ved blot at bøje hovedet og se mut ud, men får hele ansigtet til at udtrykke den største fortvivlelse og desperation. Og Harrison Ford bliver mere afdæmpet i sine udtryk, ligesom han flere gange alene med blikket siger mere end man ville kunne sige med en masse ord.

Hayden Christensen kommer bedre fra start: Hans øjne har i sig selv så meget gestus og udtryk, at det giver hans figur dybde. Hans levende ansigt og dirrende stemme kan allerede det, som Mark Hamill først leverede i Episode V. Han kan både vise glimt i øjet og det modsatte: vrede, og her har han en styrke fremfor Mark Hamill, hvis øjne er mere dukkeagtige. Bortset fra visse gode undtagelser som f.eks. "I am your father"-scenen i Episode V og konfrontationen med Darth Vader og kejseren i Episode VI, render Mark Hamill det meste af tiden rundt med den samme grimasse på i form af det åbne, lidt betuttede og overraskede/ivrige ansigtsudtyk.

Og sammenlign Hayden Christensen i scenen med Anakins mors død i Episode II, med Mark Hamill i scenen med hans adoptivforældres død. Hvem af dem reagerer mest som man ville gøre i virkeligheden? Hvem af dem har det bredeste udtryk, så vi som tilskuere kan identificere os med hovedpersonen og hans følelser. Jeg siger ikke, at Hamill er elendig, men hans udtryk er så simplificeret at man måske godt kunne savne nogle tårer. Man kunne så til forsvar for scenen og Hamill sige, at nogle mennesker jo holder følelser gemt langt inde i sig selv (jævnfør den omstændighed at Luke aldrig mere snakker om sin onkel og tante), men der er ingen tvivl om identifikationen virker bedre i Episode II, hvor tårer og fortvivlelse afløst af et hadefuldt blik og et forbitret ansigt (da han vender fokus mod sin mors mordere) og hvor sorgen hænger ved længe bagefter, og også uddybes i de efterfølgende scener med begravelsen og hans samtale med Padme, hvor Christensen udtrykker et tungt sind, fortvivlelse, had og afmagt.

En del kritikere har da også rost Christensen, bl.a. fordi det lykkes ham at skabe sympati for sin ellers ofte usympatiske figur, der jo er et ret selvcentreret, stolt og på mange måder arrogant menneske, som ovenikøbet ender som en af filmhistoriens værste skurke, der er ved at kvæle sin egen kone og som hvæser "I hate you" lige op i ansigtet på sin læremester og ven gennem mange år. ... Jeg kan lide Anakin og føle med ham, lige indtil han erklærer Darth Sidious sin hengivenhed. Og det er altså godt gået af Christensen, eftersom han allerede op til da har optrådt som en kæmpe egoist, en barnemorder (i Sand-folkenes lejr), en trodsig oprører mod Jedikodekset og mod Obi-wan, en blæremås overfor Padme, bøddel overfor en ubevæbnet og besejret fange (=Count Dooku), løgner overfor alle og enhver mht. sit forbudte ægteskab og hamrende magtbegærlig (jævnfør "I want more. And I know that I shouldn't" i Episode III og hans andre udtalelser i Episode II om at få stor magt).
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#73 filmz-Narniabæver 18 år siden

Jeg stemte på Narnia.
Chip: Rescue Rangers, away!
Gravatar

#74 morten300 18 år siden

#72 amen...det satte nok lige tingene i relief for de fleste :-D
'Better to reign in hell than serve in heav'n' - John Milton
Gravatar

#75 filmz-div 18 år siden

Godt at se Star Wars III ligger øverst.
Også en af verdens bedste dobbel triologi serie.!!!
"Cinderella Man"
Gravatar

#76 JannikAnd 18 år siden

Også en af verdens bedste dobbel triologi serie.!!!

For dem er der mange af, eller hva'? :)
Gravatar

#77 mimic 18 år siden

er selv som jeg har sagt før herinde stor fan af begge 2 star wars trilogier, på hver sin måde og som helhed rigtig fed film serie, og synes faktisk ik det kunne siges bedre end hva 72 sagde der, problemet mest med de nye var lidt rent ud sagt latterlig skrevet dialog noglegange, men ik noget som generede mig så meget, sad bare lidt og tænkte what the f... men synes hayden gjorde det fint nok, kunne specielt godt lide den scene du nævnte fra episode 2 hvor hans mor dør, det et af highligtsne fra alle filmene som han bare klarer perfekt imens musikken bulder langsomt op hvis man sige det sådan :) Og hele det med at tage røven på dem alle og tage magtens som kejseren gjorde var også rigtig fedt lavet og bygget op i 1-3 lidt ligesom med hitler fra virkeligheden, tror mange ik lige havde regnet med noget politisk agtig historie i de nye star wars film da de lige kom frem.
Gravatar

#78 BN 18 år siden

#77 - mimic:

kunne specielt godt lide den scene du nævnte fra episode 2 hvor hans mor dør, det et af highligtsne fra alle filmene som han bare klarer perfekt imens musikken bulder langsomt op hvis man sige det sådan

Ja, jeg er også vild med musikken. Jeg elsker de der dystre violiner der fremmaner billedet af, at det nu slår klik for Anakin.

Den måde at bruge violiner på som underlægningsmusik, minder mig om musikken i "LOTR: Return of the King" der hvor Frodo langsomt vender sig om og opdager Shelob. Perfekt lavet!
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#79 filmz-Bruce 18 år siden

Interessant liste

Best of 2005

[http://www.dvdactive.com/editorial/articles/gabe-powers-2005-dvd-awards.html]Og en anden[/url]
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#80 filmz-bullseye 18 år siden

Stemte King Kong, og har ellers følgende rækkefølge:

1. King Kong
2. Flammernes Pokal
3. Brokeback Mountain

Skriv ny kommentar: